Inlägg från: Thirtyplus |Visa alla inlägg
  • Thirtyplus

    Oplanerat gravid med föredetta pojkvännen...

    Jag sitter på samma potta...

    Även jag på sjukhuset av en annan anledning och blev totalt chockad när läkaren säger att jag är gravid i 13 veckan och att det dessutom är tvillingar.!

    Skillnaden i mitt fall är att jag dels aldrig tänkt i tankarna att skaffa barn över huvud taget och att pappan är en av mina bästa vänner som jag oplanerat hamnade i säng med under en jobbig period.

    Självklart åkte jag direkt till pappan och storgrinandes berättade om situationen. Och han försöker lugna mig och säger att han stöttar mig i mitt beslut... dagen efter kommer tillägget 'om jag gör abort'.
    Summan av kardemumman... han vill inte vara delaktig på något sätt och vill att jag gör abort och kan absolut inte förstå varför jag ens funderar på att behålla barnen. Att försöka förklara de känslomässiga stormarna som pågår är som att prata med en vägg.

    Han har ett barn sedan tidigare som kräver i princip hela hans fritid, han jobbar mycket och har precis börjat se en ljus framtid från ett mörker han befunnit sig i och har dessutom börjat dejta någon han kan tänka sig ett seriöst förhållande med. Jag har sagt att om jag behåller barnen så tar jag fullt ansvar, så förutom vetskapen om deras existens behöver hans liv inte förändras det minsta. Ändå får jag hela tiden höra hur jobbigt och fel det här känns för honom och jag skulle förstöra hans liv om jag behöll barnen.

    För egen del ställer det ju till det även för mig att behålla två barn. Ensam med tvillingar och dessutom arbetslös sedan några månader tillbaka! Skulle ha börjat en deltid inom kort, men den delen är ju bara att glömma om jag väljer att behålla barnen. Visst har jag ett hyffsat sparkapital. Men barn kostar... och nu är det tvillingar dessutom!! Och hur skulle logistiken i det hela fungera?!

    Ja det finns så mycket som talar för att jag borde avbryta graviditeterna, ändå kan jag inte förmå mig till att komma till det beslutet. Jag är totalt förvirrad över mina egna känslor och tankar och verkligen inte vad som är det "rätta" valet.

Svar på tråden Oplanerat gravid med föredetta pojkvännen...