• Jessicca

Eksem i hårbotten

Jag får under vintern klåda och eksem i hårbotten. Får det även då och då om jag inte använder head and shoulders schampoo regelbundet. Men under vintern hjälper inte det heller. Får det runt öronöppningarna med men brukar smörja med recpetfri kortisonsalva och då försvinner det ett tag. Har även provat med fungoral schampoo och det funkar så länge jag använder det men så fort jag slutar kommer de tillbaka. Kan inte använda det under längre perioder heller eftersom håret blir så sträft och torrt av det. Va även hos en läkare förra året om det här problemet och fick då utskrivet flytande stark kortison och dutta där det var utslag. Det försvann men blir så irriterad på att det alltid kommer tillbaka. Läkaren visste heller inte vad det var.

Så är det någon som vet var detta är och ifall det finns något som gör att det förvinner?  

• Svar på tråden Eksem i hårbotten
  • Jessicca
    BuoBä skrev 2012-12-10 19:43:36 följande:

Jag har samma problem. Läkaren kunde inte säga om det var eksem eller psoriasis, så han gav mig först ett medel mot psoriasis. Det fick jag sån klåda av så efter 3 veckor gav jag upp. Hela huvudet kliade istället för bara det drabbade området.

Nästa gång fick jag kortison, och det hjälper om jag tar på det varje dag, men då stramar hårbotten istället så det känns smått hopplöst. Just nu är det värre än vanligt och flagar så det ser ut som om jag har stora mjäll. Känns inte så fräscht...

Jag skulle kanske kunna tjata mig till en remiss till en hudläkare och få reda på om det är eksem eller psoriasis, men jag har inte orkat för behandlingen verkar vara den samma oavsett diagnos. 

Riktigt frisörschampoo mot torr hårbotten hjälper lite, men ifall någon har en dunderkur är jag väldigt intresserad.

Ja, det ser ut som riktigt stora mjäll. Varit blond ett tag och då syntes det inte. Men har färjat det mörkt och nu syns det enormt mycket!  Jag har jätte mycket klåda och var tvungen i morse att ta kortison salva för att få ner klådan till slut. Det ser ju inte så trevligt ut att gå med salva i håret. Ser ut som att man inte duschat på flera dar. Blir även värre efter jag har duschat och håret torkat. Är det så för dig med?
  • Jessicca

Head and soulders är kanske rätt uttårkande men det har faktigt funkat ganska bra för mig. Men det blir som sagt väldigt enformit...

• t h o w e

Å, jag har likadant! Är också mörkhårig och har funderat på om jag ska blondera mig för att det ska synas mindre.. Mår jättedåligt av dessa vita flagor..

• t h o w e

Å, jag har likadant! Är också mörkhårig och har funderat på om jag ska blondera mig för att det ska synas mindre.. Mår jättedåligt av dessa vita flagor..

• Jessicca

Kan även tilllägga att när jag var hos läkaren så skrapa hon först med en sån där stor glasspinne, och satt sen och läste i 10 min. Som att hon aldrig sett nått liknande förut. (ursäkta om jag stavat dåligt men har varit inne i ett tv program)

• BuoBä
    Jessicca skrev 2012-12-10 20:40:30 följande:
    Ja, det ser ut som riktigt stora mjäll. Varit blond ett tag och då syntes det inte. Men har färjat det mörkt och nu syns det enormt mycket!  Jag har jätte mycket klåda och var tvungen i morse att ta kortison salva för att få ner klådan till slut. Det ser ju inte så trevligt ut att gå med salva i håret. Ser ut som att man inte duschat på flera dar. Blir även värre efter jag har duschat och håret torkat. Är det så för dig med?

Jag har flytande kortison så det syns inte så mycket. 

Det flagar mer när håret är nytvättat (antagligen för att jag skrubbat lös mer flagor) men det kliar mer när håret börjar bli smutsigt. 

Jag läste om någon som hade en teori att det blev värre om håret tar lång tid på sig att torka. Det skulle kunna stämma på mig. Jag har tjockt hår som jag alltid låter självtorka. På sommaren tar det nån timme, men nu på vintern när jag drar på mig en mössa över det fuktiga håret så tar det min restid till jobbet + en dryg timme. Funderar på att skaffa mig en hårtork och se om det hjälper, men jag vet ju hur länge de håller på hos frissan innan det är torrt OCH ligger någorlunda slätt... Volymschampoo är inget jag behöver, om man säger så... 

• Jessicca
    BuoBä skrev 2012-12-10 20:54:52 följande:

Jag har flytande kortison så det syns inte så mycket. 

Det flagar mer när håret är nytvättat (antagligen för att jag skrubbat lös mer flagor) men det kliar mer när håret börjar bli smutsigt. 

Jag läste om någon som hade en teori att det blev värre om håret tar lång tid på sig att torka. Det skulle kunna stämma på mig. Jag har tjockt hår som jag alltid låter självtorka. På sommaren tar det nån timme, men nu på vintern när jag drar på mig en mössa över det fuktiga håret så tar det min restid till jobbet + en dryg timme. Funderar på att skaffa mig en hårtork och se om det hjälper, men jag vet ju hur länge de håller på hos frissan innan det är torrt OCH ligger någorlunda slätt... Volymschampoo är inget jag behöver, om man säger så... 

