• LinnElin

    Mekarskryt!

    Topps - Min 9-5:a var mest ett akutinköp men jag trivs riktigt bra med den. Lånade en bil från exets brorsa innan det, en Saab 9000 (steg 3). Tyckte det var lätt att skruva med den och 9-5:an är ju rätt likvärdig på det sättet även om 9000 tål en del mer. Köpte exakt likadan som den jag har för att byta dörrar och en skärm för 2000 kr med fina sommardäck och nya vinterdäck, skinnklädsel, fungerande ac, inga pixelfel och schysst stereo (plus att den var påställd så jag fick 1100 kr in på kontot när jag ställde av den). Den startade inte, min morfar tyckte den var fin (trots att jag plockade dörrar, skärm, färddator och satte tillbaka det som suttit på min bil) och bytte soppapump sen gick den som en klocka. Så nu tuffar morfar omkring i den. Sånna bilaffärer känner man sig nöjd med!


    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

    På söndag blir det garage. Installation av ISOfix i T5:an står på schemat. Så där lagom avancerat för en höggravid.


    Linnéa 100107, BF 131030
  • LinnElin

    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Det hjälpte inte att byta den. Tog mer än en timme att få loss skruven som håller den lilla värmeskölden och givaren. Väldigt trångt och dumt placerat! Lagom mysigt att stå ute och göra det oxå. Min underbara garagegranne dök upp och assisterade. Morfar skulle be andra garagegrannen om hjälp med att putta in den i garaget idag och titta mer på den. Soppapumpen eller relät skulle jag tippa på nu.

    Pallas - Dottern blir en månad idag. :) Jag bytte till vinterdäck på båda våra bilar 3/11 och hon föddes 6/11 (var beräknad till 30/10). Allt för att få igång förlossningen!

    Har förövrigt börja titta efter ersättare åt Saaben. Audi S6, C5-karossen, lockar väldigt mycket. Ända sen jag sålde min gamla med C4-karossen har jag velat ha en. Någon som har erfarenhet av en sån?


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Har spenderat morgonen och förmiddagen i garaget. Tändkassetten är hel, testade den på morfars 9-5:a. Relä och säkring är hela. Soppapumpen funkar. Den är inte i limp home-läge. En kompis skrev något om krockutlösare... Får iaf hjälp med att läsa felkoder på den ikväll.


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Nu funkar bilen... Och vi vet inte vad felet var. En kompis försökte läsa felkoder men felkodsläsaren hängde sig bara. Han hade aldrig varit med om det tidigare. Vi kom iaf fram till att soppapumpen inte fick någon kräm trots helt relä och hel säkring. Någonstans på vägen till soppapumpen försvann strömmen.

    Vi satte tillbaka min gamla soppapump och testade starta och då gick den igång. Antingen hade det med immobilisern att göra (trots att det inte stod ngt om det i displayen) eller så var det något huvudrelä som satt lite på sniskan då kompisen klappade lite på dem när de kollade med multimetern.

    Den funkar nu men risken är väl att felet kommer tillbaka...


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin
    LinnElin skrev 2013-12-09 10:49:59 följande:
    Den funkar nu men risken är väl att felet kommer tillbaka...
    Och felet kom tillbaka redan två dagar senare på väg till dagis för att hämta stora tjejen. Bogserade ut bilen till garaget och där står den nu. Ställde av skiten och köpte en Subaru Legacy 3.0R dagen efter... Morfar vill köpa Saaben av mig så det får han gärna göra. Jag har varken ork eller tid för den just nu.

    Och imorrn är det dags för Volvon att besöka bilprovningen... Ni kan ju hålla tummarna för att den går igenom.
    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Volvon gick inte igenom besiktningen. Var lite orolig för att de skulle störa sig på intercoolern som är modell större och inte original men jag tror inte att han ens noterade den. Fick nedslag på en bromsslang fram som är skadad. När jag tittar på Mekonomens sida så står en längd där och när jag tittar på Skruvat så står det en annan längd där... Båda är till frambroms så det borde ju vara samma längd! Får åka ut till garaget och ta bort ena däcket och mäta någon dag. Boooring... Hatar att meka bromsar! Skiv- och beläggbyte går an men slangar och rör är ingen höjdare. Blir så kladdigt och äckligt med bromsvätskan.


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 10:44:07 följande:
    Får jag vara med. Jag har bytt lampor på min bil. Jag tycker det är nått att skryta om eftersom jag haft körtkort och bil i två månader och aldrig gjort nått liknande.  

    20 minuter tog det och då ska min bil vara lätt att byta på. Var en dum fjärdergrunka som inte ville hoppa på plats och eftersom man inte såg ett smack utan fick känna efter så var det inte så lätt att få dit den. 



    Någonstans måste man ju börja! :) Vad har du för bil?
    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 13:05:46 följande:
    Renault Scenic -00
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

    Kanske inte lika illa på Renault men jag har bytt lampa på en Peugeot 306 en gång och det gör jag ALDRIG om igen. Har fått för mig att det är krångligare att byta lampor på franska bilar än andra.
    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Nytt år och nya tag! Vårat nyårslöfte (kompisens och mitt) vara att komma någonvart med vårat dragracingbygge som har stått stilla sen jag blev gravid... Så på söndag när det är dags att byta bromsslang på T5:an blir det samtidigt lite planering av våren och sommaren.


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Det är ingen dragster utan en Toyota Celica från -85. Bakhjulsdriven rackare med bakvagn från en E34 (540) och en m50b25 motor som ska turbokonverteras. Tanken är att vi ska köra 4to6. Man är inte direkt gjord av pengar...


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin
    Rabarbapuppa skrev 2014-01-10 12:10:28 följande:
    Jaha, okej. 4-6 är någon ny klass va? Med ganska fria tyglar som jag förstår, förutom att det måste vara fjädrat på alla fyra hjulen och lite sånt. Antar att turbo och kompressor och lustgas och sånt är tillåtet.

    Det låter kul. En fråga: Hur vet du hur snabb eller långsam du och/eller bilen är? Var kan man "träna" med bilen innan man vet vilken klass man tillhör o så?

    /Puppa
    Ja, den klassen är rätt ny. När jag körde sist (2008) så var det fortfarande uppdelat i fram-, bak- och fyrhjulsdrift. 4to6 har väl inte så många regler egentligen. Det måste vara en riktig kaross som har dörrar man kan öppna. Max 6 cylindrar. Breakout på 7,60 om jag minns rätt. Men annars är det rätt fritt. Självklart gäller de generella tekniska reglerna för DR om hur man får ha saker och inte.

    Vid bänkningen får man ju fram effekten och utifrån det så kan man veta lite på ett ungefär hur fort det kommer att gå om allt funkar som det ska. Men vi bygger ju bilen mer eller mindre utifrån klassen. Öva på gatan är ju inte så poppis då de bilarna sällan är gatlegala.
    Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • LinnElin

    Bankörning nästa lördag och jag har tänkt att se över bromsarna på Subban innan dess. Hatar bromsjobb. Har försökt att hitta schysstare belägg men ska försöka forska lite mer om vad det är för bromsar som sitter där idag. Carbotech XP8 som jag gillar finns inte ens till den här bilen. Buhu! Bromsvätskan ska jag försöka hinna byta oxå. Urk.


    Linnéa 100107 & Elvira 131106
Svar på tråden Mekarskryt!