Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Rataxes skrev 2017-04-13 11:59:26 följande:
    Ja jävlar...
    Snyggt jobbat, Puppa!
    Tackar Rataxes,

    Jo, det blev riktigt bra. Satte reläerna på en egenhändigt tillverkad aluminiumprofil som jag hade tanke om att fästa på nån bra plats, men det fanns inget vettigt utrymme så jag pulade upp hela raden plus kablaget lite försiktigt bakom handskfackslådan. Nu hör man bara ett svagt klickande när reläerna för respektive fläkthastighet kickar in, istället för att köra all ström via det känsliga reglaget. 

    Tekniken är egentligen väldigt enkel, även om det praktiskt sett gäller att hålla tungan rätt i mun med kablarna. 
    Jag är ingen bil-el-kille direkt, men jag tog en bit kartong och en blyertspenna och ritade upp en bild på allting hur jag ville det skulle kopplas/rimligen borde kopplas. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    100kgpappa skrev 2017-04-13 18:01:53 följande:

    Bra tips om kablaget till belysningen, ska nog också dra om mitt på vanen jag renoverar.


    Ja, du kan köpa så kallad "helljussats" på Biltema för typ 149:-
    Allt nödvändigt kablage ingår. Den enkla funktionen är alltså att istället för att all ström går via ljusomkopplaren i kupén (som ju är så vanligt på lite äldre amerikanska bilar) så låter man ljusomkopplaren istället agera signal in på relät, och själva strömmen för ljusen sköter alltså relät, i krets utanför ljusomkopplaren. Kanske det bästa jag gjort var att bygga om detta.



    /Puppa
     
  • Rabarbapuppa
    100kgpappa skrev 2017-04-19 07:56:03 följande:
    Är helt med på hur det funkar, då jag gjort en del egna strömlösningar på motorcyklar, och då matar jag alltid via relä, men har inte tänkt på hur det är dragit i gamla jänkebilar.
    Det är oftast draget helt åt h-vete.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-04-19 18:20:07 följande:

    Jahopp då har man lyckat rundra ena skruven til nummerskyltsbelysningen som man fick ut i vintras, brukar smörja gängorna innan jag sätter dit den igen så får man alltid loss det men det gjorde jag inte i november och denna gången använde jag en för stor bits.

    Har dock beställt en skruvutdragare på ebay blir intressant att se hur den fungerar.


    Aj då. 
    Ja så kallad "grispitt" (skruvutdragare) är ofta effektivt. Verkar lite overkill att gå via eBay för sådan när Jula har för 50 spänn. tinyurl.com/l3bdng8

    Någon hade dragit oljepluggen på min BMW för hårt, så den vreds av när jag skulle byta olja. Julas skruvutdragare fixade biffen.

    /Puppa


     

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-04-20 19:14:54 följande:
    Är det vänsterborrar i den satsen?
    Det har jag inte tänkt på. Det spelar ju noll roll. Vitsen är ju själva funktionen - när du drar in grispitten (vilket håll som nu råder) så fungerar dess gänga så att den är motsvarande "felgängad" och därmed drar med sig komponenten (skruven) utåt mot dig, ut ur godset. Ju mer du drar in - desto mer drar gängorna med sig ut.

    Det finns delade meningar om grispittar, sitter en gänga normalt hårt, men som i ditt fall, saknar skalle, kan det gå bra genom att du alltså borrar ett hål ner i skruven och drar i pitten i detta. Om en gänga sitter fast (korrosion eller annat) kan ditt vridande ibland bara resultera i en avbruten pitt. Bäst funkar de på sträckbultar som vridits av och därmed redan innan utsatts för ett högt urdragande moment. 

    Men enligt mig är det alltid bra att testa om det inte ser för rostigt ut. Tänk på att ta till lite med borrhålet, så att inte pitten expanderar sönder allting och det bara blir skit. I den sats du visar tycker jag de verkar för korta och för tjocka för min smak, men det är bara att testa. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Vad jag menade var bara att för mig spelar det ingen roll vilket håll jag behöver dra skruvutdragaren, bara jag drar det håll som motsvarar att själva utdragarens gängning motsvarar att skruven dras utåt (vänster). Har för mig att ju mer jag drog in min utdragare från Jula, desto mer drogs oljeavtappningsskruven utåt. Således vänstergängad eller vad du nu kallar det.

