Inlägg från: flagnell |Visa alla inlägg
  • flagnell

Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??

Är också ssk, och även vi har ibland cytostatikabehandlade patienter ibland. Sandimmun och liknande läkemedel hanterar jag, men alltid med heltäckande förkläde och med cyto-handskar. Även i tablettform. Däremot tar jag inte hand om patienter som står på cytostatikaschema p.o. då det utsöndras via urinen där precis som med i.v. Men patienter som står på lågdos cytostatika kontinuerligt (ex. methotrexate) tar jag hand om då de på min arbetsplats anser att det är "så låga doser".

Generellt sett så handhar jag alla tabletter, även fosterskadliga, men är mer nogrann än vanligtvis med att verkligen inte själv kontamineras utan vidrör endast förpackningarna med cyto-handskar och tabletterna som närmast med metallsked.

Således tar jag även hand om patienter och kissflaskor, dialysvätskor och sängbäddande så länge de inte står på i.v. cytostatika eller p.o. (förutom just de med lågdos kontinuerligt).

• flagnell

Sedan har vi inte heller något PM, och har inte riktigt hittat att några andra heller har det. Men jag tror också att det är svårt att utforma då det finns för lite forskning på hur vi som individer påverkas av exponeringen och ännu mindre hur våra foster påverkas.

• flagnell

Vi har slutat blanda cytostatikan själva uppe hos oss utan beställer det från sjukhusapoteket för att minska risken för oss på avdelningen, och även om vi själva har cyto-handskar så går det alltid att be om extra från apoteket när vi hämtar cytostatikan där. Så om er chef vägrar köpa in det, snylta från apoteket för er egen skull!

Vi bestämmer alltid redan dagen innan vilka som skall ha vilka patienter (förutom om en arbetar kväll) och då många kommer in för sina kurer och sedan går hem (förutom ett fåtal som har flerdagarskurer och de som får tablettbehandling, de är alltid kvar) så blir delningen ett mindre problem för oss. 

Sedan svarar jag alltid på ringningar även hos cytostatikabehandlade patienter, men om det handlar om kräkningar kastar jag över en påse och hämtar annan personal nu när jag är gravid, och samma om de behöver hjälp med någonting som inte innebär att jag går och hämtar saker så säger jag att jag skall hämta en kollega och att vi är tillbaka strax. Det förstår nästan alltid patienterna, även om de inte förstår just varför. Det händer att jag stänger av larmet på ett cyt-dropp som pågår för att hämta någon som kan ordna med resten, för då berör jag enbart pumpen (och självklart med cyto-handskar även då).

• flagnell

Mabthera och liknande handhar vi inte under graviditet hos oss, vi räknar det till lika stor risk som cytostatikan.

Däremot tabletter prograf och sandimmun etc, men hos oss är det svårt att arbeta om en inte handhar sådant (konstig tanke, ja) då många är transplanterade. 

Nej, ingen tackar oss, om de ens vill kännas vid oss när vi blir sjuka av det vi gör.

Svar på tråden Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??