Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

    Mekarskryt!

    Noname00 skrev 2015-12-31 22:05:31 följande:
    10k mil är för mycket.
    Helt sjukt på vissa bilar tex hyndai santa fe så måste man ta ned lådan för att kunna byta filtret, vilket resulterar i att ingen gör det.
    jfkdjd skrev 2015-12-31 22:24:47 följande:
    Tänkte det med 10måste väl vara mycket??
    Visst är det för mycket, citerar bara vad som stått i mina instruktionsböcker.
    "Oljan behöver normalt inte bytas" har det också stått.

    Otroligt, behöva ta ner lådan för att byta filter. Sjukt enkelt på mina Buick/GMC. bara man har ett oljetråg med plugg. Söligt annars. Buicken hade ett oljetråg utan plugg, det första jag gjorde var att beställa ett djupare tråg med oljeplugg.

    Man får tänka på att man normalt bara får ut ca 1/3 av oljan i lådan, en del har en plugg på momentomvandlaren också, så man får ut lite till.

    själv lever du på nån annan - Rövtorkarens ord om anställda.
  • Rataxes

    Länge sedan någon skrev nu...

    Får väl skryta om mitt dubbla avgassysten då, nu mullrar den som den ska. Beställde ett dubbelt via hansen Racing, det blev enklast så. Kat:ar via Ebay, det blev billigare än jag trodde. Ena cylinderbanken styr datorn, det funkar fint. Det går dessutom att växla så den andra sida också får funktionstestas. Var lite orolig för resonans i bilen, men det är inga problem. Plockade ner växellådsbalken, gjorde en jigg med den som utgångspunkt, svetsade sedan ihop en ny med uttag för förarsidans avgasrör. SBP sa ingenting om det. Däremot har jag fått ett stenskott i rutan, förmodligen tack vare vägverkets jävla "gör-det-själv" lagningar. Även GMC'n har drabbats av sprickor i rutan, tack för det, vägverket. 1500 x 2 i självrisk...


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rataxes

    Det skrivs dåligt. Eller ägnar vi oss mer åt mekande än skrivande   ?

    Fick hem ett par bilar i somras, en skattebefriad Silverado från 80-talet med en massa rost och en Chevy van med ännu mera rost. Den sistnämnda har dock redan förpassats till skroten efter att rensats från motor/låda som var i bra skick, samt övrigt som passar på pickisen. Den har fått en massa ny plåt, allt går att få tag på som ekonomiplåt till bra pris, även nu med vår usla dollarkurs. Rensat elsystemet efter alla tidigare ägares experiment. Det är tänkt att förgasarmotorn i pickisen ska ersättas av insprutningsmotorn från vanen, tillsammans med lock-up-lådan. Eftersom den dessutom är flyttgodsimporterad (F97B) slipper jag bry mig om avgasrening. Endast sluten vevhusventilation samt under 3,5 i CO. En stor anledning till att jag köpte den trots all rost. Kan nog bli kul att köra med när den är klar. Stort bruksvärde i en pickis.


    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes
    100kgpappa skrev 2016-10-22 21:11:02 följande:

    Jag hållet på med en chevy van nu, som har köpte i våras för att transportera hojar i. Var inget större fel på den och relativt lite rost (är ju en van), men det spårade givetvis ur, så jag rensade ut hela inredningen, har lagat all rost, lackat om hela karossen, och håller nu på med att fixa dörrarna och installera stereon.

    Kul och enkel bil att jobba med, och lite annorlunda än hojarna jag brukar jobba med.

    I övrigt så har det inte varit så mycket, fixat lite bromsar och annat smått o gott.


    Kul att du engagerade dig i något som ofta bara plundras på drivlina. Du hade nog ett bättre utgångsmaterial än liket jag tog hem
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-28 17:22:40 följande:
    Bidde en 21 år gammal Jeep.
    Cherokee XJ.

    /Puppa
    Bensin eller Diesel?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes

    Motor & låda är ute ur pickisen nu. Det visade sig vara en 350 med 4-port och en 350 låda. De ska gås igenom och användas till något annat eller ev. säljas. Håller på att forska vilka headers som kan passa på TBI-motorn. Ev. får den en likadan kamaxel som Roadmastern fick förra året. Hittar jag ett par LT1-toppar och insug som passar så får den det också. Katalysatorer skiter jag nog i eftersom det inte behövs. En O2 sensor bara så jag kan kolla luft/bränsleblandningen enkelt.


    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2016-10-31 09:18:06 följande:
    4.0 HO-maskinen. Rak sexa med 174 bensinhästar.

    /Puppa
    Rejäla och pålitliga doningar.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes

    Då var Silveradon körklar och i drift. Mycket rostlagning blev det. En garagelack som blev hyfsad så nu åker/kör till och med damen gärna bilen.


    Motor o växellåda funkar perfekt. Med mina modifieringar så ger väl motorn runt 220 HK. Drar ca 1,2 på landsväg. Skattefri, halvförsäkrad. Det är billigt att åka pickup. Ska försöka få tag i delar så att AC'n kan tas i drift igen så får den gå som bruksbil.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Bytte ställdon till värmen (igen) i GMC'n i helgen. De verkar vara förbrukningsvara. Tur att de är billiga. $30 (mot 2000:- hos Hansen Racing....)
    I vintras gjorde det inte så mycket att värmen stod på fullt, men nu var det inte lika behagligt längre Får väl se om denna håller längre än 3 år.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Noname00 skrev 2017-04-10 09:16:12 följande:
    Har du nån bild på ställdonet?
    www.amazon.com/gp/product/B000IZ9S2S/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00&psc=1

    Rabarbapuppa skrev 2017-04-12 13:03:16 följande:
    Är det den som reglerar värmen eller? Vad går sönder med den?

    Själv bytte jag fläktreglaget i Jeepen, det hade smält.
    Det är urdumt kopplat original, all ström går via själva hastighetsväljaren av fläkten så den går varm och med åren smälter plasten. Så jag kopplade in 4 reläer för de fyra fläkthastigeheterna så nu går strömmen via dem och avlastar hastighetsväljaren istället. Mycket bättre. Gjorde likadant för halvljusknappen som lider av samma problem. 

    /Puppa



    Den styr blandningen av varm/kalluft. Vet inte vad som går sönder i den, får väl öppna denna och se om jag kan mäta upp någon fallerad komponent.


    Det var listigt gjort med hastighetsväljaren, i GMC'n är det ju nån j*vla dator som styr allt som har med HVAC att göra.

    På Buicken bytte jag ut kabelhärvan till belysningen, allt gick via halvljusknappen... Nu är det relästyrt med grovt kablage. GMC'n är ju relästyrd, men kablarna är i klenaste laget så det blir nog ett byte. Silveradon ska också få ny kabelhärva (idiotkopplat där också)


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Mekarskryt!