• Pudding

Vitpeppar mot magsjuka

En välkänd huskur mot magsjuka är att svälja ett antal hela vitpepparkorn i förebyggande syfte när man vet att man har blivit utsatt för smitta, dvs INNAN man över huvud taget har börjat känna sig illamående. Många hävdar att detta är en anledning till att de aldrig blir magsjuka. Andra menar att de har blivit magsjuka TROTS vitpeppar.

Många hävdar också att det är en myt att vitpeppar skyddar mot magsjuka. Det finns heller inga studier som kan styrka att det har någon effekt. Å andra sidan finns heller inga studier som bevisar att det INTE har effekt.

Jag är nyfiken på hur det ser ut bland familjelivs användare, hur vanligt är det att man tar vitpeppar för att skydda sig mot magsjuka, och hur vanligt är det att man anser att det fungerar? Rösta utifrån förutsättningen att ni anser att ni blivit utsatta för smitta.

(Själv hör jag till dem som äter vitpeppar och tror att det fungerar...)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anna74a skrev 2012-12-15 13:30:23 följande:
    Käkar vitpeppar, funkar på mig.
    Inom örtmedicin är vitpeppar känd för att vara antiseptiskt.
    Varför skulle det vara en skröna?
    Och medicin är ju utvecklad från olika växter och deras egenskaper ifrån början.
    Magsyran är många gånger mer antiseptisk än peppar. Så jag ser inte riktigt hur den effekten skulle ha någon nämnvärd påverkan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lufsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-12-15 13:33:42 följande:
    Magsyran är många gånger mer antiseptisk än peppar. Så jag ser inte riktigt hur den effekten skulle ha någon nämnvärd påverkan.
    Har hört att placebo effekten är rätt så effektiv =P
    En dag i sänder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lufsan skrev 2012-12-15 13:40:35 följande:
    Har hört att placebo effekten är rätt så effektiv =P
    Ja, för att motverka en placeboinducerad kräkning möjligen. Inte mot virusen i sig.

Alla blir inte sjuka i magsjuka, vitpeppar eller ej. Några av de som tar vitpeppar hör till denna grupp, några inte. Så det överlappar i vissa fall, i vissa fall inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • vikarien

Jag äter även fast jag vet att det är en myt blir väldigt sällan magsjuk! Det lustiga är att jag skippade det två gånger förra vintern när vi hade barn som spydde på förskolan jag jobbade på, bägge dom gångerna fick jag det! Så även fast man VET att det är en myt så undrar man ju hur det kunde falla sig så

• milli79
    La Lola skrev 2012-12-15 09:43:02 följande:
    Äter inte eftersom det är meningslöst.
    Om vitpepparkorn fungerade skulle nån ha uppfunnit något så att man inte får magsjuka.

www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv.../
    Fast det finns en massa effektiva örter/andra saker som inte blivit medicin... Tex kollodialt silver (silver användes mycket förr och är väldigt effektivt istället för antibiotika) är inte heller "medicin"
  • milli79

Jag hade ofta magsjuka som barn och sen i "vuxen/tonår"s ålder har jag aldrig haft det förrän jag fick barn... nu drabbas hela familjen varje gång barnen drar hem nåt magvirus från dagis =(... ska testa med vitpeppar men det har inte blivit av än.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    milli79 skrev 2012-12-15 13:52:41 följande:
    Fast det finns en massa effektiva örter/andra saker som inte blivit medicin... Tex kollodialt silver (silver användes mycket förr och är väldigt effektivt istället för antibiotika) är inte heller "medicin"
    Det finns en anledning till det, det finns inga belägg för att kolloidalt silver har en in vivo-effekt mot infektioner. Det man vet är att silver har en desinficerande effekt och det används även inom sjukvården just för det. Men det har alkohol också, trots det har alkohol ingen effekt mot infektioner när det dricks.

Att ta kolloidalt silver mot infektioner är ungefär som att dricka ytdesinfektion, lika effektivt och på sikt har det potential att vara lika farligt.
  • IsDimma

Jag äter inte vitpeppar i förebyggande syfteoch brukade i te bli sjuk. Nu misstänker jag att alla mina bihåleinflammationer (20-25 stycken dom senaste tre åren) bidrar till att dra ner mitt immunförsvar i botten och jag åker på både det ena och det andra emellan bihåleinflammationerna.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Themis
    Pudding skrev 2012-12-15 10:37:45 följande:

Det är klart att en hög levnadsstandard och en god hygien är betydligt viktigare för att skydda mot sjukdomar, så jag föreslår inte att vi flyttar tillbaka i tiden! Däremot tycker jag inte att det är fel att vara troende. Personligen är jag lite av en emetofob så för mig är det viktigt med en tro att klamra sig fast vid, eller en ritual att utföra, annars blir den här säsongen fullkomligt outhärdlig (full av oro) eftersom det verkar i det närmaste omöjligt att skydda sig mot t ex calici.

Det här tycker jag var en balanserad och bra artikel på ämnet. Citat:

"Edward Högestätt, professor i klinisk farmakologi på Lunds universitet, vill inte rakt av avfärda vitpepparkuren som helt osannolik.
    – Det finns aktiva ämnen i peppar som skulle kunna påverka mag-tarmkanalens funktion. Där finns en biologisk möjlighet, säger han.

Han konstaterar att det inte har gjorts några kända kliniska studier om vitpeppar avseende infektioner eller andra sjukdomar i mag-tarmkanalen. Men han understryker att frånvaro av bevis inte är samma sak som frånvaro av effekt. Det går inte att kategoriskt avfärda alla traditionella huskurer som myter.
    – Minst hälften av våra registrerade läkemedel idag är baserade på kunskap som vi fått från naturprodukter." 

Bla bla säger jag om det. Det kostar otroligt mycket att göra kliniska studier, så därför pyntar man givetvis inte miljoner för att testa något som med all sannolikhet inte är verksamt. För med tanke på hur länge peppar har ingått i kosten så borde vi ha upptäckt sambandet under det senaste århundradet i så fall.

Lika gärna kan man hävda att gröna yllekalsonger skyddar mot hjärncancer, för det kommer ingen forskare heller att vilja göra en klinisk studie för att motbevisa, om han inte är skvatt galen.

Fanns det något hopp om att spara in dessa enorma summor som magsjukor kostar samhället så nog hade någon undersökt detta tror jag. Och man ska komma ihåg att för varje rätt gissning av dåtidens medicin så finns det dussintals om inte hundratals växter, djurdelar och ritualer som INTE har någon effekt alls, eller är uttalat giftiga/skadliga för oss. Det är således inget särskilt starkt argument tycker jag.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • quinga88

äter inte, men blir inte sjuk iaf, senast nu i veckan så var både sonen o sambon sjuka men jag klarade mig, har ingen aning om hur jag klarar mig, men bra tycker jag att jag slipper =) räcker ju med att vara gravid.

• Pudding

Måste säga att jag är förvånad över att så få verkar äta vitpeppar då det går magsjuka. Jag känner många i omsorgsbranschen och i princip alla knaprar vitpeppar som galningar under magsjukesäsongen och hävdar att de aldrig blir sjuka när det går bland deras förskolebarn, patienter eller klienter. Så jag trodde att det var mer allmänt spritt än så.

• beach

Äter inte peppar och blir aldrig magsjuk. Jag är istället noga med att tvätta händerna under inomhusårstiderna, jag har förvisso inga barn som drar hem aggressiva magsjukebaciller från dagis. Mot dem hjälpte inget.

Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka