• Myyy

Får hon i sig tillräckligt? Hur ofta ammar ni?

Min dotter är i morgon en vecka gammal och jag helammar. Jag undrar dock om hon får i sig tillräckligt. Som alla nyfödda sover hon i princip hela tiden och är vääääldigt svår att väcka och hålla vaken när hon väl ska äta. Därför blir det att hon ligger i 5-10 minuter och snuttar lite sen somnar hon. sen kanske det går en-två timmar och så vaknar hon och vill amma igen. Men räcker de där 5-10 minutrarna verkligen? Det verkar mest som att hon ligger och småsuger och inte får riktigt tag om bröstet. Hon bajsar, kräker och kissar ofta dock så det kommer ju ut i alla fall. Hur ofta ammar ni?

• Svar på tråden Får hon i sig tillräckligt? Hur ofta ammar ni?
  • rockaroll

Det är ingen fara så länge hon går upp i vikt. Tycker det låter ganska normalt. Du har väl bra flöde i brösten kanske? :)

• lövet2

Det låter fullt normalt. Är du tveksam, så kan du gå på BVC och väga henne.

• Myyy

Tack för svar! Känns som att mjölken tar lite tid på sig, brösten spänner inte så mycket och sådär. men det kommer ju om jag pumpar, dock inte överdrivet mycket. Nu ammade hon igen och somnade efter fem minuter. Blir superstressad av att inte veta hur mycket hon får i sig!

• cloudberry79

Varför det? Är hon nöjd och verkar frisk så får hon i sig tillräckligt, oavsett hur mycket det är. Efter ett tag kommer inte brösten spänna alls, utan vara helt som vanligt. Utdrivningen är snabb för vissa och långsam för andra, det är också helt normalt. Jag har väldigt långsam utdrivning, dottern får oftast suga ett par minuter innan det kommer igång. Ibland blir hon irriterad över det, men jag fortsätter erbjuda bröstet tills hon börjar svälja, då vet jag att hon äter. Nu är min snart fem månader och hur ofta jag ammar varierar helt klart. En del nätter ammar jag en gång, en del varje timme. Dagtid ammar jag ganska sällan, kanske var fjärde timme eller så. På kvällarna mycket mer. Hur mycket bebin vill äta varierar ju hela tiden och ibland kommer de in i tillväxtperioder då de vill äta betydligt oftare och mer. Våga lita på din kropp!!! Du ska säkert till BVC snart och då ser du ju om hon följer sin egen kurva!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Strawbaby

Så länge bebisen verkar nöjd och kissar/bajsar/spyr så är det säkerligen ingen fara. Mian barn har velat amma mest korta stunder men ganska ofta. Det kan hända att hon får i sig tillräckligt på bara någon minut. Amning är så individuellt. Stressa inte över antal ml och mängd och se mer på din bebis och allmäntillståndet.

Det kan vara ganska svårt att pumpa och om det bara kommer någon ml då betyder INTE det att det är likadant då barnet suger. Barnet har en helt annat sugteknik.  

• iser

Kolla allmäntillståndet och gå till BVC ofta. Har du inte nyligen haft besök av BB-påväg eller återbesök? När min senaste bebis var en vecka hade inte mina bröst börjat spänna än och mjölken hade inte runnit till men han hade bara gått ner40 g sedan födelsevikten. barn går ju oftast ner i vikt den perioden. Nu är min bebis 3månader och jag går till BVC varannan vecka trots att jag inte behöver. Det sitter i sedan mitt första barn var sjukt och var tvungen att vägas ofta. Men jag måste säga att det är skönt att att se att amningen funkar och han ökar i vikt som han ska.

Svar på tråden Får hon i sig tillräckligt? Hur ofta ammar ni?