• olandssol

Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?

Hej
    Min bebis är nu 2 månader. I början sov han både dag som natt i sin vagninsats bredvid sängen. Sedan när han var 4 veckor blev han förkyld och det enda som hjälpte var att ha honom på min mage då han somnade.
    Efter detta vande han sig och vill bara ligga på min mage hela natten eller hans pappas mage. Det går inte heller att få honom att ligga bredvid oss i sängen. 

På dagen somnar han i vagnen ute när vagnen rullar men så fort den stannar vaknar han. Han kan även somna i bilstolen när bilen kör och vaknar därefter. Han kan även somna i sin vagn inomhus men då på magen och sedan vaknar han väldigt ofta så man får sitta bredvid och "vakta honom" och klappa honom då och då när han vaknar till. 

När vi är inomhus får vi honom att somna i babybjörnen och där kan han sova ca 2 timmar.

Jag orkar med detta, men hoppas bara inte jag skämmer bort honom och att detta är kortvarigt?

Har ni något tips på hur man vänjer en bebis vid att somna i sin egen säng?

Kan även nämna att vi har en 3 åring som somnar i sin säng och som sedan kommer till oss varje natt.  

• Svar på tråden Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?
  • Sthlm Cicci

Min tjej är 10 månader. Och hon är fortfarande lika jobbig med sömnen... Vill oxå veta hur man vänjer bort med att hon ska sova på min mage...

• MaryCaroline

Min bebis är också 2 månader... Jag liggammar till hon somnar och när hon sover djupt flyttar jag över henne till vaggan. Det skulle ju vara skönt om man kunde få henne att somna direkt i vaggan, eller sedan direkt i spjälsängen när vi byter, men när jag gör så här sover hon natten och morgonen sen. Hon vaknar inte ens och är hungrig och vill äta.

• olandssol

Mary Caroline, hur länge väntar du till du flyttar över henne? Jag har försökt men väntar kanske för kort tid.... han vaknar alltid då jag lägger över honom.... eller är det bara så att han sover oroligt och när han ligger på mig kan han lätt själv somna om igen.... 

• MaryCaroline
    olandssol skrev 2012-12-13 13:13:56 följande:
    Mary Caroline, hur länge väntar du till du flyttar över henne? Jag har försökt men väntar kanske för kort tid.... han vaknar alltid då jag lägger över honom.... eller är det bara så att han sover oroligt och när han ligger på mig kan han lätt själv somna om igen.... 
    Det tar en stund. Både hon och jag hinner ju somna. Det tar ett par timmar. Dock händer det att hon vaknar till lite lätt men då gungar jag henne i vaggan så somnar hon på en gång igen. När vi byter till spjälsängen får jag nog skaffa sådana där tassar till benen så man även kan gunga sängen. Har du testat det?
  • Sommarfjäril

Min dotter har inte kunnat sova på rygg utan att vakna till ganska snabbt. Vi lät henne sova på mage, trots att man inte rekommenderar det. Vi hade inget val. Jag skaffade ett andningslarm, som bestod av stå stora plattor som vi lade ner mellan bäddmadrassen och sängbotten i spjälsängen som stod alldeles intill vår dubbelsäng.

• Sommarfjäril
    Sthlm Cicci skrev 2012-12-13 12:37:43 följande:
    Min tjej är 10 månader. Och hon är fortfarande lika jobbig med sömnen... Vill oxå veta hur man vänjer bort med att hon ska sova på min mage...

Men du, en 10 månaders behöver du inte oroa dig för! Det gör inget att hon sover på mage. Vid den åldern an de ju vända sig själva så kan du ändå inte göra något åt saken.
  • IdaValo

Du kan inte skämma bort en 2 mån bebis, så om du orkar, så fortsätt. man skapar inga vanor vid den åldern det kommer mycket senare. Att ha kroppskontakt är trygghet för en liten bebis.

• MaryCaroline
    Sommarfjäril skrev 2012-12-13 13:56:23 följande:

Men du, en 10 månaders behöver du inte oroa dig för! Det gör inget att hon sover på mage. Vid den åldern an de ju vända sig själva så kan du ändå inte göra något åt saken.
    Jag tror hon menar att barnet sover på mage på hennes mage och att det är det sistnämnda det gäller :)
  • Takex

Min tvåmånaders sover också bara på mig :) dom gör det! När han sover för natten kan jag lägga ner honom bredvid mig efter någon halvtimme men absolut inte på dagen. Det är bara att se till att mobilen är laddad, film inom räckhåll och så något att dricka :)

Du har tur iaf att han går att söva i vagnen, min lille herre vill inte ens se sin vagn :P

Du behöver inte oroa dig för att skämma bort bebisen, det går inte. För att kunna skämmas bort krävs ett konsekvenstänk och det är inte en 2 månaders kapabel till.

En 2 månaders sover vanligtvis i 1 timmes pass, vaken 50-80 min (beroende på hur gammal bebisen är inom 2 månader) och sen sömn 45-50 min. Dom kan sova längre i vagn eller sele men om man tycker bebisen vaknar "på en gång" (efter 30-45 min) så är det inget konstigt :)

• Sthlm Cicci

Precis. Hon måste sova PÅ mig. Jag börjar tycka att det är väldigt jobbigt, att hela tiden ha henne på mig. Och samsova. Ibland vill jag faktiskt kunna mysa med mannen. ;P

Svar på tråden Hur får ni er bebis att sova? Min bebis vill bara somna på min mage?