    Japp! Så är det ju faktiskt. Borrar man tar man bort gods (spänning) och tillför värme. Ibland kan det räcka. När jag bytte skruv till sätesramen i Jeepen (rostat fast i chassiet) så borrade jag ur och värmen och det gods jag borrade bort gjorde att skruven bara behövde en liten knuff med en klubba sidledes för att släppa ur gängspåren. 

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa

    Jeepens ljuddämpare är bara några år gammal (i tidigare ägares regi).
    Ser jättefin ut. However, det är något som skrammlar i samband med vissa tomgångsvarv. Jag ser att ljuddämparens bakre anslutning (mot krök över bakaxel och sedan slutrör) inte är helt fast, och det sotar lite i skarven. 
    Besiktning den 11/5. 

    Vad tror ni, kan jag sätta kapen i den fula rostiga klampan som håller den anslutningen, sära lite på rörändarna och lägga på avgaspasta, och sen sätta på en fräsch klampa? Jag har jäkla svårt att tror att innanmätet i ljuddämparen verkligen är slut, den ser fasen ny ut.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Jag gjorde som jag själv föreslog, det blev jättebra.
    Tyvärr dock, så är ljuddämparvibrationerna kvar, om än mindre. Ger ett ganska olustigt ljud i vissa lägen på tomgång. 
    Jag tror att något släppt inne i dämparen. Det är ju en riktig jäkla basic budget-dämpare från Hansen. Fick offert från ett företag som jobbar med avgas idag, ca 6500 för ny universalkatt, ny dämpare av sportmodell, nytt slutrör och vettiga upphängningar. 

    Jag vet inte... det lutar nog att köpa universalgrejer på Biltema och bygga eget. Det är mer än hälften av kostnaden.

    /Puppa


     


     

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2017-05-21 13:29:00 följande:
    Har du kollat rockauto? Universalkatten kan du väl köpa på Feltema och importera resten. Det är väl slutröret som är kinkigast med passning.
    Ja, katten ska jag ta för 699:- från Feltema.
    Resten visade sig finnas på tyska eBay. Blev en ljuddämpare och resten bakåt. Verkar vara formpassat för Cherokee XJ. Säkert egentligen inte mycket bättre livslängd än Hansens grejer men ett par år iaf så jag kan börja fundera på vad jag verkligen vill ha. Och för 1283:- fraktat o klart är det svårt att säga nej.
    Noname00 skrev 2017-05-21 18:51:29 följande:

    Nu har jag fått skruvutdragarna, de är i billigaste laget laget men vad kan man förvänta sig för 16 kr inkl frakt, man får vad man betalar för.
    Jag ska prova dem.


    Coolt. Berätta hur det går sen!

    Själv har jag slipat av de ganska få men lite tråkiga fläckarna av ytrost på mina bara ett par år gamla nya trösklar på Jeepen. Grundat ordentligt och sen lagt svart tröskelfärg/rostskyddsfärg över båda. Blev jäkligt fint. Ska följa upp med en snygg rak linje med hammarlack i själva insteget i dörren också som täcker rostskyddets skarv. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Nej det stämmer, det har varit lite dåligt med uppdatering. 


    Dock har det fortsatt varit en del att skruva för mig, med betoning på skruva, eftersom jag inte äger en svets. Men jag är precis klar med att ha bytt avgassystem på Jeepen. Tappade ljuddämparen på en storköpsparkering i sensomras så jag visste ju vad som väntade. 

    Katalysator och skarvrör tog jag från Biltema, och sen hittade jag ett 2.5'' system på eBay. Fick hjälp med ett skarvrör som behövde svetsas, och i övrigt var väl halva jobbet minst att få bort de gamla trasiga resterna av det gamla systemet. Fy vad det satt.

    Det nya systemet blev ganska bra, men lite för ljudligt. Dessutom tog bakaxeln i kröken en smula under fjädring, så det blev till att plocka ned igen från ljuddämpare och bakåt, kapa/justera, samt förlänga så att slutröret kom längre ut och inte orsakade så mycket resonans. Nu låter (och går) har bra igen.

    Kul med lite metallsljöjd emellanåt. 

    Idag ska jag få vinterdäck omlagda på ett par fälgar jag skaffat.

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!