• Aichan

Några frågor...

Jag är gravid nu, är ännu tidig och i risk veckorna.

Men jag har ändå några frågor som jag undrar över, tankar och så...

Nu börjar jag då med lite utfrågningar.

Om pappan inte alls vill vara med och vill även vara okänd. Hur ska man sedan förklara för barnet när den frågar om sin pappa? På ett bra sätt.

Om pappan inte äns vill stå med på papper, kan man få underhåll ändå från försäkringskassan?

Om jag får han att gå med att stå med i papper. Blir han då tilltvingad att betala underhåll på ett eller annat vis, eller kan han slippa det? Eftersom jag själviskt väljer att behålla det, så vill jag inte att han blir påtvingad till något, när han själv inte är redo att bli pappa. Han är även några år yngre än mig osv.Men jag vill helst att han står med på pappret för barnets skull. Men jag vill inte påtvinga ändå att pappan ska vara med. Jag är även helst själv med barnet än någon velig pappa. Men ändå, jag vill ha ett namn på faderskapet, men inte påtvinga han till det. (vet inte hur jag ska förklara riktigt så att det blir förståeligt).

Hur klarar ni ekonomiskt och får allt att gå ihop ekonomiskt?

Och vad för jobb kan man kanske finna om man inte har något utbildning, plus har barn på hel tid. Är det något jobb som kanske accepterar en sån person? Plus även inte har något körkort.

Jag vill även ha tips på att kunna leva så billigt som möjligt. Men ändå ge det såklart som barnet behöver. Jag kollade lite på blöjpriserna igår på ica. Det var extremt dyrt! Finns det billigare men ändå bra blöjor någonstans? Tex på internet eller något sånt?  

Hur klarade du igenom graviditet ensam? Nu tänkte jag på typ kurser eller något där partnern ska följa med. Hade du någon annan med er? Eller gick du själv? Kändes det ensamt och deppigt?

Och hur gjorde ni under förlossningen? Hade ni någon med er in, eller var ni helt själv? 

Kommer väll flera frågor sen allt eftersom antar jag. =)              

• Svar på tråden Några frågor...
  • Aichan

Kom på en till fråga....

Hur orkar ni och hur får ni allt att gå runt?

Har ni ångrat med era val att behålla barnet? Man kan inte ångra barnet. Men att ni kanske önskade att ni hade väntat? Om ni nu var själv under hela graviditeten och frammåt.    

• Brumma

Hej
    Jag har inte varit i den situationen du är då jag är gift med pappan, MEN vår ekonomi är inte den bästa, den var ännu sämre då barnet var nyfött - så jag är ganska bra på att leta efter billiga alternativ Skrattande

Jag är ganska säker på att om pappan står på faderskapsbeviset så är han lagstadgad att betala underhåll.
    Tror även det är olagligt att låta bli att upplåta pappans namn om man faktiskt vet...
    Om pappan av ngn anledning inte har ekonomisk möjlighet att betala underhåll så går försäkringskassan in, men så fort hans ekonomi tillåter det måste han betala - annars kommer han att bli återbetalningskyldig.
    Jag förstår din tanke att inte lasta pappan med ditt beslut att behålla - MEN, även om han är yngre så vet killarna hur barn blir till..
    Lät ni tex bli att skydda er så ligger det ju på bådas ansvar - att skydda sig är INTE enbart tjejens ansvar..

Undanhåller du för barnet vem pappan är finns ju risken att det leder till en konflikt mellan dig och barnet i framtiden - när barnet får veta att du hela tiden vetat vem pappan är..

Vad du kan göra om pappan inte vill vara inblandad är ju att ha egen vårdnad (det får du automatiskt om ni inte är gifta, spelar ingen roll om du uppger pappans namn).
    Vill inte pappan ha umgänge kan man tyvärr inte tvinga honom - för barnets skull, för att de flesta vill veta "var de kommer ifrån", vilken bakgrund de har, så hoppas jag han ändrar sig och vill ha umgänge.
    Men ha det öppet - är han ung så kanske han mognar med tiden och inser när han blir äldre att han vill ha en relation till barnet.
    Mitt råd är då att släppa in honom, även om det känns fel då du tagit allt ansvar innan dess och pappan visat noll intresse..

