Inlägg från: BusJohanna |Visa alla inlägg
  • BusJohanna

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Min son är 6,5år 122cm och väger 22kg.

Det beror väl lite på Hur bm pratade. Men hon kunde kanske ha bett barnet gå ut, gett en folder eller liknande.
    Eller pratat om "kurvan" ist för använda ord som vikt och övervikt. Att han låg över kurvan och att ni föräldrar kanske skulle komma in för ett informationssamtal om hälsa och hälsosamma vanor.

• BusJohanna

Jag tycker du ska ringa bm och förklara hur ni känner. Alltid bra att få reflektera över hur man uppgattas på jobbet.

• BusJohanna

Bry dig inte om elakheter. Tänk nyttigt och att ni rör på er. Vardagsmotion är det bästa. Jag köpte en stegräknare och blev chokad över hur lite jag rör på mig. Om du är aktiv lär du ditt barn det. Ha roligt och ät nyttigt.
    Häng inte upp dig på bmi och elakheter. Men var rädd om er.
    Kram

• BusJohanna

Lägg inte upp ngn bild. Det är ingen annan som ska bedöma dem.
    Lyssna på bms oro, inte på hur klumpigt hon framförde det. Se om ni kanske behöver ändra på bågra vanor hemma. Annars var glad att du har ett friskt barn.
    Alla är olika och det får man vara!!

• BusJohanna

Jag har alltid tyckt att min son varit smal, nästa för smal. Men har har legat på "normal" kurvan hela tiden. Så är man "över" så gissar jag att man inte är särskilt "stor" eller onormal för det.

• BusJohanna

Låter ju inte alls konstigt. Smart med begränsning av de stillasittande aktiviteterna.

Kanske dra ner på mackor om det blir mkt sånt? Mörkt eller hårt bröd?

Annars tycker jag inte det är så farligt. Visst kan man peta på det där med socker. Isflass och saft. Men det var ju inga mängder. Om det inte är jätte viktiga stunder så kanske ni kan komma på ett nyttigare alternativ. Men jag tycker inte att det lät så farligt som det är.
    Härligt att ni rör på er.

• BusJohanna

En grej som jag gjorde med min 6åring var att begränsa tvn/tvspel/dator till helgen och bara någon timme på förmiddagen.
    Märkte att han blev mer aktiv och hans lek blev mer kreativ efter det.

Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?