• Moment22

    Råd...?????

    Hejsan
    Jag är en pappa till min 7 åriga son. Jag och min sambo hade möte med läraren och hon tyckte vi skulle gå till skolpsykologen för att få råd om hur läraren skulle hantera de sitvationen i klassen, på grund av att läraren själv tycker att min son härmar en annan pojke i hans klass som har problem med ADHD, men våran son förstår att han har problem men vi får ut för att våran son är problemet fast det är tvärtom, läraren säger att våran son inte ska titta eller skratta eller låta som denne andre pojken som har problem, denna andra pojken som har problem med sin adhd han drar ner sina byxor och visar könet framför klassen, då har min son börjat skratta åt pojken och resten av hela klassen med börjar skratta, Min son får ut för allt denna andra pojken gör så vad ska man göra?... nyligen har vi haft möte med skolan utan rektorn, läraren tycker min son är duktig och hänger med i alla ämnen...men så kommer den där men, såkallad att hon vill att man ska till bup? Får skolan tvinga ens son till BUP? Det vill inte jag, min son har inga störningar eller ADHD han är helt fullt normal 7:åring.
    Vad ska man ska göra åt en sådan morallärare???Hjälp??Råd??


    Förbannad!
  • Svar på tråden Råd...?????
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Nej, skolan kan inte tvinga någon elev att söka vare sig skolpsykolog eller BUP. Det är bara föräldrarna som bestämmer det.
    Däremot kan lärare be att få handledning på en grupp elever som inte fungerar så bra ihop. Detta kan ske utan att föräldrarna är inblandade.
    Av din beskrivning låter det som om sonens lärare skulle ha glädje av sådan handledning. Då detta inte alltid finns att tillgå är det tyvärr inte alldeles ovanligt att enskilda barn pekas ut som syndabockar precis som i ert fall.
    Mitt förslag är att ni kontaktar rektorn på skolan för ett samtal om situationen. Där kanske ni kan komma fram till någon åtgärd eller insats från skolans sida som gör det bättre för alla barnen i klassen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark

     
     

  • Moment22

    Tack så mycket för rådet, jättebra tips, ha en riktig God Jul och Gått Nytt År
     

Svar på tråden Råd...?????