• Tom Araya

    Mekarskryt!

    Pallas skrev 2012-12-12 23:58:59 följande:
    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  
    Bra verktyg kan lösa mycket också.
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-05 21:04:05 följande:
    Bytte torkarblad helt själv idag!
    Det är fan inte helt lätt! Lyfta ur motorn är lättare.
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-05 21:37:10 följande:

    Första gången i mitt snart tioåriga bilägande som jag bytt torkarblad själv. Eller öht gjort något själv. Det krävdes lite svordomar och jävlar anamma bara. *klappar mig själv på axeln*
    Du får en klapp på axeln av mig med, det är du värd. Solig
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-08 19:23:22 följande:

    Jag tänkte mer att jag ska skaffa en man som gör sådant.
    Du får nog nytta av din händighet i det med. Flört
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-18 23:11:19 följande:

    Problembil, hur då? Jag som älskar attityden i den lilla bilen...

    Attityd a la pluttenutt!


    Här bilar med ATTITYD!



     



     



     



     



     



     

  • Tom Araya
    KimPossible skrev 2014-02-20 23:29:39 följande:
    Hej, får jag vara med här? Fick tips av Pallas, så jag tar henne som referens.

    Vad gör man med en Saab 9-5 som börjar låta som en gammal traktor? Tändkassett bytt, tändstift bytt, kamrem bytt, och en massa annat bytt också. Har gått som en klocka sen vi bytte kassett och stift för några månader sen, men nu började den hosta och hacka. 

    Rynkar på näsan
    Det låter som att den inte går på alla cylindrar. Kolla allt som har med tändningen att göra, även tändkablar och kolla även anslutningar på det som är bytt. Därefter kollar du alla säkringar.

    Har den stått ute och inte körts på länge, eller bara korta sträckor?
    Kan vara fukt i tänd- och motorstyrsystemet.
    Har ni möjlighet att låta den stå inne i uppvärmd lokal över en helg? Annars hyr ni in er i en gör-det-själv-hall med tryckluft och blåser ur allt med el i motorrumet så gott det går.

    Det kan även vara vatten i tanken, prova att hälla i en flaska k-sprit och fyll sedan upp tanken med ny fräsch bensin.
  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-10 21:27:57 följande:
    Nja, kan vara lambda men min erfarenhet är att den då också brukar ge utslag mer eller mindre över hela registret och att bränsleblandningen brukar bli rejält knas. Den här felkoden dyker alltid upp i samband med att jag haft mycket körning i låga varvtal och även tomgång - kökörning. För i övriga varvtalsregistret drar han jämt o fint och misständer aldrig. Kan satsa på nya lambda (byta båda två) men jag börjar med det "enklaste" tänker jag. Söker tjuvluft. 
    Nu har jag hittat en slang som jag blev tipsad om. Den tyckte jag lossnade med handkraft lite väl lätt för min smak, så jag ska saffa en ny och ett par slangklämmor och se om det var den som inte höll/håller tätt.

    Bilen servades i november 2013. 
    Nästa steg blir stift. För det är ju längre intervall på dem så det har inte bytts i min ägo iaf. (drygt ett år)

    /Puppa
    Tjuvluft brukar orsaka ökat varvtal.
  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:25:24 följande:
    Nä. För mycket luft jämfört med vad datorn anser att det ska till bränsle brukar väl inte stegra tomgången? Den borde väl sjunka? 
    Men visst, det är ju primärt tjuvluft jag letar nu, för jag är medveten om att det kan vara väldigt många orsaker efter det.
    Datorn kanske kompenserar det....min erfarenhet bygger främst på mek med gamla analoga bilar.Skrattande
  • Tom Araya
    OneWish skrev 2014-04-15 23:49:34 följande:
    Det är en av grundprinciperna till turbos (det är inte andelen bränsle man höjer på en turbo bil utan mängden luft till bränsleblandningen).
    Detta är väl en sanning med modifikation. Det är sant att det är just luft (med syre) som turbon skjutsar in, men det måste kompenseras med motsvarande bränsle, annars spikar den. Det är ju därför en turbomotor kan gå rätt snålt vid lugn körning, medan bränsleförbrukningen (och effekten) ökar i högre grad vid högre varvtal än för motsvarande sugmotor.
  • Tom Araya
    OneWish skrev 2014-04-17 00:21:26 följande:
    Ja bränslet används för nedkylning också, men det är inte enbart för den högre syreblandningen utan för att man jobbar med övertryck som gör att blandningen antänder lättare och blir bränsleblandningen för tunn så får du fruktansvärd värmeutveckling som kan bidra till självantändning (spikning).

    Nej jag håller inte med om bränsleförbrukningen, en turbo motor drar lite bränsle när turbon jobbar som effektivast brukar röra sig runt 2.8-3.4 tusen varv är man utan för detta så är turbonsverkningsgrad lägre eller tom obefintlig (vid låga varv). 

    Vid riktigt låga varv är effektiviteten sämre än på en turbolös bil eftersom turbo motorer har lägre kompression (vilket turbon kompenserar för). 
    Vad jag menar med bränsleförbrukningen är att den ökar mer i förhållande till varvtal än vad sugmotorer gör, inte att den nödvändigtvis drar mer. Om du vänder på det kan man säga att skillnaden i bränsleförbrukning mellan lugn körning och hård körning är större hos en turbomotor än en sugmotor, förutsatt att de är någorlunda jämförbara i storlek och/eller effekt.
  • Tom Araya
    Rabarbapuppa skrev 2014-06-04 13:22:36 följande:
    Tack du, det hade jag gärna gjort också.   smile1.gif
    Tyvärr bor det nån smålänning i mig som säger att jag inte kan motivera vissa slantar hos verkstad, för saker som jag kan göra själv.... Och har inte riktigt ekonomin att köpa något nyare och "felfritt". 

    /Puppa
    Noname00 skrev 2014-06-04 20:43:30 följande:
    Jag personligen klarar inte av att lämna in bilen för byte av tändspole tex när det bara är att läsa av felkoden tolka den och lossa spolen med 2 bult och montera i omvänd ordning.
    Delar från tyskland tar jag hem på 1-5 dagar.
    Jag på personligen gjorde i stort sett allt själv förr, men p.g.a. arbetsskada kan jag knappt sköta hjulskiftet längre.

Svar på tråden Mekarskryt!