• CCA

Mer eller mindre tät sedan september, vad ska jag göra?

Min 3åring har varit mer eller mindre tät sedan september.  Det började med ett kruppanfall 1 september. När hon sedan blev sämre igen bara en vecka senare tänkte jag inte så mycket på det eftersom hon under den veckan skolats in på förskola. Det var dock inte slut där utan sedan dess har vi hållit på med att hon blir lite bättre (dock aldrig helt bra)  under 3-4dagar sedan blir hon sämre igen. Jag vet att man kan åka på många förkylningar när man är ny på förskola men det här känns inte rätt

Det låter som hon är rejält förkylningstät men det släpper aldrig. Näsan rinner inte och hon har inte varit febrig en enda dag däremot hostar hon en hel del. Nässpray och koksaltlösningar har ingen effekt. Efter först besöket hos doktorn i början av oktober så fick hon mollpeckt utskrivet men det verkade inte heller ha ngn större effekt. I november fick hon en pencillinkur men inte heller den (eller den 2 veckors vila som den medförde) hade ngn effekt. Det enda som verkade ha ngn effekt var när vi fick ventoline utskrivet som tillfällig hjälp i samband med pencillinkuren.
    När jag har varit hemma och vabbat med henne har hon alltid haft full energi (hon har inte ens sovit middag). De dagar hon varit lite bättre har jag skickat henne till förskolan och de säger samma sak. Hon är full av energi och verkar inte allmän påverkad allas även om det hör att hon är tät (inte heller där sover hon på dagarna mer än de dagar hon börjat kl6). Hon är alltid värre på nätterna. Så vad ska jag göra? Ska jag helt enkelt nöja mig med läkarens svar som är att det förmodligen bara är förkylning. Kan man ha så många förkylningar utan andra symtom än täthet och hosta?Är det ngn som känner igen sig och kan berätta hur det gått för er?

• Svar på tråden Mer eller mindre tät sedan september, vad ska jag göra?
  • Flickan och kråkan

Om hostan inte ger med sig så skulle jag vilja att en läkare kollade förkylningsastma. Min yngsta har haft det och det typiska är ju just att det aldrig blir riktigt bra och återkommer tätt. 

Om hon är tät i näsan, men inte verkar snorig - körtel bakom näsan? Snarkar hon?

• Ankankamon

När jag var barn, fast äldre äldre än tre var jag helt täpt i näsan en hel höst. Efter att saker som mögel och dammalleergi uteslutits, så fick jag gå till doktorn och de stoppade upp små bomullstussar i näsan på med med något avsvällande.
    Funkade skitbra, men tyvärr kommer jag inte alls ihåg vad det var... Doktorn sa iaf att det inte var normalt att vara tät i båda näsborrarna samtidigt under en längre tid.

Svar på tråden Mer eller mindre tät sedan september, vad ska jag göra?