• Scream2

När ringer du 112? (ambulans i första hand)

Ja, jag vet att folk tröttnar men svara gärna ändå på min helt ovetenskapliga undersökning!
    Komplettera gärna med varför ni tror att antalet samtal till SOS bara ökar och ökar och ambulansens insatstider i samma takt.
    Och skall ambulans vara en rättighet när man anser man behöver eller ska den vara i beredskap och komma snabbt när det verkligen gäller liv och död?
    Och vad är på liv och död för dig? Tillstånd när man verkligen inte kan köra själv (eller bli körd såklart är man skadad är det sällan lämpligt att köra själv) eller ringa taxi.
    Lägg även gärna till hur långt du har till närmsta sjukhus och hur ofta du ringer ambulans

tack på förhand!      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-16 12:21
    Ge gärna exempel på situationer ni anser vara livshotande!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ringer du 112? (ambulans i första hand)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-16 12:27:37 följande:
    Ringer ambulansen när jag får vinterkräksjukan(har mb addisson) vilket är ett livshotande tillstånd.

Jag är väldigt rädd för att bli nekadambulans  av SOS och dö.
  • Scream2
    Anonym skrev 2012-12-16 12:45:50 följande:

Jag är väldigt rädd för att bli nekadambulans  av SOS och dö.

Får du kortison iv direkt i ambualnsen då eller när du kommer fram till sjukhuset? Eller vad är skillnaden på att åka bil direkt eller vänta på ambulansen?
  • tahira
    tahira skrev 2012-12-16 02:30:57 följande:
    Jag har ringt ambulans tre gånger för att folk runt om mig har trillat ihop och sedan varit svåra att få kontakt med. 

En gång har jag ringt för att jag först talat med sjukvårdsupplysningen och de sa att jag skulle ringa 112 om det blev värre, vilket det blev. Min tunga höll på att svullna upp mer och mer medan jag satt på bussen till sjukhuset och till slut blev det så svårt att andas att jag kände att det blev akut.

Jag har dock åkt till akuten många gånger, pga allergiska reaktioner, graviditetskomplikationer, sjukdomar och skador, men då har jag tagit taxi. 
    Skall tillägga:

Jag har ungefär en kilometer till närmsta akutmottagning. Men jag har aldrig varit hemma när jag ringt ambulans.

Jag tror att samtalen ökar eftersom de generationer som blivit och blir vuxna nu är vana vid att få allt fort och lätt, i mycket större utsträckning än tidigare generationer. 

Jag tror att det till stor del handlar om okunskap, inte att man är direkt lat. Här i London har de en kampanj, London Ambulance, där de försöker informera aktivt om när man bör och inte bör ringa. De lägger upp exempel på sin hemsida, FB och twitter på samtal de fått där de varit fel person att ringa och berättar vem man skall ringa istället i liknande situationer. 

Och det är klart att det inte skall vara en rättighet, när man anser att man behöver det, men det kan vara svårt att avgöra. 

På "liv och död" är för mig antingen när personen inte är så pass kontaktbar att man kan kommunicera med hen, eller när den extra vård-tiden man får genom att åka ambulans faktikskt kan spela roll. 

En fråga, TS, är personalen som tar emot samtalen (på larmcentralen?) tillräckligt utbildade enligt dig? Att samtalen ökar känns ju som en sak, men att fler ambulanser även skickas ut i onödan skulle ju inte behöva öka för att samtalen gör det? Eller ljuger och överdriver de som ringer?

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-12-16 12:50:04 följande:

Får du kortison iv direkt i ambualnsen då eller när du kommer fram till sjukhuset? Eller vad är skillnaden på att åka bil direkt eller vänta på ambulansen?

Nu är det helt omöjligt för mig att åka taxi när jag får en addissonkris. Jag blir fort medvetslös och kan inte förflytta mig själv. Dessutom vill ingen taxiförare köra en person som har kräksjuk och definitivt ingen person med addisson som mår ännu sämre än gemene man. Jag hoppas att alla ambulanser ska utrustas med solu-cortef då det är livsavgörande medicin.Nu har jag solu-cortef så att jag kan ge mig själv vilket kan förhindra att jag måste in till sjukhus för vård.
    Det har också hänt att ambulanspersonalen vill sätta nål på mig innan jag kommer till sjukhuset då jag har väntat för länge och har blivit uttorkad.  Syrgasmask brukar jag få ibland.
  • Scream2
    tahira skrev 2012-12-16 12:51:07 följande:
    Skall tillägga:

Jag har ungefär en kilometer till närmsta akutmottagning. Men jag har aldrig varit hemma när jag ringt ambulans.

Jag tror att samtalen ökar eftersom de generationer som blivit och blir vuxna nu är vana vid att få allt fort och lätt, i mycket större utsträckning än tidigare generationer. 

