• Alvi

Heltidsjobbande föräldrar med "många" barn! NÄR har ni tid för läxläsning??

Vår dotter är inne på sitt andra år i skolan, och förutom henne har vi en 5,5-åring och en 1,5-åring + varsitt heltidsjobb och hus.

Helt ärligt, NÄR har ni andra tid att läsa läxor med era barn? Vi gör det på helgen, för på vardagarna hinner vi inte, och när vi väl hinner är klockan 19:30 ungefär, och då är tjejen för trött.

Inte vet jag om andra föräldrar sitter med sina barn när de gör sina läxor, det måste vi då vår dotter har en utvecklingsstörning, men OM ni gör det, HUR får ni tiden att räcka till det?

• Svar på tråden Heltidsjobbande föräldrar med "många" barn! NÄR har ni tid för läxläsning??
  • Indianica

Jag har bara två barn, men sitter med varje barn på kvällen. Jobbar heltid. Man får ta sig tid. Är man två föräldrar kan ju den andre ta de yngre barnen medan man sitter med läxor och man kan t ex skjuta på att ta hand om disken elle rnågot annat man brukar göra direkt efter maten. Vi sitter en stund på vardagen (30 min- 1 timme kanske) och så på helgen och vissa veckor kliver barnen upp 30 min tidigare på morgonen och sitter med enklare läxor. Jag tycker det är mycket "jobbigare" att ha äldre barn just pga läxorna och vet att det bara blir värre med tiden (är själv gymnasielärare) men så är jag kanske mer less på skolarbete än andra pga att jag varit i skolan hela dagen, he,he

• fortsätt paddla

Vi sitter i precis samma sits bara det att jag jobbar 75%.( tre barn, 8,5 och 2 år)
    Läxor gör vår äldsta ibland när jag fixar med maten. Vid köksbordet. Hon kan då be om hjälp om det behövs och förhoppningsvis leker syskonen. Annars tar vi det på kvällen. När den yngsta lagt sig. Då har vi tid att sitta med, nackdelen är att hon ofta är trött då och det går lite segt.
    Söndag förmiddag funkar med,efter frukost och dagen börjar på riktigt. Man får ta tiden när den kommer...

• soccermum01

De läxor som ska lämnas in görs på lör el. sön. De andra försöker vi klämma in på kvällen innan de blir för trötta. När tröttheten slår till så är det ingen idé.
    Har ni svårt att få till det med läxorna så kan ni väl höra med skolan om de har något förslag. Vår skola har en dag i veckan med läxhjälp.

• cosinus

MIn tjej har läxor från måndag till torsdag så det är läsläxa varje dag som ska göra som tar ungefär 15 min samt skrivläxa som oftast tar 15-30 min och ibland matteläxa.

Vi jobbar iofs bara 87.5 % var men vi har hela hösten haft minst en aktivitet per kväll (alltså barnaktivitet) och med 4 barn och en som är iväg med något barn på aktivitet så blir det så att läxorna oftast görs efter att småsyskon lagt sig kring 20.

Ibland funkar det att sätta småsyskonen framför tv-n 20 min direkt vi kommer från dagis och göra bort läxan men ofta är det rätt ont om tid till dessa aktiviteter så det är svårt att hinna. Räddningen här är att dottern är rätt kvällspigg så hon fixar så sena läxor samt att hon gör skrivläxan själv och vi bara rättar.

• Tuffen

Jag tycker att det säger sig självt att det blir svårt att hinna om båda arbetar heltid. Just därför arbetar jag bara 80%. Jag är i princip aldrig hemma senare än kl 15. Läxorna gör vi före middagen. Funkar jättebra. Hellre schyssta dagar än superbra ekonomi. 

• Nape

Dottern sitter ofta och gör läxorna i köket när jag (eller pappan) lagar mat. Då kan man stötta upp där det behövs. Dock är hon ganska "självgående". Hon har ganska mycket läxor, så det blir lite på helgerna med- då har vi mer tid.

Jag tror det är ganska "trassligt" i många familjer att få ihop det.

• hannis

Är det inte meningen att barnen skall kunna göra sina egna läxor? Det skall väl inte vara så svårt att föräldern måste sitta bredvid hela tiden?

• Nape
    hannis skrev 2012-12-16 18:41:30 följande:
    Är det inte meningen att barnen skall kunna göra sina egna läxor? Det skall väl inte vara så svårt att föräldern måste sitta bredvid hela tiden?
    TS dotter har en utvecklingsstörning.
  • hannis

Nape: Ja? Då får hon väl få enklare läxor som hon klarar av?

