Vad händer med min bebis...??
Vår kille är 3,5 månader och har sedan start varit lite svår med nattsömnen. Han har tidigare varit lätt att lägga i sin säng och sovit bra mellan matmålen (2-3 timmar mellan dem) men alltid vaknat vid 3tiden och varit svår. Första veckorna var han spänd i magen och fick ha magmassage. Sedan vände det och blev bubbligt istället... Men de sista veckorna vet jag inte vad som flugit i honom. Han är som förbytt...
Han somnar i vår famn på kvällen och så går vi upp och lägger honom vid 19, problemet är att han nu börjat vakna till när vi kommer upp i sovrummet vilket gör att vi måste vyssa om honom när vi kommit upp. Sedan vaknar han titt som tätt under natten, äter med 1,5-2 timmars mellanrum (vilket han dock behöver för han hade inte gått upp så mkt sist varken i vikt eller längd) och när han nu vaknar vid 3-4 tiden så lägger jag honom hos mig och så får han typ använda mig som napp tills klockan är runt 6 och det känns mer ok att gå upp... Sedan två nätter tillbaka sover han dessutom i spjälsäng och inte i liten säng med öppen sida mot min säng, dock fortfarande i vårt sovrum.
Men... varför vaknar han alltid till när vi kommer upp nu för tiden?! Det är ju sjuuuuukt frustrerande... Vi vyssar honom allt från 10-60 minuter innan han somnar till. Han somnar aldrig bara av sig själv i famnen utan alltid under stora protester. Vi brukar dessutom behöva lägga hans snutte över ögonen på honom för att skärma av, annars ska han glo på ALLT... Jag har två mammagrupper på totalt ca 15 mammor och samtliga verkar ha bebisar som kan somna i famnen om de bara sitter rätt upp och ner, eller sover hela nätter och måste typ väckas för att matas eller sover, äter och somnar om lätt igen. Så är det verkligen inte för oss...
Han har alltid fiskat efter sin tumme, men aldrig lyckats peta ut den och använda den, men de senaste två dagarna har han sugit en del på tummen i vaket tillstånd dagtid. Eftersom vi fick lite smått panik på att han skrek och skrek och höll på så har vi ju typ tvingt på honom nappen, men han är inget stort fan. Suger inte direkt på den utan har den mest där... Tappar den stup i kvarten i sängen vilket gör att vi på en timme typ måste ge honom den allt från 1-10 gånger i timmen eftersom han blir ledsen när han vaknar till och inser att han inte har ngt att suga på... Innan tog vi alltid nappen från honom när han somnat i famnen innan vi la honom, kan det ha påverkat att vi givit upp och låter honom ha den i sängen?
De senaste dygnen har varit horibla med nätter som bjudit på 4-5 timmars osammanhängande sömn, en skrikande bebis som verkligen gråter på riktigt nu, grinig och gnällig på dagarna, vill bli buren, svårt att sysselsäta honom i babygym eller babysitter - vilket han gillat innan. Jag går under och hade jag fått prova att ha en bebis som hade uppfört sig som han gör just nu innan jag blev gravid brukar jag känna att jag nog tyvärr hade struntat i att skaffa barn. Det är så mycket jobbigare än jag förväntade mig...
Kan tillägga att han sover ofta 1 timme på morgonen vid typ 9 och sedan två pass på ca 2 timmar där han har vaken tid på 2 timmar mellan... vaken 2, sover 2, vaken 2, sover 2, vaken 2, lägger sig... typ...
Är han inne i en fas som brukar komma vid denna tiden eller har han bara flippat ut totalt? Tips på hur vi kan få honom att sova bättre och framför allt hur vi undviker att han vaknar till när vi bär upp honom..?