Vad gäller ekonomi - vi har använt oss av huggies blöjor från det att sonen var ngt år.
    Vi använde först Libero och Pampers - för att det änses som "bäst" - de läckte o kliade..
    Tillslut provade jag Huggies som satt bra, läcker inte och som sonen gillar.
    Tyvärr har de slutat sälja dem i min stad nu, men hittar du dem så tycker jag de är bra.
    Många rekomenderar även ICA Basic, och de är ju betydligt billigare än många alternativ.
    Kläder går att få tag billigt på "barnkläd bytardagar" - finns facebook grupper gällande detta i de flesta städer.
    Sök på köp och sälj på facebook.
    Jag är med i en grupp och många säljer käder för 10-30 kr plagget - helt ok kläder då det sällan slits de första åren. Kolla även på blocket där klädpaket ofta säljs.
    Vi köpte vagn på blocket för 100:-. De hade fåt en ny vagn av sina föräldrar och ville mest bli av med den - så kolla runt - det FINNS billiga alternativ.

Hur gammal är du? Är du först i bekantskapskretsen att få barn?
    Annars är kompisar en suverän källa att ärva saker efter.
    Vi har fått massor av kläder, en till vagn, sulky, hoppgunga, gåstol mm.
    Så man klarar sig det första 1-1,5 åren iallafall.
    En bra barnstol (att ha vid matbordet) finns på IKEA för runt hundralappen.

Bilbarnstol för de första 9 månaderna kan man hyra på NTF för 400:-  (även om du inte har körkort kanske du åker bil med vänner, föräldrar ibland?)
    sedan rekomenderar jag att kolla blocket FÖRETAG.
    Skulle inte våga köpa begagnat då man inte vet om stolen varit med om en krock (behöver inte synas utanpå), men företagen lägger ofta ut sin rea samt utgående "färger" på stolens överdrag - ofta en rabatt på mellan 1000:- - 1500:-..

Lycka till!

• mia maria

Du kommer att bli kontaktad av socialtjänsten efter att barnet är fött. Eftersom du o pappan inte är gifta så startar de en faderskapsutredning. Det enda du behöver göra är att uppge vem pappan är, sen kontaktar de honom så får han komma o skriva på papper.

Självklart ska du uppge vem pappan är, barnet har rätt att veta sitt ursprung, rätt att ärva pappan osv osv.

Om du ansöker om underhåll via Försäkringskassan så kommer pappan i sin tur att få betala tillbaka pengarna till dem, efter förmåga.
    Innan FK godkänner underhåll via dem så kontaktar de socialtjänsten för att få bekräftat att du har samarbetat i faderskapsutredningen. Vad som händer om du inte har gjort det vet jag dock inte, men antingen blir du utan underhållsbidrag eller så ska de utreda frågan vidare, eftersom det inte finns någon pappa på pappret som kan betala för barnet.

Men först o främst så tycker jag att du ska bjuda in pappan så mycket som möjligt i graviditeten, mycket hinner ju hända innan barnet är fött, o kanske ändrar han sig o vill vara delaktig när barnet väl är fött.
    Naturligtvis så ska han vara med o försörja sitt barn som han ahr satt till världen, så jag tycker att du ska prata om underhåll med honom först innan du vänder dig till FK.
    De betalar inte ut underhåll till höger o vänster, utan det är endast om den andre föräldern av någon anledning strular med betalningen.

