• bebislyckan

Vad händer med min bebis...??

Vår kille är 3,5 månader och har sedan start varit lite svår med nattsömnen. Han har tidigare varit lätt att lägga i sin säng och sovit bra mellan matmålen (2-3 timmar mellan dem) men alltid vaknat vid 3tiden och varit svår. Första veckorna var han spänd i magen och fick ha magmassage. Sedan vände det och blev bubbligt istället... Men de sista veckorna vet jag inte vad som flugit i honom. Han är som förbytt...

Han somnar i vår famn på kvällen och så går vi upp och lägger honom vid 19, problemet är att han nu börjat vakna till när vi kommer upp i sovrummet vilket gör att vi måste vyssa om honom när vi kommit upp. Sedan vaknar han titt som tätt under natten, äter med 1,5-2 timmars mellanrum (vilket han dock behöver för han hade inte gått upp så mkt sist varken i vikt eller längd) och när han nu vaknar vid 3-4 tiden så lägger jag honom hos mig och så får han typ använda mig som napp tills klockan är runt 6 och det känns mer ok att gå upp... Sedan två nätter tillbaka sover han dessutom i spjälsäng och inte i liten säng med öppen sida mot min säng, dock fortfarande i vårt sovrum. 

Men... varför vaknar han alltid till när vi kommer upp nu för tiden?! Det är ju sjuuuuukt frustrerande... Vi vyssar honom allt från 10-60 minuter innan han somnar till. Han somnar aldrig bara av sig själv i famnen utan alltid under stora protester. Vi brukar dessutom behöva lägga hans snutte över ögonen på honom för att skärma av, annars ska han glo på ALLT... Jag har två mammagrupper på totalt ca 15 mammor och samtliga verkar ha bebisar som kan somna i famnen om de bara sitter rätt upp och ner, eller sover hela nätter och måste typ väckas för att matas eller sover, äter och somnar om lätt igen. Så är det verkligen inte för oss... 

Han har alltid fiskat efter sin tumme, men aldrig lyckats peta ut den och använda den, men de senaste två dagarna har han sugit en del på tummen i vaket tillstånd dagtid. Eftersom vi fick lite smått panik på att han skrek och skrek och höll på så har vi ju typ tvingt på honom nappen, men han är inget stort fan. Suger inte direkt på den utan har den mest där... Tappar den stup i kvarten i sängen vilket gör att vi på en timme typ måste ge honom den allt från 1-10 gånger i timmen eftersom han blir ledsen när han vaknar till och inser att han inte har ngt att suga på... Innan tog vi alltid nappen från honom när han somnat i famnen innan vi la honom, kan det ha påverkat att vi givit upp och låter honom ha den i sängen?

De senaste dygnen har varit horibla med nätter som bjudit på 4-5 timmars osammanhängande sömn, en skrikande bebis som verkligen gråter på riktigt nu, grinig och gnällig på dagarna, vill bli buren, svårt att sysselsäta honom i babygym eller babysitter - vilket han gillat innan. Jag går under och hade jag fått prova att ha en bebis som hade uppfört sig som han gör just nu innan jag blev gravid brukar jag känna att jag nog tyvärr hade struntat i att skaffa barn. Det är så mycket jobbigare än jag förväntade mig... 

Kan tillägga att han sover ofta 1 timme på morgonen vid typ 9 och sedan två pass på ca 2 timmar där han har vaken tid på 2 timmar mellan... vaken 2, sover 2, vaken 2, sover 2, vaken 2, lägger sig... typ...

Är han inne i en fas som brukar komma vid denna tiden eller har han bara flippat ut totalt? Tips på hur vi kan få honom att sova bättre och framför allt hur vi undviker att han vaknar till när vi bär upp honom..?  

• Svar på tråden Vad händer med min bebis...??
  • tundra

Grattis du har en normal bebis.

