• Anonym

Hjälp ang arbetsförmedlingen

hej jag är inskriven på arbetsförmedlingen och stämplar, min handlingsplan går ut imorgon, jag har både mailat och ringt min handläggare om en ny tid för handlingsplan som det stod i min plan att ja skulle göra, han hör inte av sig..
    Blir man avskriven när handlingsplanen går ut ??

Vad ska jag göra ?

• Svar på tråden Hjälp ang arbetsförmedlingen
  • Iam

Om du har otur så kan du bli avanmäld från A-kassan, det  beror lite på hur nitiska din arbetsförmedling är. 
    Jag skulle råda dig att istället ringa till kundtjänst, det måste nämligen inte vara just din handläggare du pratar med.  

• Anonym
    Iam skrev 2012-12-11 22:16:40 följande:
    Om du har otur så kan du bli avanmäld från A-kassan, det  beror lite på hur nitiska din arbetsförmedling är. 
    Jag skulle råda dig att istället ringa till kundtjänst, det måste nämligen inte vara just din handläggare du pratar med.  
    Fast det står ju i min handlingsplan att jag ska kontakta min handläggare.. ?!

men vem är det som skriver av mig ?
    Om jag inte har någon handlingsplan anses jag inte som arbetssökande då ?
  • Iam
    Anonym skrev 2012-12-11 22:19:37 följande:
    Fast det står ju i min handlingsplan att jag ska kontakta min handläggare.. ?!

men vem är det som skriver av mig ?
    Om jag inte har någon handlingsplan anses jag inte som arbetssökande då ?
    Om du inte följer exakta datum så blir du avanmäld till a.kassan. 
    Det är ditt "jobb" att vara arbetssökande, och på samma sätt som du inte kan strunta i att gå till jobbet så kan du inte strunta i dina åtaganden för att få a-kassa.
    Så.. om du inte får tag på din handläggare så ringer du arbetsförmedlingens kundtjänst. Förslagsvis gör du det kl 08:00 i morgon när dom  öppnar

www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt.html 
  • Nape

När det gäller min ekonomi tar jag inga risker- jag tycker du ska GÅ dit. Kräv hjälp att få skriva en ny handlingsplan, någon måste ju vara ledig. Ibland kommer ju inte folk på sina bokade tider och då kan de klämma in dig.

• Anonym

Okej jag får ringa imorgon bitti och se vad de säger, i värsta fall får jag åka in.
    Har dock några mil in till närmaste och barnen slutar 12 imorn, antar att dom öppnar 10?

• Anonym

När min handläggare inte svarar på mail eller telefon brukar jag ringa kundtjänst och säga att jag hört av mig som jag ska men inte fått något svar.

Så skriver dom upp det så att du får en notis om att du tagit kontakt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 22:32:46 följande:
    När min handläggare inte svarar på mail eller telefon brukar jag ringa kundtjänst och säga att jag hört av mig som jag ska men inte fått något svar.

Så skriver dom upp det så att du får en notis om att du tagit kontakt. 
    Okej så tar handläggaren kontakt sen ?
    Man vill ju inte bli avskriven bara för att handläggaren inte svarar..

Men man blir väl inte avskriven direkt ?
    Man får väl ett brev där man ska höra av sig ?
    OM det skulle gå så långt menar ja.
  • Iam
    Anonym skrev 2012-12-11 22:37:39 följande:

Om du missar en tid eller ett möte blir du direkt avskriven från a-kassan ja. 

Är du öht insatt i vad det krävs av dig för att få pengar från a-kassan? Det krävs ju motprestationer, det är ju inget du får för att dom är snälla.  
  • Anonym
    Iam skrev 2012-12-11 22:39:40 följande:
    Om du missar en tid eller ett möte blir du direkt avskriven från a-kassan ja. 

Är du öht insatt i vad det krävs av dig för att få pengar från a-kassan? Det krävs ju motprestationer, det är ju inget du får för att dom är snälla.  
    Öh ja, jag har ju liksom hört av mig som det står i min handlingsplan, på MAIL eller TELEFON!
    Jag har gjort båda utan svar..

träffade min handläggare i nov ang jobb och då bad jag om en ny tid, men han sa att det var ett tag kvar.
    Då frågade jag, " Men då skickar jag dig mail, så har jag gjort det jag ska ?" Ja - sa han..

