• sextiotalist

Barnuppfostran!!

Nu har jag passerat de yngre trotsåldrarna och har en tonåring hemma. Nej, vi har aldrig straffat, speciellt inte när det gäller trotsbeteende (ofta vet inte barnet själv varför de gör så), konsekvenser har det blivit ibland. Några gånger har vi vänt när vi varit på väg och förklaringen har varit att det inte fungerade den här dagen.
    Vi har tagit de konflikter som vi ansett nödvändiga, vi har blivit arga.

Resultat, en trygg tonåring som sköter sig utmärkt i skolan, kan uppföra sig perfekt, respektfull mot omgivningen, men är inte sen med att uttrycka sina åsikter, vågar stå upp för sig själv.    

• sextiotalist
    fläta skrev 2012-12-12 12:32:51 följande:
    Jag tillhör dem som aldrig tillämpat straff eller skämsmetoder. 
    Här är några av de saker som jag har lagt stor vikt vid:

- jag har haft mycket få regler, aldrig fler än jag orkat upprätthålla dem och därmed också kunnat se till att jag haft bra, förståeliga och köpbara argument för de regler jag trots allt haft
    - jag har varit mycket vaksam för slentrian-nej och så gott som aldrig använt mig av dem
    - jag har hellre sagt ja än nej (och det är långt ifrån samma sak som att ungarna alltid fått som de velat och jag aldrig) 
    - jag har arbetat aktivt på att ha ett fungerande samarbete med mina barn
    - jag har behandlat dem med respekt och lyhördhet
    - jag har bett om ursäkt om och när jag gjort fel
    - jag har varit mycket förutsägbar, vilket mina ungar tycker har varit en styrka. De vet var de har mig och de känner mina reaktioner väl 
    - har barnen haft bättre argument än vad jag haft så har det fått gälla
    - jag har aldrig utlovat att jag inte kommer att bli arg för något de gjort och berättat om. Jag har däremot alltid kunnat gå i god för att det trots allt är mycket bättre att berätta och snacka om saken, eftersom det man inte pratar om ofta växer och tar sig läskiga och för stora proportioner för barnet som går och tänker på det i ensamhet
    - jag har lärt känna och sett till att stå nära deras kompisar och mycket aktivt tagit del av deras vardag vad gäller skolgång och socialt umgänge (och med det menar jag inte att jag har hängt med dem och deras polare som vore jag ett barn eller tonåring själv)
    - jag har aldrig snokat eller missbrukat någon sorts föräldraauktoritet för att tillskansa mig information de inte själva gett mig 

Nu är mina barn unga vuxna och tonåringar, och vi har ofta pratat om vad som varit bra under deras uppväxt. Det jag listat ovan är sådant som de själva tagit upp som positiva saker. En annan sak som de värdesätter är att jag och deras pappa skilde oss och fortsatte att vara vänner, samt att vi är så olika deras pappa och jag. Det tycker de också är väldigt trevligt och kompletterande. Kul!
    Låter väldigt likt hemma hos oss, inte alla detaljer, men tänket ligger väldigt nära.

En sådan sak, jag vet att det inte är allför ovanligt att t.ex körkort är förknippat med att inte röka/dricka alkohohol. Vi har inga löften när det gäller detta.  Jag ser hellre att mitt barn kommer hem om han skulle hamna i den situationen än att han döljer det för att något hägrande försvinner. 

Inte heller lyckades han tjata till sig 1000 kronor om han inte åt godis på ett år (när han dessutom inte äter godis, den busenFlört).

Däremot när han började köpa chips för veckopengen så tyckte vi att du kunde vi skippa chipsen vid fredagsmyset eftersom det där extra hade försvunnit, då var det roligare att mamma och pappa betalade chipsen än han själv. Inget bråk, inga direktiv, inget hot, utan ett samtal om vad vi tyckte.    
  • sextiotalist
    W Goldberg skrev 2012-12-12 13:03:41 följande:
    Jag börja fundera nu.
    Straff och konsekvens och allt där emellan. Har det någon betydelse hur gammal barnet är, eller är det konsekvenstänk ända upp i tonåren?

Typ Linda 12 har skolkat från skolan och varit på stan i stället, vad blir konsekvensen?
    Pelle 11 har snattat godis i butiken bredvid skolan och åkt fast, vad är konsekvensen?
    Jenny 13  har bevisligen mobbat tjejen i grannklassen, vad blir konsekvensen?

Konsekvenser kanske passar jättebra till små barn, men när dom blir äldre och har ett eget tänk då?
    Eftersom du tog exempel på tre saker som uppenbarligen inte är tillåtna, dvs barnet vet redan att man inte får och kan, om man är normalstörd"
    Linda skolkar och varit på stan istället. Straff, nja, en rimlig konsekvens, aktiv återkoppling skola/föräldrarna, indragna förmåner om det fortsätter. Dvs föräldrarna talar om vad som gäller om det upprepas. Linda vet i förväg vad som gäller.
    Peller. Konsekvens, soc blir troligen inkopplad, Pelle får ta av sina veckopengar och ersätta butiken

Jenny: Långa samtal, mamma/pappa är med i skolan.

