• Knyttan

Arg och orolig-Pevaryl ska inte användas under 2a och 3e trimestern!

Jaha, knas. Jag har svampinfektionen från helvetet (ursäkta), alltså på allvar, jag har haft svamp i över ett år som bara tillfälligt har försvunnit när jag har använt pevaryl eller canesten men sedan har den återkommit. I augusti gick jag till gyn och fick konstaterat kronisk svampinfektion och fick en 3månaders diflucan-kur utskrivet. I samma veva (och innan jag hunnit påbörja kuren, tur!!!) upptäckte jag att jag var gravid. Däremot hade jag hunnit använda daktacort som är en receptbelagd kräm som man ska använda i underlivet mot svamp, några dagar. Den ska man inte heller använda vid graviditet. Förvånad

Jag har alltså en svampinfektion som är resistent mot de receptfria medlen, och kan inte använda de receptbelagda... i ett utslag av desperation och efter att jag pratat med en BM så köpte jag canesten på apoteket igen, men jag läste faktiskt bipacksedeln och där stod det att vagitoriet gick bra att använda, men att man skulle undvika krämen vid graviditet? Alltså tvärt om mot vad det står om Pervaryl då?
    Hur eller hur så blev jag inte av med svampen den här gången heller utan den är tillbaka värre än någonsin... Försöker nu med en kombinerad behandling av lactal balans och att tvätta med utspädd äppelcidervinäger men jag är uppgiven.

Jag vet inte om jag har några råd till dig TS, bara att jag väl är i samma sits som du... Men som du säger, det är läkemedel som har funnits receptfritt på marknaden lääänge, canesten har tom reklam där det uttryckligen står att det går att använda under graviditeten, så jag tror inte att riskerna är speciellt höga. Försök att inte oroa dig, och kör på huskurer istället, det är det jag tänker göra...

Svar på tråden Arg och orolig-Pevaryl ska inte användas under 2a och 3e trimestern!