• Anonym (rädd)

kroppulsådern

min mamma hade bråck på stora kroppspulsådern i magen 1998,hon va då 56år. och operareades för detta då, och mår idag bra. jag är 32år gammal,och jag är så sjukt rädd att jag också har det och att den ska briska när som hälst. När jag trycker fingrarna ner i magen vid naveln så känner jag en puls och jag går nu och ororar mig för detta. jag har varigt i kontakt med en sjuksköterska på Kärlkirurgiska kliniken, som har fixat så att jag ska får göra UL på kroppspulsådern i magen i morgon. och jag är så rädd att jag har ett stort bråck på kroppspulsådern i magen. Kan ni känna eran puls i magen??? som jag skrev så är jag 32år och är en kvinna. hur stor risk kan det va att jag har bråck?? minsta lilla magknipp så tror jag att den ska spricka. mitt blodtryck ligger på 130/80, var till läkaren idag,med min ångest,å hon kände på min kroppulsåder å sa att hon inte kunde känna nått konstigt. fy va jag är orolig

• Svar på tråden kroppulsådern
  • Bina86

Jag är sjuksköterska och att du känner din puls i magen är helt normalt, det gör jag också. Människor som är smala känner det ännu tydligare. På vissa kan man se hur det pulserar genom huden när de ligger på rygg. Pulsådern i buken den sk bukaortan är så pass stor att det ibland syns och känns. Jag förstår dock din oro och vad bra att du får det undersökt men största sannolikhet är det inget. Mår du fortsatt väldigt dåligt över detta efter ultraljudet så tycker jag att du ska försöka gå och prata med någon. Du kan inte leva ditt liv och gå runt och vara rädd och orolig. Stort lycka till!

• Tenshi

Jag förstår att du är orolig men just att du kan känna pulsen i magen är nog inget farligt, det kan jag också göra. Om jag ligger ned kan jag t.o.m se den och ibland känner jag den vid naveln utan att känna med fingrarna. Jag har inga bråck i min släkt och jag är bara 23 år. Hoppas det kan lugna dig lite.

• Anonym (rädd)
    Bina86 skrev 2012-12-13 15:46:36 följande:
    Jag är sjuksköterska och att du känner din puls i magen är helt normalt, det gör jag också. Människor som är smala känner det ännu tydligare. På vissa kan man se hur det pulserar genom huden när de ligger på rygg. Pulsådern i buken den sk bukaortan är så pass stor att det ibland syns och känns. Jag förstår dock din oro och vad bra att du får det undersökt men största sannolikhet är det inget. Mår du fortsatt väldigt dåligt över detta efter ultraljudet så tycker jag att du ska försöka gå och prata med någon. Du kan inte leva ditt liv och gå runt och vara rädd och orolig. Stort lycka till!
    ja jag hoppas dom inte hittar nått,i morgon. å tack så mycket <3
  • Anonym (rädd)
    Tenshi skrev 2012-12-13 15:48:10 följande:
    Jag förstår att du är orolig men just att du kan känna pulsen i magen är nog inget farligt, det kan jag också göra. Om jag ligger ned kan jag t.o.m se den och ibland känner jag den vid naveln utan att känna med fingrarna. Jag har inga bråck i min släkt och jag är bara 23 år. Hoppas det kan lugna dig lite.

tack
  • Anonym (rädd)

är så glad, vart på UL av kroppspulsåderna i dag å allt var bra :D, men jag var så nervös så jag höll på att dö innan jag kom in.

• Anonym (rädd)
    Tenshi skrev 2012-12-14 15:30:48 följande:
    Vad skönt att allt gick bra!

ja värkligen, nu kan jag sova gott
Svar på tråden kroppulsådern