Äntligen! Svart docka klipps bort från Kalle Anka
Varför undrar du om jag är jude? Syftar du på mitt förnamn eller på alla som heter Marcus, Mattias, Lukas, Simon, Maria, Ester, Rut, Magdalena, Rebecca osv?
Håller med Walt Disney!
Inte vill jag heller se en mörkhyad eller en jude på min TV skärm under julafton. den bloda blåögda flickan spelar inte heller någon roll, hon skulle ha varit brunhårig, blåögd och storbystad...
Som man har uppfattat samhället så är det värdiga människor som visas på TV och ingen av karaktärerna som Walt Disney ska ta bort, förtjänar ju inte att visas för allmänheten.
Bra jobbat WD, det nya 2000- talets tänk är inte till för alla etniciteter!
*Suck*
En svart teckand figur är inte tabu - Hallå? Prinsessan Tiana från prinsessan och grodan?
Problemet är nidbilder och överdrivna karikatyrer som beter sig som en vandrande negativ stereotyp som kommit från århundraden av förtryck och rasism.
Du kan googla på Disney och rasism så får du se själv. Gå och kika på youtube och sök även där så får du se vad jag menar.
Men du måste känna till Amerikas historia först vilket många svenskar inte gör.
Amerika och framförallt Disney har en hel j-vla historia av att nedvärdera och rita svarta människor som obildade, fula och omänskliga <--- DET är poängen.
Det är det enda vi fick se av dem väldigt länge medans vi fick se OLIKA bilder av vita människor. Förstår du!?
Jag hoppas du inte syftar på prinsessan Tiana som kom ut rätt så nyligen....vi pratar om flera hundra år av nidbilder av svarta och ÄNTLIGEN gjorde de en svart Afro Amerikansk prinsessa....med tanke på hur länge det har varit och hur mycket Afro Amerikanare har byggt upp landet med slaveri så är det f-n ett skämt att det tagit sån lång tid.
Tiana är ett undantag.