(Btw tyckte jag att alla mammor som inte hade kolikbebisar var uppblåsta självgoda kossor haha när jag hade mina svaga stunder.)

Jaha. Du trodde det skulle bli rosenskimrande med en bebis. Tyvärr är du inte den första som gått på den niten. Nu är det bara att växa upp. Vad här i livet är underbart hela tiden?

Ja det är drygt med ett barn som kräver mkt stimulans - men det är ditt jobb och ansvar att faktiskt vara ditt barns hjälte och göra det. För det är det som krävs. Dag efter dag, timme efter timme.

Småbarnsåren kan vara hårda. Runt året lättar det.

Så var det för mig och min första missnöjda herre (kolik, sömnstrul och matallergier).

Att han vaknar till när ni lägger honom är inte konstigt. Han är inte samma pluttbebis som på bb. Han utvecklas i en rasande takt och blir mer vaken och uppfattar mer och mer av omgivningen. Han förstår när det är läggdags. Många barn vaknar till i sömnskarvarna om de plötsligt inte är på samma ställe som de somnat.

Läs Elisabeth Pantleys bok Somna utan gråt. Den finns i pocket och tar upp spädbarns sömn på ett bra sätt. Sen funkar inte alla moment av hennes metod på alla barn men man får plocka russinen ur kakan.

Du kan trösta dig med att du är en stenhård mamma som går genom eld och is för att ge din son alla förutsättningar att utvecklas och växa och må bra.

Lycka till!

• 1979sandy

Kan bara säga att du INTE är ensam. Min 3,5 månaders har oxå blivit som förbytt. Mer vaken på nätterna och ska titta på allt när man tar upp honom för att amma:( typ rädd för nätterna nu för det innebär så lite sömn...
    Kan bara rekommendera att söva om honom på pilatesboll eller gungstol, det bästa jag köpt!
    Tror det är tänder på g för min lille

Men han kan ju oxå vara mer lättväckt nu så han hör er när ni kommer in. Kan han kanske sova första passet i annat rum?
    Han sover ju bra på dan. Somnar han själv då?

• Takex

Dom går ju konstant igenom faser för att dom utvecklas, kan det inte vara något sånt? Hans dags schema låter helt normalt men sen att han strular så är det väl kanske så att han går igenom något. Min son nu på 2,. snart 2.5 månader sover natten igenom (dock ALDRIG från 19, utan från 12-halv 1 på natten tidigast) och vad jag förstår är det ren LYX, jag har tur och bör vara beredd på att det kan ändras över en natt. Så det är nog något sånt för dig?

Shingo ♥ 28/9 2012
  • Natulcien

Ja, det är jobbigt att ha bebis...
    Och man kan inte ångra att man skaffade barn bara för att det är lite tufft en period.

Så ta det bara lugnt. Det går över.
    Det värsta du kan göra är att stressa upp dig, för det smittar bara av sig på bebisen och gör det hela till en ond cirkel.

Jag tycker att det låter tidigt att lägga en sån liten bebis redan kl.19...? Han kanske inte är redo att göra natt då? Vår son somnade runt kl.22 i den åldern. Fram till dess var han med oss på kvällarna och slumrade ibland i famnen.

Annars får ni väl söva honom liggandes bredvid så att ni slipper lyfta och flytta honom när han har somnat. Liggamma till sömns t.ex. och lämna honom sen sovande, kanske i er säng eller på en madrass på golvet. Spjälsängar är väldigt opraktiska.

• bebislyckan

Nä, något rosa moln hade jag inte förväntat mig. Men inte att det var såhär påfrestande heller... Dessutom tillhör jag dem som varit snudd nära en förlossningsdeppression och som forfarande inte älskar mitt barn dygnet runt mer än allt i världen. Periodvis ja, men det är också bara periodvis...

