• LiaLovLuc

Egypten i början av februari, väder?

Har prel bokat en resa till Egypten sista januari 2013  1 v. Har varit i Egypten i början på maj i år och då tyckte jag det var  på gränsen för varmt för mig och hade jag haft barnen med mig hade jag tyckt det var alldeles för varmt. 

Har hittat ett bra hotell och har inga problem med landet eller folket så min fråga är hur ni som åkt runt den tidpunkten upplevt vädret/värmen???

Vi är 3 vuxna och 3 barn som åker och barnen är 3 och 5 och 6 år.

Vill kunna ligga vid poolen och sola och att barnen ska kunna bada samt att det ska kunna snorklas lite.

• Svar på tråden Egypten i början av februari, väder?
  • Majsan70

Vi åker till Hurgada den 4 februari för först en veckas kryssning på Nilen o sen en vecka i Makadi Bay. Vädret brukar vara runt 19-25 grader med ca 19 grader i vattnet, både enligt Vings hemsida men även enligt min svägerska som varit där flertalet gånger för att dyka vid den tiden på året.

• LiaLovLuc

Vi ska också till Makadi Bay ,Saraya suites. Har läst omkring och googlat och det verkar som att de flesta tycker det är kallt då men 19-25 grader i Sverige tycker jag är helt ok. När börjar det bli kallt på em? 

• Majsan70
    LiaLovLuc skrev 2012-12-14 13:37:34 följande:
    Vi ska också till Makadi Bay ,Saraya suites. Har läst omkring och googlat och det verkar som att de flesta tycker det är kallt då men 19-25 grader i Sverige tycker jag är helt ok. När börjar det bli kallt på em? 

Vi skall bo på Grand Makadi under vår andra vecka. Jag tror inte det börjar bli kyligt innan solen går ner. Min svägerska tyckte det var ganska sköna temperaturer när hon varit där.
  • Gladskit

Vi har aldrig varit just i februari, däremot i december, i början av januari och i mars. Åker vi igen blir det inte senare än november och tidigast mot slutet av mars för att det ska vara skönt att bada osv utan att frysa. Så jag skulle inte åka så tidigt som i januari.
    Vattnet kan vara varmt och solen värmer dagtid. Men vindarna kan vara kalla och då är det inte särskilt skönt att bada. Det har varit vår erfarenhet i alla fall. Och på förmiddagen (vid våra resor i december respektive januari) hade det blivit så nedkylt i luften efter natten så att man helst gick i långärmat långt in på förmiddagen för att det tog ett tag innan det blivit varmt.

Svar på tråden Egypten i början av februari, väder?