Recept på ovanlig sill?
Ja, jag ska göra lite sill till julbordet. Senapssill gör jag alltid men skulle vilja ha något spännande ovanligt recept om någon har något eget. Gärna krämig och får gärna gå att göra med 5-minuterssill eller matjes.
Ja, jag ska göra lite sill till julbordet. Senapssill gör jag alltid men skulle vilja ha något spännande ovanligt recept om någon har något eget. Gärna krämig och får gärna gå att göra med 5-minuterssill eller matjes.
Till midsommar lägger jag matjesillsbitar i vanlig vispgrädde det blir supergott :)
Den är kanske inte så ovanlig - men krämig och god Västerbottenostsill. Matjesill + riven Västerbottenost + gräslök + gräddfil = klart. Rödlök kan man också ha i, om man vill.
Jag hackar en halv rödlök och blandar ner i 5-6 msk majonnäs, lika mycket gräddfil (eller creme fraiche) och så curry efter smak (ca 2 tsk skulle jag tro det blir). Delar sen matjessill (2 burkar) i mindre bitar o lägger i. Låter det stå över natten också, så smakerna hinner utvecklas.
Kommer ihåg att jag gjort nån rätt ovanlig sill med stjärnanis och grejer ett par gånger förut, men minns inte riktigt hur det var man gjorde...
Låter enkelt och gott allt hittills mera mera :-P
Nu äter jag inte sill själv så jag kan inte lämna några garantier men jag gör skånsk senapsill varje år och den går alltid åt, använder receptet från recept.nu