• Anonym

Äntligen! Svart docka klipps bort från Kalle Anka

LindaEfraim skrev 2012-12-14 18:08:36 följande:
    Anonym

Varför undrar du om jag är jude? Syftar du på mitt förnamn eller på alla som heter Marcus, Mattias, Lukas, Simon, Maria, Ester, Rut, Magdalena, Rebecca osv?
    Efraim?
  • Anonym

Håller med Walt Disney!

Inte vill jag heller se en mörkhyad eller en jude på min TV skärm under julafton. den bloda blåögda flickan spelar inte heller någon roll, hon skulle ha varit brunhårig, blåögd och storbystad...

Som man har uppfattat samhället så är det värdiga människor som visas på TV och ingen av karaktärerna som Walt Disney ska ta bort, förtjänar ju inte att visas för allmänheten.

Bra jobbat WD, det nya 2000- talets tänk är inte till för alla etniciteter! 

• Anonym
    IngenVet skrev 2012-12-14 18:10:17 följande:
    Men kan inte någon förklara för mig, för jag förstår faktiskt inte. VARFÖR är en svart tecknad figur tabu medan en vit inte är det, jag förstår inte? Varför får man inte avbilda en svart person? Är det tabu att vara svart eller?

Nej en svart människa ser inte ut som den svarta dockan i filmen men en vit man ser ju inte ut som Karl Alfred heller, och björnar ser inte ut som Bumbi Björnarna.

Förklara, snälla.

*Suck*

En svart teckand figur är inte tabu - Hallå? Prinsessan Tiana från prinsessan och grodan?

Problemet är nidbilder och överdrivna karikatyrer som beter sig som en vandrande negativ stereotyp som kommit från århundraden av förtryck och rasism.

Du kan googla på Disney och rasism så får du se själv. Gå och kika på youtube och sök även där så får du se vad jag menar.

Men du måste känna till Amerikas historia först vilket många svenskar inte gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-14 18:13:31 följande:
    Håller med Walt Disney!

Inte vill jag heller se en mörkhyad eller en jude på min TV skärm under julafton. den bloda blåögda flickan spelar inte heller någon roll, hon skulle ha varit brunhårig, blåögd och storbystad...

Som man har uppfattat samhället så är det värdiga människor som visas på TV och ingen av karaktärerna som Walt Disney ska ta bort, förtjänar ju inte att visas för allmänheten.

Bra jobbat WD, det nya 2000- talets tänk är inte till för alla etniciteter! 

Ja precis...så var det ju på Hitlers tid...bort med alla judar,...är det så vi vill ha det på 2000 - talet?!?
  • Anonym
    Runa skrev 2012-12-14 18:12:34 följande:
    Jag tyckte inte om den svarta dockan när jag var barn. Hon ser ju knappt mänsklig ut och pratar med någon sorts grov dialekt med kraxig röst. Jag tycker det är märkligt att disney inte tagit bort detta förrän nu. Det är trots allt de som har en historia av att avbilda svarta som fula, obildade och på gränsen till omänskliga och detta i ett land som har en gräslig historia kring hur de behandlat svarta. Kontrasten blir förstås särskilt tydlig när man jämför med hur en docka borde ha varit när filmen gjordes, dvs som den blonda lockiga och med dagens ögon våpiga. Man behövde inte vara speciellt klipsk för att inse vilken av dockorna som var idealet för såväl dockor som små flickor. Hur någon kan få för sig att detta har med SVT eller situationen i sverige att göra övergår mitt förstånd. Jag skulle nog ha tyckt att det ur ett svenskt perspektiv var ok att ha scenen kvar och förväntat mig att vi kan se det hela i sitt sammanhang, men med tanke på hur många reagerat i den här tråden inser jag att så inte är fallet. Om man inte förstår varför Disney känner att bilden är olämplig ser man uppenbarligen heller inte sammanhanget och då är det nog lika bra att bilden försvinner.
  • Anonym
    bepoe skrev 2012-12-14 18:14:36 följande:
    Gato Negro är ett varumärke som betyder svart katt. Det är en viss skilnad. När man gav chokladbollar namnet "negerboll" var det inte för att svart eller brun hette "neger" på svenska. Negerboll fick det namn det fick för att man tyckte det var lite tokroligt att skämta på svarta mäniskors bekostnad. I vissa fall för att man ansåg att de var exotiska, i vissa fall för att man såg ned på dem. 
  • Anonym
    IngenVet skrev 2012-12-14 18:18:24 följande:
    Jo jag känner till Amerikas historia men jag har aldrig varit ett fan av Disney och har inte kollat på det där på julafton på hundra år. Men vita avbildas ju också som stereotypa vita och som djur. Blir det inte helt snett att förminska alla svarta och göra dom till offer?
    Jag som vit kvinna och dessutom rödhårig känner mig inte kränkt av att Ariel är hälften fisk och hälften människa, dessutom lite blåst bimbo och kuttersmycke. Till exempel.

Du fattar fortfarande inte.

• Anonym

Amerika och framförallt Disney har en hel j-vla historia av att nedvärdera och rita svarta människor som obildade, fula och omänskliga <--- DET är poängen.

Det är det enda vi fick se av dem väldigt länge medans vi fick se OLIKA bilder av vita människor. Förstår du!?

• Anonym
    Tom Araya skrev 2012-12-14 18:25:39 följande:
    Kopplingen mellan en chokladboll och ett folkslag på andra sidan jorden förefaller för mig rätt långsökt så jag kräver källa på detta påstående.
    Har du källa på att "neger" endast betyder "svart"? Har aldrig hört talas att "neger" använts för att beskriva en färg på ett objekt.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-12-14 18:36:32 följande:
    Det räcker med att se bilderna som är upplagda här på FL för att se att färgade människor avbildas olika.
    Vad det gäller just den svarta dockan i inslaget som är ämnet för tråden förefaller den vara mer bildad än övriga i sitt agerande.

Jag hoppas du inte syftar på prinsessan Tiana som kom ut rätt så nyligen....vi pratar om flera hundra år av nidbilder av svarta och ÄNTLIGEN gjorde de en svart Afro Amerikansk prinsessa....med tanke på hur länge det har varit och hur mycket Afro Amerikanare har byggt upp landet med slaveri så är det f-n ett skämt att det tagit sån lång tid.

Tiana är ett undantag. 

Svar på tråden Äntligen! Svart docka klipps bort från Kalle Anka