Inlägg från: Du MÅSTE ange en signatur |Visa alla inlägg
  • Du MÅSTE ange en signatur

    Varning för jollyroom.se!

    Johanninen skrev 2012-12-11 11:55:02 följande:
    Nu måste jag slänga ut en liten varning här... Jag satt i morse och skulle handla de sista julklapparna tänkte jag, och surfade in på jollyroom.se. Sidan var seg och betedde sig konstigt, saker försvann ur varukorgen, och nya saker lades i, fick klicka bort både vantar och resesäng som bara dykt upp helt mystiskt medan sakerna jag lagt i försvann. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte var inloggad, så jag skapade ett konto och loggade in för att fortsätta shoppa.

    Sökte rätt på det jag skulle ha, lade det i varukorgen som tycktes funka okej nu. Så kollade jag på klockan, insåg att jag var försenad och lade bara ihop datorn, tänkte att jag fick fortsätta shoppa när jag kom hem. Jag hann inte mer än ut i hallen och börja ta på mig skorna, så plingade mobilen till av ett mail från jollyroom. Grattis, tack för att du handlar hos oss osv, "Här är din orderbekräftelse." Eh, say what!? Kollade orderbekräftelsen, och grattis, på väg hem till mig just nu är en produkt jag över huvud taget inte ens TITTAT på, än mindre beställt. Svarade på mailet och skrev att nej stopp, jag har inte beställt nåt, annullera ordern för det här stämmer inte.

    Det dröjde ett par timmar innan jag fick svar, men när jag fick det så var det väldigt nedlåtande i stil med att "Har du ångrat dig så är ju inte det vårt fel, och du kan ju alltid skicka tillbaka varorna för endast 59:-". Jag förklarade samma för dem som jag skrivit här, både tydligt och trevligt, jag har inte beställt något, kan ni hjälpa mig? Men nej. Det jag fick till svar var att en beställning hos dem gör man inte bara sådär, och jag hade ju uppgett både adress och kortnummer... Kortnummer? Så produkten är BETALD? Av vem då? (panikkollade kontot, men nej, inte av mig eller mina pengar).

    Jo visst. En betald (inte billig, utan för ca 500 kr) produkt är nu på väg till mig. God jul, tomten kom tidigt i år? Usch, detta känns inte alls bra. Vart kortbetalningen kom ifrån kunde de inte alls svara på, för det sköts tydligen av tredje part. De rådde mig (om det nu inte verkligen var jag i alla fall, var jag säker på det?) att polisanmäla, för jag hade nog blivit utsatt för ett bedrägeriförsök... Men vilket jäkla bedrägeri? "Här har du en grej som jag har beställt och betalat åt dig."

    JAG tror att det var något tok med deras sida imorse. JAG tror att någonstans har det blivit fel, och att någonstans i Sverige sitter en stackare som betalat en produkt som kommer hamna hos mig. Nån har lagt 500:- på en fin leksak, som aldrig kommer göra deras barn lyckligt på julaftons morgon. Jag vill verkligen lösa detta, men jag vet inte hur. Jollyroom är sjukt ovilliga att hjälpa till.

    Och hur fan ska jag bete mig nu då? Hämtar jag inte ut paketet kommer jag ju få betala tillbaka-frakten. Samma sak om jag hämtar ut paketet och skickar tillbaka grejerna. Jag tycker inte att det är rättvist att jag ska betala för att jag var dum nog att skapa ett konto hos jollyroom. Men i deras ögon har ju allt gått rätt till, "jag" har ju både beställt och betalat produkten, och nu är den på väg. Att de inte bara kunde annullera ordern... Men det gick ju inte, och det "stod ju faktiskt i köpevillkoren som man måste godkänna innan man kunde genomföra köpet OCH i FAQ'n på sidan." Well, excuse me, jag visste inte att man måste läsa FAQ'n för att BLI MEDLEM PÅ SIDAN OCH JAG HAR FORTFARANDE INTE BESTÄLLT NÅNTING SÅ JAG HAR INTE GODKÄNT NÅGRA JÄKLA KÖPEVILLKOR!!! (sa jag inte. men jag ville!)

