Inlägg från: eliinon |Visa alla inlägg
  • eliinon

Jag har rosacea

Hej! Hudläkaren sa att jag har rosacea, har fått en kräm som heter Finacea utskriven. Någon som har erfarenhet av Finacea? Vad den gett för effekt, efter ca hur länge osv. Eller erfarenhet om rosacea i överlag? Jag är inte kraftigt röd i ansiktet, men har lite rodnad. Får även djupa bölder ibland (innan mens). Trodde tidigare det var acne, men det var det tydligen inte... Svar uppskattas! Glad
  • Svar på tråden Jag har rosacea
  • eliinon
    Kludd skrev 2013-01-02 15:05:20 följande:
    Jag har haft rosacea i flera år och har testat allting nu tror jag.. har ätit tetralysal i snart 3 år.. + ett antal andra tabletter och massa krämer...

tips :

Ät omega 3

Har du torr rosacea så ät mkt fett och olja .. så får du automatiskt fetare hud

Undvik allt smink så gott det går! Har du torr rosacea så använd INTE mineralsmink ! Det har förstört min hud pga det är så uttorkande.. hade det på mig i ett par timmar igår bara.. vaknade upp helt fnasig och rödfläckig i hela ansiktet...  Har du däremot fetare hud så funkar mineralsmink alldeles utmärkt:) Använd dock INTE INTE INTE ID eller youngblood! Var det som startade min rosacea från första början.. såg ut som att jag stoppat huvet i ett getingbo ungefär efter att ha använt id och youngblood i ett par veckor....  testa hellre Tikei isåfall.. mycket mycket billigare och resultatet blir bättre och dessutom ingen allergisk reaktion (förutom torrheten då).. 

Undvik datorn!! Datorn kan förvärra Rosacea jättemycket. Iallafall på mig! Efter 1 timme vid datorn är jag jätteröd , fnasig och ibland svullen.. kunde ha varit jättefin i ansiktet innan jag satt mig för att sedan se helt bränd ut... som att jag somnat i ett solarium ungefär..

Tack för tipsen! Jag åt omega 3 förut men jag kanske borde börja igen! I vilket fall är det ju bra för hälsan.
    Jag använder mineralsmink från Tikei som du sa och jag har torr hy men den funkar fin fint! Har smörjt med finacea ca 1 månad nu och jag är verkligen nöjd! Har inte haft någon mer djup finne/utslag alls! Enda negtiva är väl att den svider/sticker ibland men det får man ta. Ska på återbesök om en månad så får se om resultatet blir ännu bättre. Det värsta är ju märkena som är kvar från tidigare djupa utslag men de blir nästa steg :)  
    Svårt att undvika datorn, men strålningen kan ju knappast vara bra för ansiktet...ska försöka att inte sitta för mycket med datorn Glad
  • eliinon
    ollie skrev 2013-01-04 15:39:13 följande:
    Jag har också rosacea (ganska mild dock) men jag har äntligen funnit det som funkar på mig. Har lidit i nästan 10 år av dessa knottror och röd hud och fått massa krämer utskrivna, mediciner o annat som bara kostade mig tusentals kronor.
    Det jag använder idag tycker jag absolut du ska prova: Jag blandar Helosan och HtH creme och smörjer ansiktet med morgon och kväll. Sen smörjer jag med en kräm som heter Essex med svavel där jag har problemen. Den krämen beställer man utan recept på apoteket. Sjukt bra!! Rengöring använder jag från apotekets ACO, den ljusblåa, både som skrubb och vanlig.
    Funkar hur bra som helst, och det är inte dyrt heller. Ingen kan ana att jag egentligen har rocasea... :)

Om du blir torr av ditt mineral smink tycker jag du ska prova Everyday Minerals, som kommer i olika formula. Jag använder "semi-matte" och då blir man inte "torr och kakig" som man annars kan bli. Dessutom så är det bra om huden kan andas!

