Natulcien skrev 2012-12-15 22:35:51 följande:
Femminutersmetoden är en ohyggligt grym och hemsk metod som, i värsta fall, kan skapa livslång otrygghet hos er dotter. Så den tycker jag att du ska glömma.
Och försök se den här tiden från en dotters synvinkel. Den tid ni lägger ner ger ju henne trygghet. Så hur kan de vara "bortkastat" då?
Men varför måste ni sitta? För det kan jag hålla med om verkar jobbigt. Lägg er ned med henne, så kan ni vila samtidigt. För det är ju jättemysigt att ligga med sitt barn tills det somnar.
Vår son har aldrig sovit i spjälsäng t.ex. eftersom det är så opraktiskt. Han har alltid sovit på madrass på golvet så att vi kan ligga bredvid honom. Helt suveränt.
Jag håller med dig om allt du skriver men vill kommentera detta då det kan se så olika ut. Vi låg bredvid vår dotter när hon var yngre och somnade alltid (troligtvis för att det tog lång tid) vilket förstörde resten av kvällen och natten då vi inte kunde sova då. Dessutom tyckte jag faktiskt inte att det var så mysigt efter en halvtimme när hon bara ville sova och jag låg där och stirrade in i väggen som jag inte såg i det mörka rummet. Det är möjligt att andra föräldrar tycker det är mysigt oavsett tiden det tar. Jag somnade jämt i stort sett, också min sambo. Idag förstår jag inte varför vi inte satte oss bredvid istället för att se hur det gick. Jag tycker och har alltid tyckt att det är mysigt att sova bredvid våra barn och de är alltid välkomna till oss nattetid också idag. Att ligga bredvid ett barn när det inte är min sovtid i upp till en timme eller mer i ett tyst mörkt rum är däremot inget jag föredrar om jag får välja. Jag sitter hellre på sängkanten när barnet visar att det är redo att sova och pysslar med något och håller mig vaken så kvällen och min egen nattsömn inte blir förstörd. Alla är vi olika, det är möjligt att TS skulle känna att det underlättade att ligga bredvid så det är absolut värt ett försök. Det
är mysigt att känna barnet nära på det sättet och se det somna. Det är när det drar ut på tiden det faktiskt kan bli jobbigt för vissa, när barnet "aldrig" somnar och man bara ligger där i mörkret..