Om du klarar dig utan underhåll så behöver pappan inte heller betala något underhåll, men detta innebär att du inte heller kan söka om underhåll via FK heller, utan då får du klara dig helt utan.
    Jag för min del tycker att det är självklart att han ska försörja sitt barn dock; ni har satt ett barn till världen (snart) o då får man vara vuxen nog att ta konsekvenserna.
    Det är inte honom du ska måna om utan det är ditt barn som åtminstone har rätt att bli försörjd av båda sina föräldrar.
    Pappan i sin tur är vuxen o kan undvika att bli pappa om han absolut inte är beredd att ta hand om o försörja ett barn,  vilket nu dock är för sent eftersom en bebis redan är på väg!

Jag vet inte vad du själv försörjer dig på just nu, men när jag var ensam gravid så hade jag ett fast arbete, vilket gav en ganska så hygglig föräldrapenning.
    Sen får du barnbidrag, (ev?) underhåll o du kan ansöka om bostadsbidrag.
    Men mycket beror ju på vad du har för inkomst nu, har du möjlighet att spara undan pengar redan nu så är ju det toppen att ha under föräldraledigheten sen!

Läste nu att du verkar sakna utbildning (o jobb?), o mitt tips är att utbilda dig! Det behöver inte vara en högskoleutbbildning utan det finns många yrkesutbildningar att gå (KY o liknande).
    Utan någon som helst utbildning så kommer det att bli tufft för dig, medan en utbildning öppnar upp helt andra möjligheter för dig!

Börja tänk på det redan nu. Vad vill du göra i framtiden? Vad för slags utbildningar har du möjlighet o intresse av att gå?
    Ha som mål att kunna påbörja en utbildning direkt efter föräldraledigheten. Kanske kan du söka extrajobb samtidigt - vem vet, pappan kanske kommer att ta sitt ansvar för barnet o då kommer du att ha möjlighet att kunna jobba helger o kvällar!

F.ö så är inte barn på heltid något hinder för att skaffa jobb o göra karriär, utan det som krävs är snarare utbildning, utbildning, utbildning! 
    Jag får intrycket av att du är väldigt ung, så du har ju all tid i världen på dig att plugga!
    Det kommer att öka dina chanser att leva ett tryggt liv med en fast inkomst framöver, för dig o barnet.

Blöjor finns i alla olika prisklasser; billigare på Willys o Lidl etc, o de funkar lika bra som Pampers o Libero enligt mig!
    Sen får man regelbundet hem olika rabattkuponger på blöjor, så det brukar kunna gå att spara några kronor här o var.

Eftersom detta var mitt andra barn som jag väntade då jag var ensam under graviditeten så gick jag ej några kurser eller så, men på en del orter vet jag att det finns mammagrupper för ensamstående.
    Annars tycker jag att du ska prata om din situation med din barnmorska - hon kommer säkert att kunna ge dig tips o råd.

Jag hade en nära väninna med mig på förlossningen.

Jag har aldrig ångrat mitt barn, men å andra sidan så hade jag redan ett barn sen innan, samt att jag hade ett fast arbete, bra boende osv, så för min del så har jag inte behövt oroa mig över den biten.
    Visst är det kämpigt ibland, men att ångra sina barn - nej, det tror jag aldrig att man gör..!

• mia maria

Vill också tipsa om att de flesta barngrejer går att köpa begagnat, o att det finns fina barnvagnar på Blocket för några hundralappar.
    Bebiskläder kan man köpa på barnloppisar o Tradera för 5:-/plagget - suveränt!  

• Aichan

Tack för alla era svar.

Jag är 26 år (en 86a). Jag har pratat med en vän allafall som har barn. Men hon har även en man och så. Men ja, vi har ändå pratat en hel del. Även har jag pratat med flera på nätet som har barn och frågat ut en massa. =)

Jag har ingen utbildning. Jag pluggar just nu grundbetygen på folkis (gick inte gymnasiet). Men kommer att bli klar med det sista till maj förhoppningsvis, om jag klarar av alla ämnena. Men om jag då behåller barnet, så vet jag inte hur jag kommer att må under graviditeten.