Prova och hör av dig hur det går! Jag blev av med mina knottror på typ 1 vecka, har man mycket kanske det tar längre tid!
    Tack så mycket för tipsen! Får kolla upp dom om Finacea inte fungerar :) dock så har det funkat toppen faktiskt hitils! Svider en del efter insmorning, men har knappt fått nån djup finne sen dess. Fick en nu på kinden, men den ömmar inte och tror inte den kommer lämna märke efter sig! Essex nämnde min hudläkare, har nu proppyless som funkar toppen till återfuktning men alltid bra med alternativ. Jag har inga knottror alls, utan lite rodnad och tunnare hud och ibland får jag djupa ömmande utslag (dock inte på en månad, ta i trä) haha :) nästa steg blir väl att få bort märken, laser eller liknande!
  • eliinon
    ollie skrev 2013-01-11 15:55:58 följande:
    Vill bara förtydliga; Essex Med Svavel heter krämen, och finns i 5% och 10%. Jag har den första! Det är alltså inte vanlig essex-kräm utan dom läkande ingredienserna är svavel, och essex-krämen tillför mjukhet. Den går således inte att jämföra med propyless då det bara är en lotion.

Essex Med Svavel finns också med kortison, men den ska du INTE ha! Beställ nu, värt varenda krona! Läste nyss om en kvinna som använt den krämen i 20 år och varit symptomfri =)

Och du, Finacea har jag provat. Kommer inte i närheten av svavel-krämen!  
    Ahaa den krämen fick jag ju innan Finacea, MEN med kortison... blev helt torr och huden flagna så den gillade jag inte alls :/ men kanske var det kortisonet som orsakade det? Jag ska absolut fråga hudläkaren om den vid nästa möte om 1 månad GladSuper att man verkar kunna använda den utan biverkningar!
    Hjälpte inte Finacea alls för dig? För mig har den förhindrat djupa utslag som ömmar iaf :)
  • eliinon
    ollie skrev 2013-01-11 19:57:37 följande:
    Du behöver inte fråga nån hudläkare om den krämen- den är receptfri och man beställer den på apoteket själv! :)

Efter den dragit in skulle jag rekommendera att du smörjer dig med hth-creme och blanda med helosan. Helosanen är ju antibakteriell och det är jättebra vid såna här problem.
    Kortison ska du undvika till varje pris. Rosacea blir värre av det och hela kroppen tar stryk.

Finacea hjälpte inte mig,  inte rosazol heller. Bortkastade pengar.
    Okej tack så jätte mycket för tipsen! Ska fundera lite :) Finacea har iallafall hjälpt mig väldigt bra hitils men det kanske finns ännu bättre alternativ Glad
  • eliinon
    tjejjen skrev 2013-02-07 13:01:09 följande:
    Jag blir brännande varm och illröd om kinderna av finacea... tagit 1 v bara..(Rosacea)
    nån som vet om det brukar vara övergående?

