• Zixi

Vad väljer ditt barn att äta först?

När du ställer fram en tallrik med mat (lunch eller middag) framför ditt barn, vilket typ av mat väljer barnet då? Ni med flera barn får svara utifrån medel eller ett av era barn.

Skriv gärna hur i vilken ordning barnet väljer övriga typer av mat och hur du säkerställer att barnet får i sig vad denne behöver.

Min dotter går direkt för grönsakerna och sedan är det lite beroende på vilken typ av protein eller kolhydrat som serverats, pasta och couscous går före protein men övriga kolhydrater äts sist. Sås äter hon inte alls.

2010-07-20 3040/50
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 20:14
    Skriv gärna barnets ålder oxå
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad väljer ditt barn att äta först?
  • En blå giraff

Oftast äter min stora upp proteinet först. Om det är söt dryck (t.ex. läsk som han kan få på en helg) så dricker han den först. Undviker helst söt dryck eftersom det konkurrerar med maten.

• Neko

Bara kolhydrater, äter endast protein/grönsaker om de är blandade med kolhydrater, tex biffar av potatis och fisk blandat. Läsk/vatten dricker han till.

• Butterscotch

Det är olika, det beror på vilket protein eller vilka kolhydrater som serverad. Grönsaker väljs i princip aldrig först (om det inte är gurka, så det serverar jag nästan aldrig. Menlös grönsak att fylla magen med).

• krompa

Kalla grönsaker.
    Är grönsakerna varma tar de något annat att börja med. 

• Neko
    Neko skrev 2012-12-11 20:16:07 följande:
    Bara kolhydrater, äter endast protein/grönsaker om de är blandade med kolhydrater, tex biffar av potatis och fisk blandat. Läsk/vatten dricker han till.
    6 år
  • Zixi
    Butterscotch skrev 2012-12-11 20:16:16 följande:
    Det är olika, det beror på vilket protein eller vilka kolhydrater som serverad. Grönsaker väljs i princip aldrig först (om det inte är gurka, så det serverar jag nästan aldrig. Menlös grönsak att fylla magen med).
    Fast gurkan kan fungera som en bra inkörsport för andra grönsaker
    2010-07-20 3040/50
  • Zixi

Min dotter är 2½ och har alltid varit petig med maten. Vissa dagar kan hon sluka en tallrik pasta (utan sås!) och andra dagar petar hon bara i maten. Broccoli är en stor favorit och hon skulle lätt äta en hel knippe broccoli om hon fick. "Kladdig" mat med sås eller allmänt blandad ogillas.

För att måltiderna inte ska göra mig alldeles för gråhårig så är min filosofi att jag är ansvarig för vad som serveras men där slutar mitt ansvar, det är bara dottern själv som kan bestämma vad som äts och inte äts. Även om vi ibland kör med uppmuntran och roliga lekar, särskilt när det kommer till att smaka på nåt nytt.

2010-07-20 3040/50
  • Elsis

Både treåringen och ett och etthalvtåringen väljer oftast grönsaker först, gärna kokta som ärtor, broccoli eller morötter, men också färska, utom sallat vilket de inte vill ha. Tomater är en favorit, när vi var bortbjudna åt de så många tomater att man nöstan fick skämmas;) Vi vuxna får vara snabba med grönsakerna om de inte ska tjata för att få våran andel också. Vad som äts därefter beror på vad det är, den äldsta gillar både kött och fisk, men det gör inte alltid den minsta, däremot gillar hon potatis, vilket den stora ofta sparar till sist, och helst avstår. Ris och pasta uppskattas av båda.

• Elsis

Zixi, mn äldsta har också alltid gillat broccoli, det var det första ord på något ätbart hon lörde sig, stod framför frysen och tjatade "broccobroccobrocco"när det skulle lagas mat.

• MalinEddie

Svårt att rösta då det beror helt på vad som serveras.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Vad väljer ditt barn att äta först?