    Så. Varning för Jollyroom om du inte vill betala varor som hamnar hos andra.
    Hej allihop!

    Jag arbetar som mjukvarutestare, så webbshoppar är vardagsmat för mig. Antagligen har TS helt rätt, eftersom denna shoppen är riktigt dålig. Det tog mig mindre än en minut att börja hitta rejäla buggar på den. Varukorgen är t ex helt cp, och borde göras om direkt. Faktum är att hela sidan borde läggas ner och göras om från scratch. 

    Nope, här hade jag inte handlat.  
  • Du MÅSTE ange en signatur
    Anonym (!) skrev 2012-12-11 16:05:42 följande:

    Varukorgen CP?? Är det så du beskriver de fel du hittar?
    Om något är cp, så skriver jag att det är cp. Problem med det? Om sedan någon ber mig definiera cp, så gör jag det. Det är därför jag får betalt. Och har världens bästa jobb där cp är en helt korrekt beskrivning. 
    Boulder skrev 2012-12-11 16:01:36 följande:
    Jag jobbar som programmerare och tycker också att ts problem låter som en helt rimlig men förstås oacceptabel bugg. Skulle gissa att databasen som hanterar användare blivit korrupt.
    Det ligger nog något i det, men det förklarar inte problem med t ex varukorgen. Min högst okvalificerade gissning är att produkten också är undermålig från början. 
    Ninen79 skrev 2012-12-11 16:07:51 följande:
    Kanoon :) har du några andra tips på sidor som man borde undvika att handla på?
    Yes, BonPrix är t ex en sådan som jag går omvägar runt. Sen har jag krossat div. småfirmor på nätet, men det är garanterat såna som du inte känner till. Mysko småfirmor i USA och liknande.

    Prova själva ett av standardtesterna (här hittar vi nästan alltid fel inom en minut eller två):

    a) Gå till en valfri webbutik.
    b) Lägg till en (1) valfri vara i varukorgen.
    c) Ta bort två (-2) av samma vara från varukorgen.

    Har du nu 1 vara i korgen, -1 vara, 0 varor eller fortfarande 2? Ibland är butikerna så jävla uppfuckade så att de faktiskt skickar hem ett tomt paket, samt betalar dig pengar för varan du reducerade från totalt antal varor.

    True story! Seen it happen!

    Till sist: TS, vad har du för system (windows7/Mac) och vilken browser använde du när detta inträffade? 
  • Du MÅSTE ange en signatur
    Anonym skrev 2012-12-11 17:02:44 följande:
    CP är en diagnos inte en definition på ett problem. Punkt. Lär dig använda rätt ord för rätt saker. Diagnoser är inga skällsord det fattar minsta lilla unge!
    Är du verksam inom området? Mit jobb handlar om diagnoser, och jag får faktiskt använda vilka termer jag vill, oavsett vad du tycker. Hoppas det stör dig riktigt mycket, för jag tänker inte sluta att använda språket som jag själv vill. 

    En skadad modul, som bör funka, kan mycket väl beskrivas som cp, eftersom den faktiskt har en defekt pg a en skada. Men man kanske bara får använda cp om människor enligt dig?
     
  • Du MÅSTE ange en signatur

    Men om ni inte vet vad det betyder kan ni läsa på mer här: sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

    Jag ser ett antal likheter mellan programvara i utvecklingsstadiet, och likheten är helt korrekt. Det ni ser som kränkande och sårande ser jag som en utveckling av begreppet. Tyvärr ligger kränktheten hos er, och det får ni sköta själva, men ni har ingen som helst rätt att kräva censur av mitt språk på något vis bara för att ni tar lite illa upp. Väx upp och koncentrera er på riktiga problem, istället för att gå omkring och bli kränkta å andras vägnar.   

