• Anonym (ångest)

Nån som knaprar betablockerare?

Funderar på att gå till min vc-läkare och få utskriven nån form av betablockerare för min dagliga ångest. Men vad ger de för biverkningar och hur känns det i kroppen när man tar såna? Nån som tar betablockerare som kan berätta lite?

• Svar på tråden Nån som knaprar betablockerare?
  • lövet2

För mig är biverkningarna att jag blir trött och lätt andfådd. Om jag anstränger mig (skottar snö t ex), så börjar inte hjärtat pumpa fortare som det normalt skulle göra, utan jag blir andfådd i stället.
    Hur mycket av tröttheten som beror på medicinen och hur mycket som beror på sjukdom, kan jag förstås inte avgöra ...

• Anonym
    lövet2 skrev 2012-12-10 23:27:10 följande:
    För mig är biverkningarna att jag blir trött och lätt andfådd. Om jag anstränger mig (skottar snö t ex), så börjar inte hjärtat pumpa fortare som det normalt skulle göra, utan jag blir andfådd i stället.
    Hur mycket av tröttheten som beror på medicinen och hur mycket som beror på sjukdom, kan jag förstås inte avgöra ...
    Intressant. Kanske är det därför min sexmånaders pustar så förfärligt när han anstränger sig då?
  • lövet2
    Anonym skrev 2012-12-10 23:29:34 följande:
    Intressant. Kanske är det därför min sexmånaders pustar så förfärligt när han anstränger sig då?
    Fråga läkaren! Jag känner ett par till som käkar samma medicin som jag, och de klagar också just över andfåddhet.
  • Anonym
    lövet2 skrev 2012-12-10 23:31:12 följande:
    Fråga läkaren! Jag känner ett par till som käkar samma medicin som jag, och de klagar också just över andfåddhet.
    Det ska jag absolut göra.
  • Fredrika2007

Andfådd blir man om man anstränger sig, just för att hjärtat inte pumpar på i snabbare takt då man tagit BB. Jag har dock aldrig märkt av det (kanske för att jag inte anstränger mig så mycket ;) ). Istället känner jag mig mindre andfådd eftersom hjärtat lugnar ned sig. Mycket bra medicin, det har besparat mig många doser av sobril. Inga biverkningar som jag tänkt på.

• Blgebo

Har tagit inderal mot hög puls. Blev trött och fick sämre ork när jag tränade. Behövde som tur var bara äta ett kort tag.

• Anonym (22)

Jag tog Oxascand men den gav mig bara en enorm spänningshuvudvärk...

• Anonym
    Anonym (22) skrev 2012-12-11 08:45:16 följande:
    Jag tog Oxascand men den gav mig bara en enorm spänningshuvudvärk...

Oxascand är inte en betablockerare, det är ångestdämpande, benzo om jag inte är ute och cyklar. Går på psyket. Betablockerare tar de fysiska ångestsymtomen.
  • Anonym (ångest)

Tack för era svar. Vad heter medicinerna ni tar?

• lövet2
    Anonym (ångest) skrev 2012-12-13 00:02:02 följande:
    Tack för era svar. Vad heter medicinerna ni tar?
    Seloken heter min.
  • Anonym (Wildrat)

Jag har tagit Propranolol mot hjärtklappning. Som trevlig biverkan blir jag väldigt lugn av dem, perfekt när man är nervös som inför en presentation eller jobbintervju. De dåliga biverkningarna är andfåddhet och hemska mardrömmar som kommer vid regelbunden användning.

• Anonym

Jag tar inderal vid behov mot min sociala forbi. Jag blir trött och så tyvärr slår den ut min mage. Men för övrigt en jättetacksam medicin som hjälpt mig enormt!

• biologic

Jag äter Selokén mot arytmier efter ett flertal hjärtoperationer (medfött). Men jag känner inte att jag har några biverkningar av det, så länge jag inte glömmer att ta en tablett. Då får jag extrem takykardi (hjärtat slår för snabbt) när jag anstränger mig.

Svar på tråden Nån som knaprar betablockerare?