:/
    Första veckan/veckorna brände/stack det i kinderna på mig med, men tror inte att jag blev röd? hm.. Har det blivit bättre för dig? Huden kanske bara behöver vänja sig Glad
    Kefro skrev 2013-02-22 10:18:51 följande:
    Jag fick mer Rosacea efter min femte graviditet. Livet blev en plåga. Men jag hittade räddningen :)
    Mjölkfri kost: Man kan bli fri från Rosacea och även akne om man tar bort framförallt komjölksprodukter. Jag prövade när jag var påväg in i ett nytt skov och blev förvånad över hur min hud sakta läkte när jag slutade med mjölk ost grödde osv. Tål dock getost (Fetaost, Chevre mfl) då get och även fårmjölk har annan typ av mjölkprotein. Skriver mer om mina erfarenheter : dalaglitter.com/ "Kreativa Dalkullan" Det är värt att testa! På 2-3 v ser man om huden mår bättre. Magen brukar också må bättre :)
    Många som får bättre hud när man utesluter mjölkprodukter! Har faktiskt testat det MEN bara hållt det i någon dag och gett upp tyvärr...Var på återbesök hos hudläkaren för några veckor sen och han ansåg att Finacea höll min rosacea under kontroll (har också märkt förbättring). Efter sommaren ska jag också gå till salong och göra IPL för att bränna bort ytliga blodkärl och ev "ärr" som jag har. Hoppas verkligen att det hjälper!! 
  • eliinon
    Kefro skrev 2013-02-26 23:40:34 följande:
    Jag har haft Finacea, Aberela,,och Metronidazol Actavis kräm. Av dessa var den sista bäst. Jag åt även Tetracyklin 4-5 gånger om året. Med diverse biverkningar på mage å annat. Fick bl.ai urinvägsinfektioner ofta. Idag är min Rosacea borta. Trött påmbiverkningar å trött på min eländiga hy så slutade jag med allt som innehöll komjölk. Det var min sista utväg för Rosacea blir bara värre med åren och hyn blir förstörd, man ser gammal ut i förtid. Nu har hyn läkt, och många frågar vad jag har gjort, ansiktslyftning eller Jag ser yngre ut idag och det är tack vare mjölkstoppet. Att bekämpa en sjukdom utvärtes när den kommer inifrån är som att släcka en brasa med för stänkflaska. Elden dämpas lite men den slocknar inte. Det finns alternativ till mjölk och mjölk är inte livsnödvändigt. Det är mat åt kalvar, inte människor. Mandelmjölk, havremjölk, havregrädde, mm finns om man måste ha något mjölkliknande. Mjölkfritt margarin finns, getost kan man ofta tåla, är ett annat protein, kasein A2, komjölk har kasein A1. Det är verkligen värt att pröva, men var noga med att inte få mjölk i mat. Jag ser direkt om något jag ätit på restaurang innehöll mjölk. Då kommer det ett eller flera utslag, finnar, mindre än ett dygn senare. Jag skriver om det här i min blogg, dalaglitter.com.
    Vet du, jag ska faktiskt ta och testa utesluta mjölkprodukter iallafall i 2 veckor. Kommer bli svårt men det är nog bara att vänja sig! OM det nu hjälper så är det ju helt klart värt att testa Flört Tack så mycket för din hjälp! Hoppas att det ger lika fina resultat som du fått Glad
  • eliinon
    chiqe skrev 2013-03-02 17:17:43 följande:
    Söker en tjej"kompis", som oxå har rosacea!
    Jag känner ingen som har det och omgivningen jag är i är grymt utseendefixerad och ytligt. Pallat inte se ut så här mer.  Vågar knappt gå ut pga mitt röda ansikte. Piller och krämer fungerar ej.

Vore skönt att hitta någon med samma hudproblem så att vi kan peppa varandra! :)
    Självklart!! Det vore skönt att ha någon att snacka med :) Har en kompis som också har rosacea, men hon bryr sig inte så mycket och pratar aldrig om det, och verkar inte vilja prata om det heller. Vilka piller/krämer har du testat? Förstår vad du menar, jag går ALDRIG utan smink. visst har jag absolut inte värsta graden av rosacea, men tillräckligt för att jag ska må dåligt av det. Vill gärna prata och uppmuntra varandra, stöd behövs alltid! Glad
  • eliinon
    chiqe skrev 2013-04-03 19:56:08 följande:
    Hur går det med ipl för er som gjort? har det hjälpt något? :)

Min hudläkare säger att man kan få vita fläckar av ipl.. ett rosa ansikte med massa vita fläckar är väl inte så vackert kanske!

