• TiAmo

Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!

Har svårt att sova om nätterna pga rädsla över det där förbannans moderkaksprovet på måndag.
    Hur ont gör det egentligen? Hur snabbt går det? Och hur stor risk är det för missfall EGENTLIGEN?
    Måste man välja mellan snabb/långt svar?

Hur mår man efteråt?  Mensvärk? Sammandragningar? Känner inget alls?

• Svar på tråden Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!
  • Sous

Jag gjorde mkp under min graviditet och det gick bra. Det gjorde inte ont alls, tyckte jag. Kändes bara som ett lite obehagligt tryck. Jag läste allt jag kom över innan och efter vad jag kan förstå är risken för missfall mikroskopisk. Mycket lägre än 1 på 100 eller vad de brukar dra till med. Jag vilade resten av dagen, men fick varken sammandragningar eller mensvärk.

Jag tycker inte att du ska oroa dig.

• TiAmo
    Sous skrev 2012-12-14 08:50:00 följande:
    Jag gjorde mkp under min graviditet och det gick bra. Det gjorde inte ont alls, tyckte jag. Kändes bara som ett lite obehagligt tryck. Jag läste allt jag kom över innan och efter vad jag kan förstå är risken för missfall mikroskopisk. Mycket lägre än 1 på 100 eller vad de brukar dra till med. Jag vilade resten av dagen, men fick varken sammandragningar eller mensvärk.

Jag tycker inte att du ska oroa dig.
    vad menas exakt med vila? skall man ha ryggläge resten av dagen? 
    sen har jag ganska mycket hud på magen efter mina förra graviditeter, kanske får de inte igenom nålen pga all hud/fett?... 
  • Sous

Det är nog ingen risk att de inte får igenom nålen :) Då ska det nog vara helt extrema omständigheter.

Jag tog det bara lungt under dagen, låg i soffan och höll mig inomhus. Sedan undvek jag att anstränga mig (springa, träna) några dagar till.

Ta det lugnt bara och försök se realistiskt på dey hela. Det görs massor med mkp varje dag och inte ens på fl har jag någonsin sett någon det gått riktigt illa för.
    Lycka till!

• TiAmo
    Sous skrev 2012-12-14 09:56:51 följande:
    Det är nog ingen risk att de inte får igenom nålen :) Då ska det nog vara helt extrema omständigheter.

Jag tog det bara lungt under dagen, låg i soffan och höll mig inomhus. Sedan undvek jag att anstränga mig (springa, träna) några dagar till.

Ta det lugnt bara och försök se realistiskt på dey hela. Det görs massor med mkp varje dag och inte ens på fl har jag någonsin sett någon det gått riktigt illa för.
    Lycka till!
    Tack gulliga du för ditt svar! Skall vara ledig på måndag och tisdag. 
  • Helga

Jag har gjort 2 mkp och det har gått jättebra. Risken för missfall är 0,5 % ungefär. Jämför det med den "normala" missfallsrisken i tidig graviditet så är den extremt mycket mindre. Det känns precis som beskrivet ovan som ett tryck och det är snabbt gjort.
    Lycka till!!

• TiAmo

kl 10.30 skall jag göra provet idag. sitter här kallsvettig och illamående och så rädd....rädd för att det skall göra svinont, rädd för att få missfall och rädd för att det är något fel på barnet....
    tror ni man får svar denna veckan? 

• Alexi

Det gjorde inte svinont!

Vi gjorde provet en tisdag och hade brev i brevlådan på fredagen!

Lycka till!

• TiAmo
    Alexi skrev 2012-12-17 08:14:36 följande:
    Det gjorde inte svinont!

Vi gjorde provet en tisdag och hade brev i brevlådan på fredagen!

Lycka till!
    hur full skall urinblåsan vara?
  • Helga

Jag gjorde proven på östra i Gbg. Sista gjorde jag måndag eftermiddag och fick svar via telefon (för att jag bad om det) på torsdag förmiddag.
    Jag hade full blåsa, men mk kunde inte nås. Fick då kissa för att ändra läget på mk o h då funkade det. Skall du till Östra?

Svar på tråden Moderkaksprov på måndag, gör mig lugn!