JAG har ju inte missat en tid eller datum, JAG har gjort det JAG ska,,
  • lightfish
    Anonym skrev 2012-12-11 22:37:39 följande:

Ring Kundtjänst direkt imorgon bitti. Du kan inte bli avanmäld för att din handläggare inte har en aktuell handlingsplan åt dig, jag har ingen heller och jag kommer sannolikt inte få någon förrän efter jul sa hon idag.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 22:44:00 följande:
    Öh ja, jag har ju liksom hört av mig som det står i min handlingsplan, på MAIL eller TELEFON! Jag har gjort båda utan svar.. träffade min handläggare i nov ang jobb och då bad jag om en ny tid, men han sa att det var ett tag kvar. Då frågade jag, " Men då skickar jag dig mail, så har jag gjort det jag ska ?" Ja - sa han.. JAG har ju inte missat en tid eller datum, JAG har gjort det JAG ska,,

Jag råkade missa datumet om ny handlinsplan i flera veckor, så när jag ringde sa dom att jag skulle gå till arbetsförmedlingen för att göra upp en ny, mer än så hände inte!
  • Anonym

Okej jag mejlade min handläggare igen nu om att han måste ringa.
    Men ja ringer kundtjänst imorgon, jag sköter ju min uppgift så känns konstigt om de skulle skriva av mig..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 22:48:37 följande:
    Okej jag mejlade min handläggare igen nu om att han måste ringa. Men ja ringer kundtjänst imorgon, jag sköter ju min uppgift så känns konstigt om de skulle skriva av mig..

Dom kommer inte skriva ut dig! Dina mail finns ju också hos din handläggare! Men ring imorgon!
  • pluvdo

Ja, ring kundtjänst imorgon. Dessvärre så kommer du nog inte långt med att skylla på din handläggare, i synnerhet inte nu i december. Exempelvis på socialkontoret här så var man, på grund av att folk kommer gå på semester senare i månaden och så, tvungen att lämna in ansökan om försörjningsstöd till januari redan före den 7:e december för att få några pengar före årsskiftet. Eftersom folk skall på semester. Kanske är det likadant på arbetsförmedlingen? Din handläggare kanske inte ens är där nu? I så fall är ju det ditt ansvar att veta det. Och även om denne är där så, när började du höra av dig om en ny tid för att lägga upp en handlingsplan? Om din handlingsplan går ut imorgon så borde du egentligen själv ha kontaktat din handläggare och i värsta fall receptionen (eller kundtjänst eller vad de nu kallas) för att säkra en ny handlingsplan innan det är för sent.

Jag tror inte tanken är att man skall vänta till sista sekund egentligen.

• Anonym

Jag skulle skicka mail eller ringa han förra veckan vilket jag gjort..
    OM han inte skulle va där nu så borde han ju sagt det, och telefonen var på men inget svar, är de sjuka eller ledig säger dom det.
    jag pratade in men han ringde inte upp... ringde kl 9.30 på morgonen

• pluvdo
    Anonym skrev 2012-12-11 22:56:15 följande:
    Jag skulle skicka mail eller ringa han förra veckan vilket jag gjort..
    OM han inte skulle va där nu så borde han ju sagt det, och telefonen var på men inget svar, är de sjuka eller ledig säger dom det.
    jag pratade in men han ringde inte upp... ringde kl 9.30 på morgonen
    Okej och om han då inte hört av sig på en vecka trots att du ringt honom så är det nog inte så mycket till ursäkt när du sedan skall förklara varför du inte ringt kundtjänst tidigare. Tyvärr. Men hoppas du hinner få tag på någon i tid.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2012-12-11 23:07:59 följande:
    Okej och om han då inte hört av sig på en vecka trots att du ringt honom så är det nog inte så mycket till ursäkt när du sedan skall förklara varför du inte ringt kundtjänst tidigare. Tyvärr. Men hoppas du hinner få tag på någon i tid.
    Pratade med kundtjänst idag och jag har följt min handlingsplan nu är det bara att vänta på att min handläggare ringer upp mig, de skickade en påminnelse till honom.
    Så avskriven blir jag inte..

Tycker ni som svarar att man blir det borde ha lite mer koll!

Svar på tråden Hjälp ang arbetsförmedlingen