Han sa oxå att för att ta bort en rodnad som är spritt jämt över ansiktet så är inte ipl att rekomendera för då måste man ta precis överallt för att få det jämt och då dödar man ALLA ytliga blodkärl i ansiktet och då får huden inte tillräckligt med syre och det är skadligt i längden för huden     
    Jag gjorde min första IPL alldeles nyss!! Så kan ju inte direkt uttala mig om slutresultat än :) Ska göra 3 st med 3 veckors mellanrum. Kan säga att det stack till lite, men var uthärdigt. Lite smått läskigt med en apparat mot ansiktet - men det kan man stå ut med. 2000 kronor per behandling, dyrt men men. Hm okej, min hudläkare rekommenderade mig att göra ipl om jag ville få bort det röda. Alla tänker väl olika antar jag. Jag vill iallafall testa för det verkar ju finnas väldigt fina resultat som folk har fått av behandlingen Glad 
  • eliinon

MEN nu kan jag inte använda min Finacea kräm när jag gör behandlingarna pga att den innehåller syra. Någon som vet en kräm som inte innehåller syra/är stark mot rosacea? Vill förhindra utslag! :)

• eliinon
    MammaMaria06 skrev 2013-05-02 11:31:35 följande:

Har ni mycket problem med ögonen när ni har era skov? Jag ser för jäklig ut på mitt ena öga och det är så tråkigt.
    Jag har verkligen börjat vantrivas med mig själv sen jag fick den här skiten... 

Nej jag får inga problem med ögonen. Men kan tänka mig att det måste vara jobbigt! :/ Har du ätit antibiotika mot det? Förstår dig verkligen. Så fort jag får en sämre period vänds hela livet upp och ner. Så ska man inte behöva ha det..
  • eliinon

Gjorde min andra IPL behandling i måndags. Ajaj det gjorde lite ont på ena kinden, men det gick att genomföra Glad resultatet är fortfarande svårt att uttala sig om. Men huden känns bra på något sätt, lite slätare och jämnare kanske? Får fortsätta uppdatera när jag vet mer!

• eliinon
    MammaMaria06 skrev 2013-05-07 11:11:44 följande:
    Nån som testat mandelolja på utslagen?
    Jag testade att tvätta huden med mandelolja förut, men jag verkar reagera på "naturliga" produkter. Men finns väl andra vad jag hört som fått bra effekt? Vet dock inte om de har rosacea eller inte :)

