• Momat

Myggbettsliknande utslag - nickelallergi?

Hej!

Min son tog idag på sig ett par jeans med knappar och andra metalldekorationer framtill. Han har haft dem tidigare i år, men då har han haft t-shirten instoppad innanför jeansen, idag hade han den utanpå. Efter ca 30min fick han utslag precis där byxlinningen var, dvs på magen, under naveln. Utslagen såg ut som myggbett, röda fläckar med en upphöjd vit fläck i mitten.

Kan det här vara nickelallergi? Jag har haft för mig att nickelallergi orsakar små knottriga och såriga utslag? Eller är det olika på olika personer?

Kan en reaktion komma så snabbt, för att sedan gå över inom 1-2 timmar?

Han har aldrig tidigare reagerat på något av metall, men å andra sidan har han inte så många plagg med t.ex. metalldragkedjor eller knappar.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Myggbettsliknande utslag - nickelallergi?
  • Ankankamon

Jag har hört att nickelallergi är större än finnar så myggbett låter ju inte orimligt.

Nickelallergi kan man som andra allergier få plötsligt.  Och mina allergiska utslag (inte av nickel) försvinner tyvärr inte bara på 1-2 timmar, men det är säkert inte omöjligt heller :)

Antingen testar ni med att han får typ hålla i något med nickel i, eller så gör ni test på vårdcentralen.

Svar på tråden Myggbettsliknande utslag - nickelallergi?