• Annnanym

Löpning i minusgrader - vad tänka på?

Hej!

Förra vintern hade jag varit hemma förkyld en vecka, och några dagar efter att jag börjat jobba och mådde bra, satt jag hemma en kväll och hade så mycket energi, så jag tog på mig löparkläder och skor och gick ut och sprang en timme. Jag kände att det var kallt, men att det skulle vara -17 som det stod på den stora termometern i centrum som jag sprang förbi, trodde jag inte... Det tog några dagar, sen började jag torrhosta, och några dagar senare tappade jag rösten helt och jag blev sjukskriven för akut bronkit med talförbud i tre veckor. 

Så mitt problem är följande; jag är så sugen på löpning men förra årets händelse skrämde mig lite, ifall det hängde ihop eller inte, det vet jag inte,  kanske tränade jag helt enkelt för tidigt efter förkylningen, men ändå finns det säkert saker man ska tänka på inför löpning på vintern. (Till exempel att inte springa när det är så pass kallt som -17, men idag har jag en egen termometer hemma så det lär inte upprepas). Vid vilka temperaturer är det OK att springa, vad ska man undvika, vad ska man tänka på?

Fakta, funderingar och erfarenheter tas tacksamt emot! 

• Svar på tråden Löpning i minusgrader - vad tänka på?
  • veh

Mina luftrör tycker det blir för jobbigt under -10 grader, så då springer jag inte ute. Annars är det ju att klä sig lagom varmt (vid den temperaturen har jag underställ, varma tights, fleecetröja (lager 2) och en vindtät jacka. Just vindtätt är bra för att inte bli onödigt nedkyld! Skor för att klara halt underlag är bra också, men jobbigt för benen i längden så det är bra att försöka springa på snö där dubbarna i så fall sjunker ner i snön. I övrigt så börjar jag alltid uppvärmningen inomhus när jag ska springa ute, så att blodcirkulationen är mer igång när jag kommer ut och jag inte blir så nedkyld innan träningen gör att värmen ökar i kroppen...

• ruthen

På den tiden då jag sprang utomhus på vintern hade jag med mig varmt vatten i vätskebältet.
    Sen är det viktigt att ha mössa, och helst 3 lagar på överkroppen, gärna ull längst in.

När det gäller temperaturer hade vi alltid utegympa på skolan så  länge det var -15 eller varmare, så det är ju en magisk gräns för mig. Jag tränar inte ute om det är kallare än så. 

Svar på tråden Löpning i minusgrader - vad tänka på?