Problemet är att han är trött vid 18-19 tiden och då somnar han ju efter vyssande och lite tårar... menar ni att vi då skulle låta honom vara vaken trots att han är trött = blir han inte övertrött då?! eller menar ni att han ska få sova hos oss i soffan en sväng och sedan vara vaken igen och sen somna för natten senare kanske då vid 11 eller nått? Skulle det hjälpa? 

Ett problem med det är dessvärre att jag lägger mig själv vid 21 för att orka med såväl natt som dag... men det kanske funkar att inte lägga honom i sin säng förrän senare... hmm... 

Spjälsängen är svår tycker jag mest för att jag är så kort att jag preciiiiis når att lyfta upp honom på natten...   men en madrass på golvet är kanske idé... jag ammar honom liggandes i sängen från ca 3 på natten då vi samsover, men det resulterar tyvärr i eksem på bröstvårtorna för min del... ingen höjdare men hellre det och att vi får sova än tvärt om.

Men, tror ni som sagt att det påverkar/spelar roll om han sover hos oss i soffan mellan typ 19 och 21, är vaken någon timme efter det och sedan läggs i sin säng vid nästa sovpass? Vet inte om jag är så övertygad...

• tundra

Nej. Att försöka vrida den inre sovklockan är sällan bra.

Det naturliga är eg att sova från solnedgång till soluppgång. Dvs 18 till 6.
    En hel del sömnforskning är sammanfattad i Somna utan gråt.

Min minsta har lagt sig 19 sen han var 2 mån utan problem.
    Min stora som hade kolik och svåra sömnstörningar lät jag sova 18 till 6 i 1 år för att komma till rätta med hans problem.

Det finns ingen universell formula. Men börja med det självklara. Rutiner, trygghet och att (om möjligt) söva där han ska sova.

• Natulcien
    bebislyckan skrev 2012-12-12 14:29:30 följande:

Nä, något rosa moln hade jag inte förväntat mig. Men inte att det var såhär påfrestande heller... Dessutom tillhör jag dem som varit snudd nära en förlossningsdeppression och som forfarande inte älskar mitt barn dygnet runt mer än allt i världen. Periodvis ja, men det är också bara periodvis...

Problemet är att han är trött vid 18-19 tiden och då somnar han ju efter vyssande och lite tårar... menar ni att vi då skulle låta honom vara vaken trots att han är trött = blir han inte övertrött då?! eller menar ni att han ska få sova hos oss i soffan en sväng och sedan vara vaken igen och sen somna för natten senare kanske då vid 11 eller nått? Skulle det hjälpa? 

Ett problem med det är dessvärre att jag lägger mig själv vid 21 för att orka med såväl natt som dag... men det kanske funkar att inte lägga honom i sin säng förrän senare... hmm... 

Spjälsängen är svår tycker jag mest för att jag är så kort att jag preciiiiis når att lyfta upp honom på natten...   men en madrass på golvet är kanske idé... jag ammar honom liggandes i sängen från ca 3 på natten då vi samsover, men det resulterar tyvärr i eksem på bröstvårtorna för min del... ingen höjdare men hellre det och att vi får sova än tvärt om.

Men, tror ni som sagt att det påverkar/spelar roll om han sover hos oss i soffan mellan typ 19 och 21, är vaken någon timme efter det och sedan läggs i sin säng vid nästa sovpass? Vet inte om jag är så övertygad...

Nej, tror du inte på det så ska du naturligtvis inte göra så. Du känner ju din bebis bäst.
    Det var bara ett förslag utifrån vad som fungerade för oss, om du ville prova något annat..?
  • Takex
    bebislyckan skrev 2012-12-12 14:29:30 följande:

Nej inte alls, min son sover också vid 19 men då är det fortfarande bara "catnaps" :) så han SKA vakna inom en timme igen. Han sover inte för natten förrän efter 12 (min son alltså) det är nog det folk menar. Min son sover varannan timme ungefär från 11-12 på dagen fram tills 10 på kvällen.
    Shingo ♥ 28/9 2012
Svar på tråden Vad händer med min bebis...??