Lyckan är att jag har inte andvänt något utav CSN. Så jag har allt där kvar, och kan då ta lån för en utbildning. Antagligen. Jag lever just nu på soc och försäkringskassan. Och det är precis att det går ihop. Så jag är van redan att leva på minimun. Och jag vet att jag kan spara in mera om jag väljer att leva lite mera annorlunda, som att äta billigare och inte äta ute hela tiden (som jag är duktig på), festande blir ju inget utav heller nu när man är gravid annars har festande kunnat bli lite ibland. Ja, det gäller att tänka sig för på hur man lever. =)  Fast nu under jul så är det verkligen krisigt med pengar. Men bara det är över så kan man börja spara in, om man nu väljer att man behåller det. =) 

• Aichan

Men ja, frågan är också om vad man ska ta o utbilda sig till, vart det finns jobb och pengar lixom. :) Om jag utnyttjar CSN så måste jag vara säker på ett jobb sedan så att jag inte skaffar på mig mera utgifter men inte mera pengar. Som vore dumt.

• mia maria
    Aichan skrev 2012-12-13 21:03:28 följande:

Tack för alla era svar.

Jag är 26 år (en 86a). Jag har pratat med en vän allafall som har barn. Men hon har även en man och så. Men ja, vi har ändå pratat en hel del. Även har jag pratat med flera på nätet som har barn och frågat ut en massa. =)

Jag har ingen utbildning. Jag pluggar just nu grundbetygen på folkis (gick inte gymnasiet). Men kommer att bli klar med det sista till maj förhoppningsvis, om jag klarar av alla ämnena. Men om jag då behåller barnet, så vet jag inte hur jag kommer att må under graviditeten.

Lyckan är att jag har inte andvänt något utav CSN. Så jag har allt där kvar, och kan då ta lån för en utbildning. Antagligen. Jag lever just nu på soc och försäkringskassan. Och det är precis att det går ihop. Så jag är van redan att leva på minimun. Och jag vet att jag kan spara in mera om jag väljer att leva lite mera annorlunda, som att äta billigare och inte äta ute hela tiden (som jag är duktig på), festande blir ju inget utav heller nu när man är gravid annars har festande kunnat bli lite ibland. Ja, det gäller att tänka sig för på hur man lever. =)  Fast nu under jul så är det verkligen krisigt med pengar. Men bara det är över så kan man börja spara in, om man nu väljer att man behåller det. =) 

Ge dig attan på att fixa detta med pluggandet nu - du klarar det om du bara vill! Visst kan man må dåligt under graviditeten o man kan känna sig trött o så, men om du verkligen ger dig på att fixa det så tror jag du gör det! Om du nu behåller bebisen så blir det ju jätteskönt om du har den delen klar innan den lille kommer, så kan du plugga vidare sedan när den lille är stor nog att börja på dagis
  • Aichan
    mia maria skrev 2012-12-13 21:07:36 följande:
    Ge dig attan på att fixa detta med pluggandet nu - du klarar det om du bara vill! Visst kan man må dåligt under graviditeten o man kan känna sig trött o så, men om du verkligen ger dig på att fixa det så tror jag du gör det! Om du nu behåller bebisen så blir det ju jätteskönt om du har den delen klar innan den lille kommer, så kan du plugga vidare sedan när den lille är stor nog att börja på dagis

Jo precis. Jag känner att det inte finns något annat till val heller. =)
  • mia maria
    Aichan skrev 2012-12-13 21:05:58 följande:
    Men ja, frågan är också om vad man ska ta o utbilda sig till, vart det finns jobb och pengar lixom. :) Om jag utnyttjar CSN så måste jag vara säker på ett jobb sedan så att jag inte skaffar på mig mera utgifter men inte mera pengar. Som vore dumt.
    Oj, ja det beror ju på vad du är intresserad av, vad det finns för möjligheter till jobb där du bor osv osv?

Kolla runt lite på nätet på olika yrkesutbildningar; förut hette de KY men jag tror att de kan heta något annat nu? 
Svar på tråden Några frågor...