Straff, det är något som man kan använda om man innan säger vad som gäller. Gör du detta en gång till, så händer det och det.      
  • sextiotalist
    lövet2 skrev 2012-12-12 14:48:32 följande:
    När barnet trotsar? Skulle det vara något fel med det? Jag vill en sak, barnet vill en annan, och om det är tillräckligt viktigt så genomdriver jag saken oavsett vad barnet vill. Är det inte särskilt viktigt, så kompromissar vi.

När barnet beter sig illa? Det beror på ålder och vad saken gäller. Men det där med straff ägnar jag mig inte åt.
    Jag är också brydd där. När barnet trotsar så skall barnet straffas, fattar ingenting. Det är som du skriver, man har två olika viljor, aldrig jag har straffat mitt barn för att det har en annan vilja än vad jag har.
  • sextiotalist
    Plutteli skrev 2012-12-12 14:55:36 följande:

Det "straff" mitt barn kan få av "trots" är att det tar längre tid att göra vissa saker om hon inte kan tala om vad som är fel. Min lilla tjej är knappt 2 men väldigt verbal och gör sig lätt förstådd med vad hon vill. Ibland blir hon arg när det är nått hon inte får men det måste hon ju få vara!
    Stora tjejen däremot kan "fastna" i affekt och bara vråla rakt ut, ev. slåss om man kommer för nära. Där kan ett "straff" (eftersom somliga vill kalla allt för det) bli att vi inte kan komma iväg till farmor innan hon lugnat sig och kan tala om vad som blev fel. Eller att vi inte kan starta filmen och börja kvällsmyset, eller får lov att gå hem från affären... Sådana saker. Arg får hon vara bäst hon vill, men kan hon inte tala om VARFÖR utan bara vrålar rakt ut så kan hon heller inte stanna i vissa situationer av hänsyn till andra. Vill man vara arg och vråla får man göra det på sitt rum liksom tills man skrikit ut all ilska och frustration och kan prata igen. Ungefär så resoners det här hemma :)
    Fast det där med att de skall tala om vad som är fel, är lite överkrav tycker jag. Jag har frågat, men aldrig krävt något svar, min taktik har varit att inte göra någon grej av det hela och släppa det så fort det går.
    jo, jag frågade när det lugnat ned sig "känns det bra nu" och fick ofta en nickande tillbaka, OK, då var allt över. 
  • sextiotalist
    1978 skrev 2012-12-12 21:47:01 följande:
    Har ett barn som är drygt 1,5. Här blir det konsekvenser om hen tex drar sönder något. Först ber jag barnet sluta eller försöker leda uppmärksamheten mot något annat. Om det inte går tar jag saken ifrån barnet. Då händer det att hen blir JÄTTEARG. Då kramas vi och jag berättar varför hen inte får ha saken samtidigt som jag försöker leda uppmärksamheten mot något hen gillar.

Om barnet slår eller biter mig säger jag med mycket allvarlig röst att så får man inte göra. Ibland tystnar hen då och jag ser att barnet förstår allvaret. Sen säger jag oftast att man ska klappa, kramas och pussas istället. Ibland gör vi också det.

Vad som hänt några gånger senaste tiden är att hen gör pauser i arga skriken och klappar föräldern på kinden. Sen fortsätter hen att vråla...

Vad gäller trots är ju det en lite speciell reaktion. Vi har inte upplevt det än. Men det skulle bära mig väldigt emot att straffa trotsbeteende, som ju mest verkar bero på förvirring och osäkerhet. Hörde någon mena att vi har flera trotsåldrar i livet. 40-årskriser tex. Få skulle straffa en sambo med livskris för att hen är trött och grinig.
    Jag har väldigt svårt att förstå varför man skall få ett argt barn att klappa snällt, personligen så tycker jag att det är inte respektera barnet.
    Nej, man pussas och kramas inte istället för att vara arg, man får vara arg. Man har rätt att vara arg
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-13 06:58:57 följande:
    Ja, visst är det så.

Men man har inte rätt att låta sin ilska gå ut över någon annan. Det innebär att man inte får skrika, kasta saker, slåss, smälla i dörrar eller göra något annat som stör någon annan.

Dina rättigheter är inte mer värda än vad mina är, och min rätt till att slippa våld, gap och skrik är lika mycket värd den.

DET är vad folk borde lära sina barn.
    Ja, men det är svårt för en liten krabat i den värsta frustationen att förstå. Det kommer med tiden. Men det jag reagerar på det är när man anser ett litet barn skall kramas istället för att vara arg.
Svar på tråden Barnuppfostran!!