• cravings

Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??

Hej!

Är gravid i v 9 och har behövt berätta på jobbet sedan första stund då vi hanterar cytostatika på avdelningen. Patienter med i.v cytostatikakurer behöver gravida inte ha hand om, det är alla med på, så långt gott. Men sen känner jag verkligen att det är en gråzon. 

Patienter med cytostatikatabletter, det borde ju utsöndras via kroppsvätskor 72h efteråt precis som i.v. Men det tycker andra gravida och mina kollegor att "äh, du kan ju ta tabletten med sked". Men om patienten kräks? Kissar ner sig? Svettas massor och behöver byta lakan? Jag vill faktiskt inte utsätta mig för det! Detta är dock ganska lätt att motivera så jag borde kunna snacka mig ur att behöva ha hand om dessa patienter.

Men sen börjar den riktiga gråzonen... Alla andra fosterfarliga läkemedel. Cymevene, ambisome och sandimmun skulle jag inte få för mig att blanda och koppla på/av. Men att ha hand om patienten? Utsöndras detta via kroppsvätskor och är skadligt för mig på samma sätt som cytostatika? Patienter som står på skadliga tabletter tex Thalidomide och Revlimid, om jag inte petar på tabletterna kan jag ha hand om patienten och tex bädda, tömma kissflaskor? (Vilket mina kollegor tycker att jag kan). Detta är ju omöjligt att läsa sig till och vi har inget PM!!

Läste på FASS att män som står på Revlimid för säkerhets skull ska använda kondom om de har samlag med en gravid kvinna, men att det utsöndras i så liten mängd i sperman. Och då tänker jag rent logiskt att om det är ok att en gravid kvinna har samlag med någon som äter Revlimid och utsätts för personens svett, saliv mm så borde ju jag kunna ta dessa patienter i hand och bädda deras sängar? Eller? 

Förlåt långt osammanhängande inlägg men skulle gärna vilja veta om det är någon som jobbar på ett ställe där det finns ordentliga riktlinjer. Vill gärna inte behöva gissa mig till och lita på mina kollegor som inte tar detta på lika stort allvar som mig. Vill ju liksom inte gärna föda ett barn utan armar bara för att jag inte kunde låta bli att tömma den där kissflaskan ;) 

• Svar på tråden Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??
  • flagnell

Är också ssk, och även vi har ibland cytostatikabehandlade patienter ibland. Sandimmun och liknande läkemedel hanterar jag, men alltid med heltäckande förkläde och med cyto-handskar. Även i tablettform. Däremot tar jag inte hand om patienter som står på cytostatikaschema p.o. då det utsöndras via urinen där precis som med i.v. Men patienter som står på lågdos cytostatika kontinuerligt (ex. methotrexate) tar jag hand om då de på min arbetsplats anser att det är "så låga doser".

Generellt sett så handhar jag alla tabletter, även fosterskadliga, men är mer nogrann än vanligtvis med att verkligen inte själv kontamineras utan vidrör endast förpackningarna med cyto-handskar och tabletterna som närmast med metallsked.

Således tar jag även hand om patienter och kissflaskor, dialysvätskor och sängbäddande så länge de inte står på i.v. cytostatika eller p.o. (förutom just de med lågdos kontinuerligt).

• flagnell

Sedan har vi inte heller något PM, och har inte riktigt hittat att några andra heller har det. Men jag tror också att det är svårt att utforma då det finns för lite forskning på hur vi som individer påverkas av exponeringen och ännu mindre hur våra foster påverkas.

• Lilaprick

Hej!

Jag jobbar också som ssk på en avdelning där vi hanterar mycket cytostatika och andra starka läkemedel. Det finns inget PM men däremot ganska klara riktlinjer "inofficiellt". På min avdelning gäller följande:

- Gravida ssk ska inte hantera cytostatika, varken iv eller tabletter (dock har vi väldigt lite cyt-tabletter på min avdelning så den frågan är sällan aktuell). Då den största delen av cytostatikan utsöndras via urinen ska gravida ssk ej heller hantera denna! Om någon ifrågasätter det kan de ju se på urinen och vilken färg den får hos pat som får ex röd eller blå cytostatika för att förstå att det finns mycket av den varan i urin... 

-  Immunsupprimerande läkemedel så som prograf eller sandimmun ska inte hanteras av gravida

- Cymevene ska inte hanteras av gravida

- Ambisome och all antibiotika handhas av gravida, dock med cyt-handskar. 

- Vi har inga regler för sängbäddning, kräkningar etc.

