• Paisley

Roliga saker våra speciella barn har gjort

Efter att ha startat en klagotråd kände jag att det behövs en solskenstråd också! Roliga, gulla saker som våra barn med speciella behov har gjort eller sagt. Berätta era historier!

Detaljerna är helheten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 16:51
    Gulla? eh.. gulliga förståss. Kom igen nu!
  • Svar på tråden Roliga saker våra speciella barn har gjort
  • Paisley

Min pojke älskar saker som doftar gott. Han brukar sitta med näsan i parfymerna varje dag. När han gjort nr 2 i blöjan verkar han inte alls brydd, som att han inte riktigt fattar vad som hänt. Men en sak vet han - det luktar blä!
    Så när det har inträffat ett tillbud så går han iväg till parfymflaskorna och sprayar på sig själv. Problemet löst! 

Detaljerna är helheten
  • 060810
    Paisley skrev 2012-12-11 18:17:43 följande:
    Min pojke älskar saker som doftar gott. Han brukar sitta med näsan i parfymerna varje dag. När han gjort nr 2 i blöjan verkar han inte alls brydd, som att han inte riktigt fattar vad som hänt. Men en sak vet han - det luktar blä!
    Så när det har inträffat ett tillbud så går han iväg till parfymflaskorna och sprayar på sig själv. Problemet löst! 
    haha jösses vad smart han är! :) så gulligt gjort! :)
  • 060810

Mino min lilla knasboll och hans syster de klistrade upp lappar (ja med klister på) på fönstret så att tomten ska se var de bor!
    Jag var ju mindre road över detta lilla påhitt och fick ett helsicke med att skura rent fönsterna... 

• Paisley
    060810 skrev 2012-12-11 20:47:47 följande:
    Mino min lilla knasboll och hans syster de klistrade upp lappar (ja med klister på) på fönstret så att tomten ska se var de bor!
    Jag var ju mindre road över detta lilla påhitt och fick ett helsicke med att skura rent fönsterna... 

Hahaha
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    060810 skrev 2012-12-11 20:46:39 följande:
    haha jösses vad smart han är! :) så gulligt gjort! :)

Han verkligen dras till saker som luktar gott. Varje dag måste han lukta i kaffeburken och vi har några tomma kryddburkar som han kan lukta i. Kardemumma och kanel gillar han   
    Detaljerna är helheten
  • Little Ms Chatterbox

Tror det är med luktsinnet. Vi åkte hem från stan förra veckan, var sambon som körde, jag bredvid och sonen längst bak. Vi har en cheva Trans sport, 7-sitsig. Det hade varit en lång dag och det var dåligt väder, vi ville hem så fort det gick utan en massa dröjsmål så vi valde att inte stanna och äta även om det hade varit läge för det. Sambon letade upp en snickers och tryckte i sig. Helt plötsligt kommer det från baksätet: Men! Det luktar som Snickers, sälta blandat med det söta från kolasåsen. Han visste inte att sambon hade den här och han hade inte kunnat höra när de öppnades. Det är samma när jag lagar mat, han känner skillnaden på om jag gör pannbiff eller köttbullar, det är samma smet, samma ingredienser, samma stekpanna och smör, fattar inte hur han kan känna skillnad på det. Han gillar också att lukta på kryddor.

I helgen var hela familjen ute och åkte bil sent, vi hade varit hos barnens farmor och bakat pepparkakor. På vägen hem hade vi på radion, tydligen var det någon som inte var nöjd med kanalval alla var gapiga, pratade i munnen på varandra och någon gnällde för det var så dålig musik, var electro eller nåt så sambon satte den på sökning, det blev P2 och en opera, alla blev tysta och lugna. Just när primadonnan sjöng så där a,a,a,aaah, o, a,a,a,aah (kan inte förklara) iaf så hör jag hur sonen frågar sin syster: "Hör du hönan?"  
    Han hade gått från pyrande vulkan till skämtsam kille på bara någon sekund och så passande! Det låt verkligen som en höna som kacklade just då

• Paisley

Ett syskon kom in med brödpåsen i handen och frågade, "får vi ta Hönökaka?"
    Typ ett par minuter senare kom sonen och tog upp ett bröd från påsen och sa "Höönö hööönö höönö höönö"  

Det blir en massa gulligt roligt att skratta åt när dom har sånt här ekotal. Ingen annan som har någon sån rolig historia? 

Detaljerna är helheten
  • Paisley

När han vill att vi ska busa, riktigt samspela med varandra så blir man ju glad, har varit bristvara på det tidigare. Men det här är vad han gör:

Han drar i mig, puttar upp mig på en stol. Visar att han vill klättra upp i mitt knä. Sen tar han båda sina händer och drar i mitt ansikte så att jag ska titta ¨på honom. Försöker jag titta bort så drar han tillbaka ansiktet. Sen slår han sin panna mot min panna, pressar näsan mot näsan och slår med händerna på mina kinder. Det är samspelslek det!

Det ofattbara är att han lyckas med att inte ha någon som helst ögonkontakt under den här närkontakten!
    (Han tar inte i så hårt för att han är arg eller nåt, det är nog för att han inte har så bra känsla för hur hårt man ska ta i)   

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Jag tittade på TV och tryckte på textteven. Då kommer sonen och försöker "swipa" bort den (som man gör på en touchscreen)

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Roliga saker våra speciella barn har gjort