• Fidelis ad urnam

När kan man ta in julgranen?

Hur länge "håller" en julgran? Vill ju hinna njuta av att ha en äkta julgran för första gången sedan jag flyttade hemifrån men vill samtidigt inte att den dör innan julafton. 
    Så när bör jag såga ner den och ta in den?

• Svar på tråden När kan man ta in julgranen?
  • Kjellgren

Sågar du den själv så håller den flera veckor - i vilket fall gjorde granen vi sågade ner på tomten det och det kändes nästan synd att kasta ut den. Inte ett barr släppte!

En köpt gran har om man har otur stått en tid och kortaste tiden vi haft en gran utan att barra är en vecka. Ädelgranar håller lite bättre än grangranar.  

• Fidelis ad urnam
    Kjellgren skrev 2012-12-12 18:26:17 följande:
    Sågar du den själv så håller den flera veckor - i vilket fall gjorde granen vi sågade ner på tomten det och det kändes nästan synd att kasta ut den. Inte ett barr släppte!

En köpt gran har om man har otur stått en tid och kortaste tiden vi haft en gran utan att barra är en vecka. Ädelgranar håller lite bättre än grangranar.  
    Vi har en fin gran på tomten som jag tänker offra för att skapa julkänsla
    Jag har läst på lite om att den först ska acklimatiseras i ett garage eller uterum, sedan ska ett nytt snitt läggas och granen ska ha mycket vatten första dagarna. 
    Någonting mer jag bör tänka på? 
  • Nyfiken gul

kom ihåg att för en gran ska hålla längre så får den inte bäras in direkt från smällkalla kylan. 

låt den gärna stå och "tina" ett par dagar i lite mellankyla innan du till sist tar in den (kanske om du har en inglasad altan, en matkällare utan värme eller liknande utrymme)

chockar man granen och tar in den direkt fäller den barren omedelbart. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fidelis ad urnam skrev 2012-12-12 18:28:59 följande:
    Jag har läst på lite om att den först ska acklimatiseras i ett garage eller uterum, sedan ska ett nytt snitt läggas och granen ska ha mycket vatten första dagarna. 
    titta du hann ju själv före mig
  • Fidelis ad urnam
    Nyfiken gul skrev 2012-12-12 18:29:13 följande:
    kom ihåg att för en gran ska hålla längre så får den inte bäras in direkt från smällkalla kylan. 

låt den gärna stå och "tina" ett par dagar i lite mellankyla innan du till sist tar in den (kanske om du har en inglasad altan, en matkällare utan värme eller liknande utrymme)

chockar man granen och tar in den direkt fäller den barren omedelbart. 
    Nyfiken gul skrev 2012-12-12 18:29:38 följande:
    titta du hann ju själv före mig

Tack ändå för bra tips
  • Kjellgren
    Fidelis ad urnam skrev 2012-12-12 18:28:59 följande:

Vi testade olika "kurer" ett tag utan märkbar skillnad - viktigast är nog att granen är nyhuggen och det lär ju er gran vara!

De dricker mycket så fyll på vatten 1-2 ggr/dag. Och ta bort ömtåliga blommor från rummet, de tål inte alltid granen.  
  • Casablanca

Om man köper så kan man hugga ett nytt snitt så håller de bättre. Anledningen till att de ofta börjar barra tidigt är att när de inte har vatten så bildas kåda runt snittet och då kan den inte ta upp vatten, det spelar ingen roll riktigt hur mycket man vattnar.

Samma sak alltså om man missar att vattna den, då bildas kåda. Så se till att den hela tiden har vatten som räcker hela vägen upp.

• Otäcking

Vad fasen. Vad gör man om man bor i lägenhet och inte har något "mellankallt" utrymme att ha den ett tag? Jag har bara en vind, och det är ett kallförråd och i princip lika kallt som ute. Dessutom längst upp i ett hus utan hiss, hehe. Känns kört för min del att ha en riktigt gran till jul med andra ord.

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Fidelis ad urnam

Tack för alla svar, på fredag tas granen in i vårt uterum för att tina upp och sedan ska den in för pyntning

• plett
    Otäcking skrev 2012-12-12 18:45:21 följande:
    Vad fasen. Vad gör man om man bor i lägenhet och inte har något "mellankallt" utrymme att ha den ett tag? Jag har bara en vind, och det är ett kallförråd och i princip lika kallt som ute. Dessutom längst upp i ett hus utan hiss, hehe. Känns kört för min del att ha en riktigt gran till jul med andra ord.
    Du får nog vara lite kreativ, lämna fönstret öppet tills du har 10 grader hemma och sedan får den stå där tills det blir normal temperatur igen? ;)
  • Casablanca

Otäcking - vi har alltid riktig gran och har alltid bott i lägenhet. Ibland har vi struntat i att vänja granen och det har gått bra ändå (kungsgran, visserligen) och ofta gör vi så att vi har balkongdörr/ fönster öppet och sätter granen i dörröppningen/ fönsteröppningen en dag (och klär på oss ordentligt )

• Nyfiken gul
    Otäcking skrev 2012-12-12 18:45:21 följande:
    Du har ingen kompis eller familj som kan tänkas ha den en dag eller så då? Som har tillgång till altan eller liknande? 

inglasad balkong funkar ju också om det är nån som bor i lägenhet tänker jag... 
  • Otäcking

Äh, vad fan - jag får väl försöka! Man måste väl våga chansa lite!

I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Mumsiga M

Hemma brukar vi alltid ta in granen kvällen innan julafton och så klär vi den under uppesittarkvällen. Väldigt hög mysfaktor den kvällen :D

Svar på tråden När kan man ta in julgranen?