Suck veckan innan mens för mig nu, jävla hormoner som ger utslag. Finns det inte något som kan reglera hormonerna? Är det bara Ppiller som gäller? Det finns väl någon man kan gå till som kan mäta hormonerna i kroppen och sånt, och därefter kan man få hjälp? Tänkte att utslagen kanske kan minska om hormonerna jämnas ut Glad 
  • eliinon
    Gröngöling skrev 2013-06-14 14:37:04 följande:
    Hej, här är en till med rosacea. Har inte fått det bekräftat av läkaren men dom trodde på det. Skulle dit igen egentligen men blev sjuk och har inte tagit tag i det igen. Tänkte prova med att sluta dricka mjölk nu först iaf, men så åt vi lunch och då drack jag mjölk på ren vana :/ så det blir svårt men måste ju prova! Sen beställde jag en kräm från Apoteket som jag tänkte prova men efter att läst detta ska jag nog prova lite av tipsen här också. Vore kul om man hade någon att prata med om denna dryga sjukdom. Känner mig som världens fulaste och vill inte gå utanför dörren utan smink, är så röd och knottrig så jag skäms :(
    Hej! Du är absolut inte ensam ska du veta! Vi med rosacea får stötta varandra och ge tips :) Kan varmt rekomendera mineralsmink om du inte provat det, Tikei tycker jag är suuperbra: http://www.tikei.se/produkter/mineral-foundation.php  Boka tid hos en hudläkare så du kan få en diagnos, så du verkligen vet om du har det. Det är verkligen inte lätt att utesluta mjölk eftersom det ingår i så mycket :/ åt mjölk och glutenfritt i ca 2,5 vecka men märkte nog ingen direkt skillnad:/ kanske lite runt näsan ev? MEN självklart fuskade jag på min student och åt mjölk och gluten, så nu har jag bara struntat i det helt :( Funderar dock på att utesluta mjölk igen på test för att se :) Kanske blev lite väl jobbigt att ta bort både gluten och mjölk samtidigt Glad
  • eliinon
    jumos skrev 2013-06-23 23:32:37 följande:
    Hellu! Är det nån här inne som testat procomb? Jag äter den mot PMS och den har dessutom gett min hud en rejäl puff åt rätt håll. Jag lider inte av rosacea (vad jag vet, min kära mor har det dock), men har väldigt känslig hy och får ibland bölder innan mens. De som tillverkar procomb påstår att det ska fungera bra mot rosacea, då det reglerar hormonnivån i kroppen. Mina pms problem har den hjälpt mot, men det kanske är placebo : p
    Har själv inte testat procomb men har läst en del om det! Verkar intressant :) har det motverkat bölder för din del?  Min rosacea blir sämre innan mens, så att reglera hormonnivån i kroppen kanske skulle vara något!
  • eliinon
    jumos skrev 2013-06-24 07:18:03 följande:
    Eliinon: Än så länge har jag bara ätit tabletterna i två månader, men jag upplever att huden är bättre överlag, bölderna vid mens är färre och inte lika "böldiga", samt att pmsen lugnat sig betydligt. Jag tror faktiskt att de fungerar när de säger sig reglera hormonerna, och jag ska definitivt fortsätta äta dem för att se hur det blir på lång sikt.
    Vad skönt! Hoppas det goda resultatet håller i sig :) jag får också pms som kan vara riktigt jobbig. Blir ofta väldigt nedstämd och känslig. Fick av läkaren sist tabletter som är ite antidepressiva som jag ska börja ta vid "pms tiden", dvs varje dag i 2 veckor innan mens. Men är intresserad av procomb också faktiskt! :)
  • eliinon
    jumos skrev 2013-06-24 12:35:41 följande:
    Jag äter redan antidepressiva, och blir ändå nedstämd som fasen innan mens (plus att jag kan bli en aning arg, om jag förskönar det lite). Jag tyckte det var värt att testa, och är riktigt nöjd, min sambo är MYCKET nöjd Visst kostar det endel, men för mig är det värt varenda spänn. Förhoppningsvis fungerar den så bra mot rosacea som de lovar, men där kan jag tyvärr inte uttala mig...
    Tycker du inte att antidepressiv hjälper något? Ja jag kan också bli "aningen" arg, men om familjen lämnar mig ifred går dom fritt utan besvär! Haha ;) om din sambo märker skillnad är det ju antagligen verkligen det :D
    Fungerar det är det ju självklart värt det! Vad jag läste på hemsidan får man väl pengarna tillbaka om man inte är nöjd? Precis man får hoppas att det ger så god effekt mot rosacea, det är ju så individuellt det där också Glad Jag ska iallafall till läkaren imorgon och ev få remiss till någon magläkare för se om man kan finna någon sådan orsak, men annars kan jag absolut tänka mig testa Procomb! Glad
  • eliinon
    jumos skrev 2013-06-24 15:44:56 följande:
    Mina antidepressiva äter jag för en kronisk depression, så de tar nog inte det där extra som kommer med mensen när jag ligger på normaldos. För "normalstörda" kanske det skulle fungera däremot : p Jag läste också om pengarnatillbaka grejen, vilket gjorde att jag var beredd att testa. Funkar det inte har man ju liks inte förlorat nåt... Lycka till hos tant/farbror doktorn!
    Okej då förstår jag, nej runt mensen blir man ju verkligen ett litet monster utöver det "vanliga" ;) Exakt, tack så mycket! Ska stå på mig och kräva att få ta tester och namn till andra special läkare! Glad
Svar på tråden Jag har rosacea