• Mellanmjölkens land

Hur klär ni era barn på nattflyg?

På torsdag åker vi till Thailand med dottern på 1,5 år. Det är ett nattflyg så antagligen kommer hon sova större delen av resan men vad ska hon ha på sig? Jag har nån gång råkat ut för ett riktigt kallt flyg och Murphy säger ju att om vi tar tunna kläder till henne kommer det nästintill snöa på planet

Vad sätter ni på era små när ni ska flyga?

Pjamas? Vanliga myskläder? Fleece?

Har ni strumpor eller moccasiner?

• Svar på tråden Hur klär ni era barn på nattflyg?
  • zest

Sköna mjuka kläder som mysbyxor, tröja och strumpor, brukar även ha med 3 antal byten eftersom det kan hända en olycka samt rekomender även att ha med en sommarklänning som ni kan byta till när ni har landat.

Hoppas att ni får en trevlig semester 

• beccagranen

Mjukiskläder, och lager på lager, så att man enkelt kan lägga till eller ta bort beroende på temp. Se till att inte fläkten blåser på er, typiskt med "ac sjukan" på långflygningar. När vi åkte till thiland i våras så ångra jag att jag inte tagit med en extra filt och kudde. kuddarna dom hade var väldigt små och filtarna som frottéhanddukar, och bara en till varje. Vi la sonen på en en filt på golvet vid fötterna och kudde så han sov hela vägen, men vi huttra en hel del, både av kylig luft och trötthet.

• Mellanmjölkens land
    beccagranen skrev 2012-12-10 13:34:14 följande:
    Mjukiskläder, och lager på lager, så att man enkelt kan lägga till eller ta bort beroende på temp. Se till att inte fläkten blåser på er, typiskt med "ac sjukan" på långflygningar. När vi åkte till thiland i våras så ångra jag att jag inte tagit med en extra filt och kudde. kuddarna dom hade var väldigt små och filtarna som frottéhanddukar, och bara en till varje. Vi la sonen på en en filt på golvet vid fötterna och kudde så han sov hela vägen, men vi huttra en hel del, både av kylig luft och trötthet.
    Visa av tidigare flygningar tar vi med en egen filt. Den tar lite plats men om den innebär att jag får sova nått på planet är den värd varenda mm2 Dottern gosar antagligen ihop sig i min famn.

Ska tänka på att ta med en hoodie till dottern som hon kan få utanpå om det skulle bli kallt.

Vad tror ni om följande till henne:
    Pjamas
    Capribyxor+tunn långärmad tröja
    shorts+t-shirt
    hoodie

Är det riktigt kallt kan man ju sätta på capribyxorna över pjamasen istället för att byta när hon vaknat. Långärmad+t-shirt+hoodie är vad hon har hemma när det är kallt så det borde räcka
  • Bling1975

Vi hade pyjamas för det var smidigt vid blöjbyten på trånga flygplanstoan, men hon var ju mycket yngre större barn kanske är lättare att dra på byxor på för de står ju upp. Tyckte det var ganska varmt och vi fick filtar och hade med oss egna. Hade en fleecejacka utan luva och gosiga strumpor. Många ombyten är bra för det är trångt och lätt att spilla/kladda eller så säger murphy stor bajsolycka.

• Mellanmjölkens land

Dottern är i stort sett blöjfri dagtid (men hon kommer få ha blöja på planet) så risken för stora bajsolyckor får nog ses som minimal

När vi flugit tidigare har hon haft vanliga kläder men då har det gällt flygningar på 3-4h istället för 12h... Vill ju att hon ska få sova så gott som möjligt

• beccagranen

Ts jag hade troligen klätt barnet i följande: Tunna shorts i bomull under och ett par luftiga mjukisbyxor över, t-shirt, långärmad tunnare tröja över och en hoodie över det hela som är lätta att ta av/på vid behov. Då är det enkelt att ta av tröjor och byxorna när ni landat och möter en bastu när ni kliver av. Tänk på att kläderna ska vara mjuka och lätta att röra sig i, inte minst att sova i så inget med massa krams, knappar etc.

Fleece skulel jag inte ha, med risk för att ho blir svettig, då det inte andas. satsa på bomullskläder.  

• emmisss

Jag ahr flygit några långflyg och nattflyg själv med min tjej, hon är 2.5 år nu men har flygit några gånger med henne så i samma ålder som din...

Ska flyga nu på torsdag från Dubai till Sverige, natt flyg!

Hon kommer ha på sig bomullsjeans, t-shirt och en hoodie...i ombyte ett par tajts och en bomullstunika...

Hon har även haft på sig innan...
    Mjukisbyxor, kortärmad, och kofta/hoodie

Man får fleece filtar, så hon kommer inte frysa...bättra att det sitter skönt och inte bökigt med kläder på vartannat...typ som shorts under ett par mjukisbyxor..det kansk akn bli lite knöligt?
    Ha med ombyte för planet..tex ett par till mjukisbyxom och en kortärmad tröja, och ett par shorts som du kan sätta på när det blir varmt när ni landat utanför flygplatsen om ni ska åka buss tex..

Glöm inte ett par extra strumpor...vi fryser alltid om fötterna på flyg!                       

• Emmilie

Min son kommer ha pyjamas när vi flyger eftersom flyget går ca kl 22. Jag kommer byta hans blöja och sätta på pyjamasen strax innan vi bordar planet. När vi landar är kl ca 15 i Thailand så innan vi landar tar jag på honom en t-shirt och ett par shorts!

• Takex

När vi flög till Japan och sonen var 3 veckor så hade han dubbla lager eftersom det är kallt från ACn på planet. Han hade body och tunna byxor under pyjamasen.

Svar på tråden Hur klär ni era barn på nattflyg?