• Themis
    hannis skrev 2012-12-16 18:41:30 följande:
    Veckans ord ska man ju som förälder läsa upp för barnet, t ex, och öva flera gånger.
    Och vissa matteläxor kräver rekvisita, linjaler, snören, ärtor you name it....
    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Alvi
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-12-10 20:49:12 följande:
    Hur kan ni inte hinna tidigare än 19:30?
    Vi kommer hem vid 16:30 hela familjen, då är det matlagning, ätande och diskande. Någonstans där hade man kunnat hinna, men då dottern kräver totalt lugn och ro är det svårt att komma undan småsyskonen. Minsta ljud och koncentrationen är bortblåst.

I praktiken är det absolut möjligt innan 19:30, och vi ska nog försöka lite extra för att lyckas med dt.
    hannis skrev 2012-12-16 19:20:17 följande:
    Nape: Ja? Då får hon väl få enklare läxor som hon klarar av?
    Hon klarar av dem, det är bara det att koncentrationen brister. Läxan, som gäller för hela veckan är att "spåra" bokstäver (följa dem med fingret), skriva dem själv på 2-4 rader samt hitta aktuell bokstav bland massa bokstäver och räkna dem. Sänker man de kraven på henne kommer hon inte att prestera särskilt mycket.

...............

Tack för alla svar. Vi ska försöka hitta mer tid innan läggdags, och jag ska fundera på att gå ner i tid.

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Lille Skrutt

Jag har tre småbarn, varav ett med särskilda behov och jag jobbar heltid för närvarande. Det skulle vara väldigt svårt att få tid till läxläsning, men mina tvillingar går bara i nollan än så länge tack och lov. Jag är hemma 18.00 varje kväll. Då äter vi middag. Om sonen med autism är pigg kör vi träning (tillämpad beteendeanalys) mellan 18.30-19.15. Den andra föräldern tar då hand om disken och syskonen. Sen är det läggdags. Vi kommer iså fall få byta ut sonens sociala träning mot läxor i framtiden. Jag förstår att TS inte fixar läxläsning på vardagskvällen. Har man barn med särskilda behov tar vardagsrutinerna betydligt längre tid än för de flesta barn, så det är inget konstigt att tiden rinner iväg. Bara en så enkel sak som att ta på sig en pyjamas (med hjälp!) kan ta en halvtimme för vår son. Han har sina ritualer och gör man fel då är härdsmältan ett faktum. Jag kan inte påstå att jag längtar till skolstarten precis.

• basio

Min åttaåring brukar göra läxorna antingen när jag lagar mat eller diskar. Då sitter han vid köksbordet och jag kan hjälpa till när det behövs. Det brukar fungera bra. Sjuåringen behöver mer hjälp med sina läxor, men de är oftast snabbare avklarade. Värst är det om lillasyster som är fyra år också kräver uppmärksamhet, men hon har börjat lära sig det nu att inte störa när det är läxläsning. Jag är ensamstående med mina barn.

Ibland gör vi läxor på söndagen om jag vet att det blir en lång vecka. Det är svårt att hinna med läxorna. På fritids kan barnen få hjälp med läxorna, men det väljer de ju oftast inte frivilligt och för det mesta har fritids alltid någon annan aktivitet planerad (tex gå till någon park, till stranden osv). Jag hade gärna sett att de hade lite mer organiserad läxhjälp på fritids, det hade underlättat mycket. Att man kunde anmäla sitt barn till det så att de tog in det barnet och såg till att hen gjorde läxan helt enkelt.

• Butterscotch
    Tuffen skrev 2012-12-16 18:27:42 följande:
    Jag tycker att det säger sig självt att det blir svårt att hinna om båda arbetar heltid. Just därför arbetar jag bara 80%.;

... Och just därför vill jag bara ha två barn. Jag jobbar heltid men har förlagt arbetstiden delvis till morgnar och kvällar, så att jag kan hämta barnen senast kl 16. Lite lyxigt att kunna göra så, det är jag tacksam för. Kan man inte det antar jag att det är helgerna som gäller för läxhjälp, eller att köpa den tjänsten så att det hinns med under veckorna.
  • skoladan

Nu har ju TS dotter en utvecklingsstörning och behöver kanske hjälp. Men annars tycker jag det är så märkligt att man numera förväntar sig att barn ska ha hjälp med läxor. Det finns t o m läxhjälpsföretag!! När jag var liten på 60-talet var det aldrig tal om att man skulle ha hjälp att göra läxor. Det var barnens ansvar. Kanske att man bad om hjälp med rättning av något man skrivit och att bli förhörd inför prov, men i övrigt förväntades barnen göra läxorna själva.
    Nu kan jag bara påpeka att jag själv hjälper mina barnbarn med läxorna, men innerst inne tycker jag det är konstigt att det ska behövas.

Svar på tråden Heltidsjobbande föräldrar med "många" barn! NÄR har ni tid för läxläsning??