Jag har också tjockat hår och fick utskrivet flytande kortison förra året men den är slut var därför jag var tvungen att ta salva imorse. Jag brukar använda hårtork ibland och då kliar det inte lika mycket men "ekemen" försvinner inte ändå. Brukar sätta upp håret i en knut efter jag duschat och då börjar det klia efter ett tag och tänkte först att det berodde på det. Men min mamma tipsa mig om torrschampoo. MEN... det funkar inte heller så bra 
  • aikidoaasa

Jag hade problem med det också. Testade då som jag fick råd om att köpa ett milt schampo och balsam hos en frisör. Visst är det mycket dyrare, men efter det är mina problem i princip helt borta. Mitt hår känns i övrigt mycket fräschare också. (kommer tillbaka om jag använder annat schampo eller om det är riktigt kallt under vintern)

Se också till att torka håret med fön så att det inte tar så långt tid för hårbotten att bli torr. Det påverkar oftast en hel del det också. 

• Jessicca
    t h o w e skrev 2012-12-10 20:48:36 följande:

Jag brukade blondera mig hos frisören förut. Men kände mig väldigt äcklig med min hårbotten och väntade tills det "fjällade" mindre haha. Det svinder även mer när man blonderar på en ömtålig hårbotten och de blir ofta  små sår och då börjar det klia mer och så är igång igen.
  • Martina 76

Jag har problem med hårbotten i perioder och brukar göra inpackning med olivolja. Jag smetar in hela hårbotten med varm olivolja (håret med för den delen) och sitter sen med en påse över huvudet någon timme. Det gör underverk!!!

Apoteket har något som heter "dry scalp". Både shampo, balsam och en oljeliknande vätska man kan ha hårbotten dagligen. Det brukar hjälpa mig. 

• Jessicca

Har provat med olivoljan och påsen och visst blir det mjukt och sånt men det funkar inte att få bort det på mig.

• BuoBä
    Martina 76 skrev 2012-12-10 21:14:41 följande:
    Jag har problem med hårbotten i perioder och brukar göra inpackning med olivolja. Jag smetar in hela hårbotten med varm olivolja (håret med för den delen) och sitter sen med en påse över huvudet någon timme. Det gör underverk!!!

Apoteket har något som heter "dry scalp". Både shampo, balsam och en oljeliknande vätska man kan ha hårbotten dagligen. Det brukar hjälpa mig. 
    Jag har funderat på det där, men folk brukar säga att de sover med oljan i håret och jag har aldrig fattat hur det går till utan att få olja i hela sängen? Om det räcker men 1h i vaket tillstånd så ska jag prova.
  • MammaBella

Jag har också problem tidvis och speciellt nu när det blivit kallt och efter graviditet (hormonerna,..) Vad som gjort mitt hår lite bättre är Joico Daily Care Treatment Shampoo (ca200kr) För mig har det alltid varit billigare med dyrt schampo och balsam eftersom jag inte behöver använda lika mycket  och ofta. 

• Jessicca

Köpte Dexem Head nu ikväll på apoteket som man duttar på. (Finns även i skummform) Ska dutta minst 3 gånger om dan. Får se hur det funkar. Det är iaf receptfritt men ganska dyrt. 200kr men rätt stor flaska

• E mil

Jag har haft mycket problem med kliande och flagnande hårbotten i perioder.

Det som hjälpt mig är två saker:

1. Allt alltid torka håret med fön efter tvätt. Slarvar jag märker jag direkt att det börjar klia och jag får massa flagor i hårbotten.

2. Ett milt schampo. Varje gång någon frisör tro sig veta att det är ett mjällschampo jag behöver och jag går på det så blir det värre. De är väldigt starka. Jag har också fått veta att det är olika vad som fungerar på olika personer. Testade ett som skulle vara milt, men då blev min hårbotten värre än någonsin. Jag har två schampo som jag växlar mellan. Det är L'Oreals Sensi Balans och Wellas Calm. Calm är helt underbart, men lite svårt att få tag på om man inte vill beställa på nätet. Jag kan tyvärr inte köpa schampo någon annanstans än hos frisör.

• BuoBä

Jag kanske ska testa fön då. Det är ju jul snart och de bästa presenterna är alltid de jag köper till mig själv.  

De schampon jag har använt som alla har funkat bra är

Joico Daily Care Treatment Shampoo  Redken Scalp Relief Soothing Balance Shampoo  Nisim NewHair Biofactors shampoo Philip Kingsley Flaky Itchy Scalp Shampoo
  • Lindsey Egot the only one

Man kan få vintereksem i hårbotten pga att det blir för kallt för huden.

• kossan

Låter som psoriasis! Var det locoid som du fick utskrivet? Alltså dropparna! :)

• Nina m 3

Har tyvärr samma problem Använder Fungoral i perioder, men det hjälper inte helt. Hoppas på lite nya tips här i tråden!

Svar på tråden Eksem i hårbotten