• Topps

    Mekarskryt!

    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 

  • Topps
    Pallas skrev 2013-03-25 19:49:36 följande:
    Jaha, ses vi i garaget på lördag då? Har besiktigat den gule, fule fan och fick 2 2:or och ett bra att veta. Styrled ytter höger glapp och ojämn bromsverkan bak. Bra att veta: avgasläckage fram (med största sannolikhet det som ger felkoden 0171 - system too lean bank 1.

    Bara att kavla upp ärmarna i helgen och lägga sig och gråta under vraket. Hoppas jag kan röja så jag kan vara i garaget...

    Tycker ni jag ska byta båda styrlederna, när jag ändå håller på? Det var ju inga skitdyra grejer. 
    Ja varför inte. 
  • Topps
    Pallas skrev 2013-03-26 22:22:55 följande:
    Det beror på vilken som funkar för tillfället!

    Har fem bilar, just nu funkar 2 skapligt.

    -91 Renault Clio RT
    -94 Renault Clio
    -95 VW Passat VR6 Syncro
    -97 BMW E36 TDS
    -01 Seat Cordoba Vario

    Det är BMW:n (älska) och Seaten som funkar just nu.
    RT:an har totaldött. Antingen tändningen eller jordfläta som lossnat eller möjligen startmotorn som avlidit. Har inte haft tid att kolla den. Måste fixa ett avgasläckage och framdörrsprintarna för besiktning.
    Den andra Clion har hål på avgassystemet och fastrostade bromsar. Köpte den för att fixa till den och sälja, men det sket sig. Har inte haft tid att ge den någon kärlek alls, sedan jag hade av en glidpinne i oket och inte fick loss den på några villkors vis.
    Passaten stendör när den blir varm. Slutar svara på gas. Har felsökt och bytt en jävla massa utan att hitta felet.

    BMW:n är lite kinkig på start på plant underlag, dock går det utmärkt i nerförsbacke. Ska byta bränsleledning och se om det blir någon skillnad. Ska även kolla upp förpumpen som sitter i tanken, för den stora pumpen är flång ny och bör inte vara kass. Eller så fuskar jag med en backventil mellan pump och filter. Få se vad som blir.

    Kanske jag borde säga upp mig från jobbet för att ha tid med allt detta... Som nybörjarskruvare tar ju allt så förbannat lång tid! Du som var så snabb, du råkar inte bo i Uppsala-trakten?

     
    Snabb är jag pga träning och det blir mycket träning med saabarna jag har. 

    RT:n går den att knuffa igång?  Snabbt sätt att se om den går utan startmotorn. Sprintarna till dörrarna borde inte besiktningen gnälla på.

    Bmw:n har jag inget bra förslag på tyvärr 

    Får Vr6:an soppa när den är varm?  
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-22 10:44:47 följande:
    Jaha Pallas (och andra) - hur går det i garagen?

    Slutet förra veckan har jag brottats med att få loss torkarmekanismen bak. Den sitter fast-ärgad såklart.
    Det går inte att få ur axeln genom handtaget till bakluckan (på en BMW Touring går torkararmen genom komfortluckans (av glas) handtag, genom en aluminiumlagring) så jag har köpt nytt handtag och kommer att få såga upp det gamla handtaget och dess axelgenomföring med en Dremel för att få ur mekanismen och byta till min nya. Det får bli ett jobb för veckan.

    I lördags kväll (vaddå sitta inne o mysa med familjen?) plockade jag ned höger främre bromsok och bortsta rent allting och smorde lite efter en session med upphettad broms och misstänkt anliggande belägg.

    I morse var det besiktning, en tvåa på lysande airbaglampa som valde att börja spela oss spratt så sent om i helgen. SUCK.

    /puppa  
    Lysande airbaglampa är inge kul men kolla kontakten under stolarna. 95% av alla som jag har frågat har sagt att det har vart den kontakten. 
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-22 14:31:33 följande:
    Pallas,

    Det är ju min första BMW efter ett liv av BARA Volkswagen sedan 1988. (ja okej, nån Audi också)
    Så jag har inte varken en kunskapsbank eller en reservdelsbank uppbyggd än, tyvärr.

    BMW har nåt skit som kallas "sitsavkännarmatta" i passagerarsätet. Den innebär att den talar om för systemet om någon sitter där, först då kopplas passagerar-airbag in. Annars gör den inte det. Den har vållat BMW-ägare problem i alla år och är av dålig kvalité. Priset då, ja 4 och 2. Tackar.

    OM det är det som är fel med min bil vet jag inte, men någon med typ "Carsoft" och en PC skulle ju kunna läsa av detta såklart. Är inte jättesugen på en avsläsning a 800 kr hos BMW bara för att få veta ett fel.

    Det trista är att det inte behöver vara fel på airbagsystemet, utan kan vara fel på bara denna "matta". Har ingen lust att lägga ut 4200 bara för att chansa på att det är den.

    Ska kolla kontakten till denna sensor Topps. Japp.

    /Puppa
     
    Vilken årsmodell är det på bmwn? är den hyfsat ny kan man kanske läsa av den hos något av besiktningsföretagen. för en 200kr
  • Topps

    Du borde kunna göra en E-diagnos där för en 200ing och då kollar dom alla felkoder. Pma mig så kanske vi kan lösa något. Du bodde i sthlm va.

  • Topps
    Pallas skrev 2013-04-30 16:15:24 följande:
    Så, nu har jag legat i hagelstorm och bytt yttre styrled på Cordoban, samt tätat oljepluggsläckaget. I går fick jag hjälp att svetsa dit ett nytt flexrör, eftersom det gamla var sprucket och troligen orsakade fel 0171 - System to lean on bank 1. Återstår att boka tid för hjulinställning och sen besiktning. Känner mig duktig! Det blev ett litet blodvite och fram med storsläggan, men annars gick allt enligt planerna. Kommer ha träningsvärk imorgon.
    Härligt
  • Topps
    Pallas skrev 2013-05-07 09:44:32 följande:
    Tack, Puppa! 

    Förresten vet ni om man måste göra efterkontrollen på Opus om man gjorde besiktningen där? Eller är registren nationella? 
    Man kan göra efterkontrollen hos den man tycker är lämplig.
Svar på tråden Mekarskryt!