• Awanata

Hur gör ni med tassarna nu på vintern?

Min tik har lite problem med isklumpar mellan tassarna och jag och min sambo är lite oense på vad som är bäst för henne och hennes tassar. Jag har sagt att vi nog får sätta på henne strumpor men det ultimata vore ju att slippa det, då hon fullkomligt hatar dom. Klipper ni håret under tassar eller låter ni det vara? Ge mig alla tips ni har!

Vi har långhåriga hundar varav den ena har ganska brett mellan trampdynorna så det fastnar lätt..

• Svar på tråden Hur gör ni med tassarna nu på vintern?
  • Border
    Awanata skrev 2012-12-12 09:13:30 följande:
    Min tik har lite problem med isklumpar mellan tassarna och jag och min sambo är lite oense på vad som är bäst för henne och hennes tassar. Jag har sagt att vi nog får sätta på henne strumpor men det ultimata vore ju att slippa det, då hon fullkomligt hatar dom. Klipper ni håret under tassar eller låter ni det vara? Ge mig alla tips ni har!

Vi har långhåriga hundar varav den ena har ganska brett mellan trampdynorna så det fastnar lätt..
    En kompis till mig har speciella skor till sin hund, och en annan har små babystrumpor på hunden.
  • MickisFlisanNellie

Jag har en finsk lapphund. Jag klipper hans tassar på sommaren då jag märkt att han inte drar in lika mycket smuts. Sen på hösten vintern får det växa ut igen. Ska visst skydda trampdynorna. Visst blir det lite isklumpar men de är lätta att få bort ifall han besväras. Dj kan ju prova klippa tassarna. Sen så kanske du ska smörja in trampdynorna.

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • hundpuss

Har hund av pälsras. Ställer inte ut honom så jag klipper pälsen på tassarna efter behov, så där är så lite som möjligt. De snöbollar som bildas i tassarna fönar jag bort när vi kommer in igen.

• Kallebus

Har fått tips om att spraya tassarna med balsam, finns speciellt "leave in" balsam till barn i sprayflaska.

• Joico

Klipp bort så mycket päls som möjligt. Finns även pälsglans som man kan smörja på, som gör pälsen "hal" så snön inte fastnar. 

Tänk på att inte använda en tassalva som innehåller vatten eftersom det kyler. 

• hundpuss
    Joico skrev 2012-12-12 10:00:49 följande:
    Klipp bort så mycket päls som möjligt. Finns även pälsglans som man kan smörja på, som gör pälsen "hal" så snön inte fastnar. 

Tänk på att inte använda en tassalva som innehåller vatten eftersom det kyler. 
    Vad är det  för pälsglans och var hittar man den? 
  • Snäckan84

Vi har en leonberger och vi klipper i mellan tårna och pälsen på trampdynorna.

• Awanata

Är det alltså bra att klippa håret? Jag har fått för mig att man ska klippa det för att undvika att det fastnar snö. Hon stannar gärna och "tuggar" bort snön som fastnar på våra promenader och vi får stanna ganska ofta för att försöka ta bort det om vi går där det inte är plogat. Min sambo däremot har fått för sig att man inte ska klippa bort det för det skyddar.

Men majoriteten klipper alltså? Och pälsgland och siliconspray, finns det på vanliga djuraffärer? Det är absolut värt att testa

• hymafr

Jag klipper alltid mina hundars tass-hår, året om, för annars halkar de på golven.

Håret kan väl knappast skydda mot snö och kyla. Det är ju rätt tunt.
    Vad jag hört så har hundar ett annat sorts blodomlopp, eller vad man kallar det, så att blodet leds till tassarna så att de inte förfryser dem.
    Någon som vet mer om detta? Vore intressant att veta.   

• Dexter dot com

Siliconspray till häst finns iaf på Granngården och Hööks men borde finnas på alla affärer med hästsortiment.

Klipper du bort håren mellan tår och trampdynor får isen/snön inget att fästa i. 

• Awanata
    Dexter dot com skrev 2012-12-12 12:52:42 följande:
    Siliconspray till häst finns iaf på Granngården och Hööks men borde finnas på alla affärer med hästsortiment.

Klipper du bort håren mellan tår och trampdynor får isen/snön inget att fästa i. 

Dåså. Då kan jag utan dåligt samvete gå hem och klippa bort håret mellan tassarna på tjejerna! Måste testa siliconspray också.
Svar på tråden Hur gör ni med tassarna nu på vintern?