  • Du MÅSTE ange en signatur
    Johanninen skrev 2012-12-11 21:15:39 följande:
    Jag använde Mac, och Firefox.
    Tack, det underlättar. 
    Anonym skrev 2012-12-11 21:25:47 följande:

    Har du enskild firma som du drar runt på att testa åt mindre företag?

    För jag har svårt att tro att företag med seriösa testare skulle acceptera att någon formulerade sig på det sättet. Inte i tal och defintivt inte i skrift.
    Av två skäl.
    Dels används ordet som svordom på mellanstadienivå och har inget på en arbetsplats att göra.
    Dels är ordet ganska intetsägande. En felrapport bör snarare innehålla en beskrivning av felet.

    Det enda ordet säger mig att du angtagligen inte läst på högskolan, att du inte arbetar på ett företag med mer än 10 anställda och att du tror dig vara superbra på det du gör.
    Vilken tur att jag verkligen inte är en "seriös" testare då. 

    En felrapport anpassas efter beställaren. För de allra flesta är termer som "skit, cp, idioti, vrak, dynga, skräp" fullt godtagbara. De vill veta en sak, och en sak allena: kan vi släppa releasen? Buggrapporter som jag skickar till utvecklare är en helt annans sak, de vill veta detaljer som chefer inte bryr sig ett skit om. Då är termer som cp fortfarande helt ok. Mina buggrapporter är i de flesta fall bra, och för varje dag jag jobbar, varje kurs jag går, varje rapport jag skriver blir de bara bättre. Om ett par år kommer de att vara helt jävla fantastiska, och de kommer fortfarande att innehålla ord som cp.

    En tanke; ska man dra ert resonemang till sin spets så skulla jag inte få kalla ett system för ålderdomligt eller gammalt heller. Var går gränsen? 

     Du har rätt i två av tre. Jag har INTE gått på högskola, tack och lov. Ja, jag tror mig vara riktigt bra på det jag gör, med ambitionen att bli helt överjävlig. Vi är ungefär runt tjugo stycken på företaget.
    Nordsaga skrev 2012-12-11 20:27:01 följande:
    Bra!

    Fler med din kunskap borde surfa runt och testköra webbshoppar, så att vanligt folk kan känna sig säkra när de handlar.

    Jag tror buggen samkört TS varukorg med någon annans som varit inne och handlat samtidigt. Den stackaren måste ju också blivit rätt så frustrerad när saker togs bort ur varukorgen, av vår ovetande TS.  Mest frustrerande av allt är väl ändå att produkten som slutligen köptes och BETALADES aldrig kommer att nå fram till rätt person. 

    Nä, inte blir det Jollyroom för min del heller så som läget är just nu. Så jäkla JOLLY är det knappast att behöva dra sitt ärende i vändor med kundtjänst... 

     Tack för det. Jag ska säga som så att vi som jobbar med det är rätt så nördiga, och många av oss sitter gärna med sånt här på kvällar och helger bara för att det är en skön känsla när endorfinet börjar pumpa vid upptäkten av en trevlig bugg. Dessutom inbillar vi att vi gör lite nytta emellanåt också. 

    Generellt sett så vill programmerare verkligen göra ett så bra jobb som möjligt, men fel uppstår alltid, och det bästa utvecklingsgänget med det bästa testeamet kan inte upptäcka alla i förväg. Tyvärr så kan vi aldrig känna oss riktigt säkra med en dator i närheten, men vi, och jag, gör vårt bästa för att folk ska vara trygga när de använder tjänster på nätet, appar i telefonen eller flyger med en autopilot. Vi jobbar verkligen arselet av oss för allmänhetens bästa, och sen kommer det någon otacksam typ och hänger upp sig på mitt språkbruk. Jag har viktigare saker för mig, nämligen se till att ni inte råkar illa ut och blir blåsta i skumma webshoppar.

    Så, nog rage'at från min sida, cp-debatten är släppt. Vill någon ställa en fråga om test, webbshoppar eller dåliga appar så svarar jag jättegärna om jag kan.  
Svar på tråden Varning för jollyroom.se!