Inlägg från: Pudding |Visa alla inlägg
  • Pudding

Vitpeppar mot magsjuka

En välkänd huskur mot magsjuka är att svälja ett antal hela vitpepparkorn i förebyggande syfte när man vet att man har blivit utsatt för smitta, dvs INNAN man över huvud taget har börjat känna sig illamående. Många hävdar att detta är en anledning till att de aldrig blir magsjuka. Andra menar att de har blivit magsjuka TROTS vitpeppar.

Många hävdar också att det är en myt att vitpeppar skyddar mot magsjuka. Det finns heller inga studier som kan styrka att det har någon effekt. Å andra sidan finns heller inga studier som bevisar att det INTE har effekt.

Jag är nyfiken på hur det ser ut bland familjelivs användare, hur vanligt är det att man tar vitpeppar för att skydda sig mot magsjuka, och hur vanligt är det att man anser att det fungerar? Rösta utifrån förutsättningen att ni anser att ni blivit utsatta för smitta.

(Själv hör jag till dem som äter vitpeppar och tror att det fungerar...)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka
  • Pudding

Det är klart att en hög levnadsstandard och en god hygien är betydligt viktigare för att skydda mot sjukdomar, så jag föreslår inte att vi flyttar tillbaka i tiden! Däremot tycker jag inte att det är fel att vara troende. Personligen är jag lite av en emetofob så för mig är det viktigt med en tro att klamra sig fast vid, eller en ritual att utföra, annars blir den här säsongen fullkomligt outhärdlig (full av oro) eftersom det verkar i det närmaste omöjligt att skydda sig mot t ex calici.

Det här tycker jag var en balanserad och bra artikel på ämnet. Citat:

"Edward Högestätt, professor i klinisk farmakologi på Lunds universitet, vill inte rakt av avfärda vitpepparkuren som helt osannolik.
    – Det finns aktiva ämnen i peppar som skulle kunna påverka mag-tarmkanalens funktion. Där finns en biologisk möjlighet, säger han.

Han konstaterar att det inte har gjorts några kända kliniska studier om vitpeppar avseende infektioner eller andra sjukdomar i mag-tarmkanalen. Men han understryker att frånvaro av bevis inte är samma sak som frånvaro av effekt. Det går inte att kategoriskt avfärda alla traditionella huskurer som myter.
    – Minst hälften av våra registrerade läkemedel idag är baserade på kunskap som vi fått från naturprodukter." 

Förresten finns det läkemedel som tar bort illamående vid magsjuka, så i praktiken skulle man kunna slippa kräkas. Ännu mer intressant vore dock ett vaccin!

• Pudding

Inte många som har röstat än, men hittills är det oavgjort! Glädjande nog tycks tre av fyra slippa magsjuka oavsett om man äter vitpeppar eller inte.

• Pudding

Måste säga att jag är förvånad över att så få verkar äta vitpeppar då det går magsjuka. Jag känner många i omsorgsbranschen och i princip alla knaprar vitpeppar som galningar under magsjukesäsongen och hävdar att de aldrig blir sjuka när det går bland deras förskolebarn, patienter eller klienter. Så jag trodde att det var mer allmänt spritt än så.

Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka