• Johansson

Min son har fått diagnosen dyslexi. Hur kan jag som förälder hjälpa honom

Min 10åriga son har dyslexi och har problem med uppfattnings begrepp. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kan ge tips på hur jag som förälder kan hjälpa honom. hur vi kan träna hemma och sånt.

• Svar på tråden Min son har fått diagnosen dyslexi. Hur kan jag som förälder hjälpa honom
  • HASP

Se till så att skolan ger honom dator med talsyntes och att han får allt material inläst!

• Flickan och kråkan

Tipsar även om att se till att han får ett konto på TPB, så att han kan ladda ner böcker till sin telefon eller dator så att han kan lyssna samtidigt som han följer med i texten. Kanon när de läser skönlitteratur i skolan t.ex.

• Pralinus
    Johansson skrev 2012-12-13 18:11:29 följande:
    Min 10åriga son har dyslexi och har problem med uppfattnings begrepp. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och kan ge tips på hur jag som förälder kan hjälpa honom. hur vi kan träna hemma och sånt.

Hej! Såg din tråd och registrerade mig som medlem bara för att kunna svara. Jag är 17år och har också dyslexi, jag vet att alla hanterar det olika och att olika saker är olika för olika dyslextiker. Men jag kan ge några tips som hjälpte mig otroligt mycket ( blev också sent diagostiserad). Om du är intresserad. 1: Förklara för honom vad det är. Inte bara att han har läs- och skrivssvårigheter utan att det är neurolgiska spasmer i hjärnan. Jag gick runt jättelänge och trodde/kännde mig dum i huvudet. Eftersom det är jobbigt att ha svårt med så grundläggande saker. Dyselexi är inte på något sätt koplat till interligens. 2. Tvinga honom att läsa. Jag vet att detta låter hemska men det kommer hjälpa honom mycket senare i livet. Det gör nämligen att läsförståelsen tränas upp vilken han kommer att ha stor nytta av. Dels slipper han läsa om texter och dels hjälper honom att förstå en mening även om han läser ett ord fel. Dessutom skapar du ett intresse för honom att läsa. Jag menar inte att du ska tvinga honom att läsa fakliteratur utan ta en bok han gillar ( Klara böckerna i mitt fall) och så läser han ett kapitel för dig och när han är klar läser du ett för honom. Se det som sjukgymnastik. Har du ett "handikap" måste du träna upp det. Även om det är jobbig eftersom det lönar sig i det långa loppet. 3. Även om det som HASP skrev är viktigt så se först och främst till att han får längre skriv tid på prov. Framför allt på NP. Många blir stressade under tidsspress och då blir det lätt att man läser fel. Men i lung och ro blir det lättare. Orkar inte skriva mer nu, eftersom jag skriver från telefonen. Men som sagt detta hjälpte mig mycket behöver det inte hjälpa din son. Men prova testa och se. Vill du veta något mer kan du fråga mig vad som helst. Med vänlig hälsning, Malin i Jönköping
  • Pralinus
    Johansson skrev 2012-12-13 18:11:29 följande:

Förlåt för novellen :(. Ville bara säga också att jag hade styckeindelat texten, men mobilen ändrare det.
  • Johansson

Tack så jätte mycket för era svar. känns som att jag vet vart jag ska börja nu.

• HASP

Just det! Längre skrivtid på prov är jätteviktigt! Han ska också ges möjlighet till muntliga prov.

• Tuffen

Vad menas med uppfattningsbegrepp? 

• Johansson
    Tuffen skrev 2012-12-15 16:11:11 följande:
    Vad menas med uppfattningsbegrepp? 
    Ja man kan säga att han saknar logiskt tänkande som att läraren frågade honom hur många minuter en timme var och han svarade 700 och det var han säker på. 
  • Elin 885

jättebra att han fått diagnos så tidigt, fick min som 17 åring.

KRÄV att skolan ger honom hjälp. även om den är laglig så får man den oftast inte om inte är jobbig, jag fick ingen hjälp trots att jag som 17 åring visade dem intyget. det var inte skolan som gjort utredningen. vilken typ av dyslexi har han?, kräv att han får tillgång till talböcker och extra skrivtid vid prov och så. om han behöver anteckningshjälp så har han också rätt till det. var alltmänt stöttande och uppmuntrande, skratta inte åt honom när han läser fel utan korrekta honom på ett vänligt sätt. FRÅGA HONOM hur han vill ha hjälp från dig.

=).

• mejmej

har själv läs och skrivsvårigheter men är lite äldre så hade ingen möjlighet till dator och allt vad det innebär under skoltiden. Instämmer så till punk och prick på pralinus inlägg. min första kapitelbok lästa jag vid 13 års ålder. Talböcker från biblioteket och föräldrar som läst högt har hjälp mig älska litteratur. detta är olika för alla men jag har förmågan att komma i hg en text jag läst på en gång om jag bara får läsa i mitt sakta tempo och inte blir stressad.

Vad gäller logiken har jag inte själv dess problem men vet de som har det. För är det ända att se det praktiskt framför sig tex inte 1/5 utan en tårta som är delad i fem bitar hur mycket är en del... och detta inte i text utan faktiska modeller. samma sak med klockan säg inte att en minut är 60 sekunder visa praktiskt och exprimentera. bry er inte på om han vänder på kvart i /över mm. han tänker säkert rätt men säger fel samma med att kasta om  siffror.

Svar på tråden Min son har fått diagnosen dyslexi. Hur kan jag som förälder hjälpa honom