Det verkar ju onekligen skilja sig en del från arbetsplats till arbetsplats... Man önskar verkligen att det fanns mer forskning som kunde resultera i tydliga riktlinjer och därmed högre säkerhet för oss personal! 

Första barnet, BF 13/6 2013
  • cravings

Tack för ditt svar! :) Då är jag nog inne på rätt spår. (Fast några speciella cytostatika-handskar har vi inte, skitdåligt, men det har varit snack i en evighet om att kaaanske beställa in...) Känns som att kollegorna kommer hata mig tillslut, kan inte komma ifrån att man känner sig jobbig när man måste hålla på och byta patienter och ha sig... Sen är det ju svårt att inte svara om det larmar på en sal och man vet att kollegan sitter i rapport eller är fast i någonting och ingen annan finns som kan svara, även om den patienten får cytostatika.

Jaja, man utsätts ju för så mycket skit överallt ändå. Går ju inte att undvika allt. Var faktiskt och syndade och färgade både hår och ögonbryn igår, lite roligt måste man ju ändå få ha :)

• cravings

Tack, va gulliga ni är som tar er tid att svara :) 

Om ni inte hanterar själva läkemedlen cymevene och sandimmun, har ni ändå hand om patienten och kroppsvätskorna? Tycker fortfarande det är svårt med läkemedlena som "inte är riktig cytostatika men nästan". Typ Revlimid, Velcade, antikroppar typ Mabthera mm.  

Ja ibland undrar man ju vad man jobbar med när man tänker på vad man faktiskt utsätter sig för. Undrar om landstinget kommer tacka oss när vi blir resistenta mot alla antibiotika en vacker dag? Att ta hand om sina medarbetare borde prioriteras högre! (Fast det är en annan diskussion, hehe)

• flagnell

Vi har slutat blanda cytostatikan själva uppe hos oss utan beställer det från sjukhusapoteket för att minska risken för oss på avdelningen, och även om vi själva har cyto-handskar så går det alltid att be om extra från apoteket när vi hämtar cytostatikan där. Så om er chef vägrar köpa in det, snylta från apoteket för er egen skull!

Vi bestämmer alltid redan dagen innan vilka som skall ha vilka patienter (förutom om en arbetar kväll) och då många kommer in för sina kurer och sedan går hem (förutom ett fåtal som har flerdagarskurer och de som får tablettbehandling, de är alltid kvar) så blir delningen ett mindre problem för oss. 

Sedan svarar jag alltid på ringningar även hos cytostatikabehandlade patienter, men om det handlar om kräkningar kastar jag över en påse och hämtar annan personal nu när jag är gravid, och samma om de behöver hjälp med någonting som inte innebär att jag går och hämtar saker så säger jag att jag skall hämta en kollega och att vi är tillbaka strax. Det förstår nästan alltid patienterna, även om de inte förstår just varför. Det händer att jag stänger av larmet på ett cyt-dropp som pågår för att hämta någon som kan ordna med resten, för då berör jag enbart pumpen (och självklart med cyto-handskar även då).

• flagnell

Mabthera och liknande handhar vi inte under graviditet hos oss, vi räknar det till lika stor risk som cytostatikan.

Däremot tabletter prograf och sandimmun etc, men hos oss är det svårt att arbeta om en inte handhar sådant (konstig tanke, ja) då många är transplanterade. 

Nej, ingen tackar oss, om de ens vill kännas vid oss när vi blir sjuka av det vi gör.

• Lilaprick

Vi brukar försöka undvika att gravida ssk har hand om pat som har cyt-behandling eftersom det är så många moment man inte kan göra. Dock är det inga problem med att svara på ringningar och stänga av dropp om det skulle behövas. Ofta får gravid personal ta hand om patienter som är transplanterade och då är det istället de immunosupprimerande medicinerna man inte får hantera, det brukar lösas lätt genom att man ber någon annan göra just det momentet, eftersom det oftast bara rör sig om något enstaka moment per arbetspass. På min arbetsplats är det inget större problem eftersom vi är en stor, ung arbetsgrupp där det både finns relativt gott om personer att be om hjälp samt att de flesta är i "skaffa-barn-ålder" och gärna själva vill ha hjälp den dagen de blir gravida. Min uppfattning är att äldre kollegor inte är lika noga med säkerheten, men det varierar säkert.

Mabthera räknar vi som cytostatika (dvs handhas ej av gravid personal), de andra läkemedlen du nämnde vet jag tyvärr inget om.  

Första barnet, BF 13/6 2013
Svar på tråden Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??