Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
Min son är 5 och ungefär 122 cm lång. Vi har ingen våg och har inte varit på 5-årskontroll än, men han vägde 19 kilo med kläderna på, när jag vägde hos svärmor. Han skulle INTE förstå ord som "överviktig". Tror du din son förstod?
Försök släppa HUR hon sade det, och fokusera på VAD hon sa. Han väger på tok för mycket. Någonting jag märkt är att det inte alltid handlar om att man proppar i ungarna skitmat- i två av famljerna vi känner är barnen överviktiga. De är supernoga med att hålla mattider, inte småäta, inte äta onyttigt osv osv. MEN- barnen äter stora portioner! Försök kolla av lite om det kan gälla din son också.
Du skrev vad han äter till lunch till exempel, men inte hur mycket. Äter vi tex köttbullar och makaroner äter min son tre köttbullar och 1- 1,5 dl makaroner + lite grönsaker. Fisk och potatis äter han en liten potatis, en klick sås och en halv deciliter fisk. Pannkakor orkar han 1,5. De få gånger vi äter på McD orkar han inte äta upp ett helt Happy Meal, vi får kasta ungefär hälften.