När kan man ta in julgranen?
Hur länge "håller" en julgran? Vill ju hinna njuta av att ha en äkta julgran för första gången sedan jag flyttade hemifrån men vill samtidigt inte att den dör innan julafton.
Så när bör jag såga ner den och ta in den?
Hur länge "håller" en julgran? Vill ju hinna njuta av att ha en äkta julgran för första gången sedan jag flyttade hemifrån men vill samtidigt inte att den dör innan julafton.
Så när bör jag såga ner den och ta in den?
Sågar du den själv så håller den flera veckor - i vilket fall gjorde granen vi sågade ner på tomten det och det kändes nästan synd att kasta ut den. Inte ett barr släppte!
En köpt gran har om man har otur stått en tid och kortaste tiden vi haft en gran utan att barra är en vecka. Ädelgranar håller lite bättre än grangranar.
kom ihåg att för en gran ska hålla längre så får den inte bäras in direkt från smällkalla kylan.
låt den gärna stå och "tina" ett par dagar i lite mellankyla innan du till sist tar in den (kanske om du har en inglasad altan, en matkällare utan värme eller liknande utrymme)
chockar man granen och tar in den direkt fäller den barren omedelbart.
Om man köper så kan man hugga ett nytt snitt så håller de bättre. Anledningen till att de ofta börjar barra tidigt är att när de inte har vatten så bildas kåda runt snittet och då kan den inte ta upp vatten, det spelar ingen roll riktigt hur mycket man vattnar.
Samma sak alltså om man missar att vattna den, då bildas kåda. Så se till att den hela tiden har vatten som räcker hela vägen upp.
Vad fasen. Vad gör man om man bor i lägenhet och inte har något "mellankallt" utrymme att ha den ett tag? Jag har bara en vind, och det är ett kallförråd och i princip lika kallt som ute. Dessutom längst upp i ett hus utan hiss, hehe. Känns kört för min del att ha en riktigt gran till jul med andra ord.
Tack för alla svar, på fredag tas granen in i vårt uterum för att tina upp och sedan ska den in för pyntning
Otäcking - vi har alltid riktig gran och har alltid bott i lägenhet. Ibland har vi struntat i att vänja granen och det har gått bra ändå (kungsgran, visserligen) och ofta gör vi så att vi har balkongdörr/ fönster öppet och sätter granen i dörröppningen/ fönsteröppningen en dag (och klär på oss ordentligt )
Äh, vad fan - jag får väl försöka! Man måste väl våga chansa lite!
Hemma brukar vi alltid ta in granen kvällen innan julafton och så klär vi den under uppesittarkvällen. Väldigt hög mysfaktor den kvällen :D