• John D

    Mekarskryt!

    Topps skrev 2013-03-13 22:06:00 följande:
    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
  • John D
    Noname00 skrev 2013-11-22 03:28:41 följande:
    Inte på många framhjulsdrivna bilar då skruvar man bort en kåpa på sidan.
    Nu stog det Saab 95.
    Menar han verkligen Saab 95 så är det en uråldrig bil, då kan det säkert stämma.
    Men menar han 9-5, vilket jag misstänker, så måste lådan bort för att komma åt kopplingen.
    Inte nog med det, man måste i princip lossa hela motorn för att få isär låda och motor, då 9-5 har helgjuten subframe och lådan måste tas ur antingen uppåt eller neråt då det inte finns tillräckligt med plats för att dra isär paketet i sidled.
  • John D
    Noname00 skrev 2013-11-22 11:25:14 följande:
    Kollade lite och du har rätt.
    Det är ju förjävligt att de inte kan konstruera något så att de förenklar för dem själv.
    I just det här fallet är det subframen som ställer till det, och anledningen att man har helgjuten subframe är att det väsentligt förbättrar krocksäkerheten. Får man välja mellan att underlätta kopplingsbyten och höja krocksäkerheten så anser iaf jag att Saab gjorde helt rätt val.
    Att Saab prioriterar krocksäkerhet är inte direkt ovanligt.
Svar på tråden Mekarskryt!