Jag tror att det till stor del handlar om okunskap, inte att man är direkt lat. Här i London har de en kampanj, London Ambulance, där de försöker informera aktivt om när man bör och inte bör ringa. De lägger upp exempel på sin hemsida, FB och twitter på samtal de fått där de varit fel person att ringa och berättar vem man skall ringa istället i liknande situationer. 

Och det är klart att det inte skall vara en rättighet, när man anser att man behöver det, men det kan vara svårt att avgöra. 

På "liv och död" är för mig antingen när personen inte är så pass kontaktbar att man kan kommunicera med hen, eller när den extra vård-tiden man får genom att åka ambulans faktikskt kan spela roll. 

En fråga, TS, är personalen som tar emot samtalen (på larmcentralen?) tillräckligt utbildade enligt dig? Att samtalen ökar känns ju som en sak, men att fler ambulanser även skickas ut i onödan skulle ju inte behöva öka för att samtalen gör det? Eller ljuger och överdriver de som ringer?

Folk ljuger och överdriver, medvetet eller omedvetet vet jag ju eg inte. Sen har det tillkommit sjukksöterskor på SOS vilket jag tror bidrar till ökade ambulanstransporter...ju mer basic man är i sina bedömningar ABCDE dessto bättre selektering. Som sjuksköterska är man tränad att tänka ett steg längre .Och i just akuta lägen är inte det alltid så himla bra Ja det är svårt att i skrift beskriva men jag tänker alltså över telefon, när man snabbt ska bedömma DÄR OCH DÅ precis NU. Världen är full av mobiler idag. Att få en ambulans för att om utifall att kanske det kan bli sämre...det anser inte jag rätt. Då kan man börja åka och ringa efter vägen om det blir bättre.
    Sen ÄR 1177 ett gissel, jag erkänner det! Många där är ta mig fan totalt oriktiga när de rekommenderar ambulans och det är ett tyst krig som förs mellan SOS och 1177...Och det förklarar en del av alla onödiga körningar..men absolut inte alla.  
  • Aileen Allannah
    tahira skrev 2012-12-16 12:51:07 följande:
    Skall tillägga:

Till viss del tror jag faktiskt att det kan vara så, lite. Det räcker egentligen med att läsa trådar här där kvinnor uppmanas att ljuga och överdriva för att få ett ultraljud på gynakuten eller undersökning på vanliga akuten så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om några överdriver för att få ambulans i stället för att betala taxi.
  • Marlean

Jag har flertalet gånger blivit erbjuden ambulans (via 1177 osv.) men aldrig tagit den, utan har än så länge alltid fått skjuts in av anhöriga när jag behövt det. Men däremot förstår jag helt och fullt de som inte har anhöriga som ber om en ambulans, och i många fall ska du om du har svårt medicinskt tillstånd eller svåra smärtor inte ge dig ut i trafiken själv. Det räcker ju med att ha brutit en tå så vet alla vilken utmaning det är att trampa på bromsen "normalt". I fall där det är befogat bör man alltså vara lika rädd om andras liv som sitt eget och ta ambulansen.

• Scream2
    Marlean skrev 2012-12-16 13:57:12 följande:
    Jag har flertalet gånger blivit erbjuden ambulans (via 1177 osv.) men aldrig tagit den, utan har än så länge alltid fått skjuts in av anhöriga när jag behövt det. Men däremot förstår jag helt och fullt de som inte har anhöriga som ber om en ambulans, och i många fall ska du om du har svårt medicinskt tillstånd eller svåra smärtor inte ge dig ut i trafiken själv. Det räcker ju med att ha brutit en tå så vet alla vilken utmaning det är att trampa på bromsen "normalt". I fall där det är befogat bör man alltså vara lika rädd om andras liv som sitt eget och ta ambulansen.

Det finns faktiskt andra alternativ som ligger mellan anhöriga och ambulans!

Ska man vara rädd om andras liv så ska man defenitivt inte ta ambulans för en bruten tå...jag dånar....över inställningen! 
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-12-16 12:50:04 följande:

Det är sådan okunnighet jag är rädd för när jag ringer SOS. 2 personer med addisson har dött i Sverige de senaste åren pga felaktig behandling av sjukvården. I ett av fallen var det en sjuksköterska på en vårdcentral som rådde en patient med addisson att stanna hemma och få i sig vätska.
  • Scream2
    Anonym skrev 2012-12-16 14:16:45 följande:
    Det är sådan okunnighet jag är rädd för när jag ringer SOS. 2 personer med addisson har dött i Sverige de senaste åren pga felaktig behandling av sjukvården. I ett av fallen var det en sjuksköterska på en vårdcentral som rådde en patient med addisson att stanna hemma och få i sig vätska.
    Och på vilket vis var det svar på min fråga och om du åker direkt till akuten, med annat transportsätt än ambulans, hur påverkar det dig? Vad har vårdcentralen med min fråga att göra? 
Svar på tråden När ringer du 112? (ambulans i första hand)