• Anonym

Är så ledsen och ensam :(

Jag är så ensam. Är deprimerad men ingen verkar tro på mig. Har inga vänner och aldrig nån som smsar på min mobil försöker vara trevlig mot människor som ja känner men aldrig någon som bryr sig tillbaka. Har ingen pojkvän heller å vill så gärna hitta en kille men hittar ingen, varit singel i ett år nu å känner mig så ensam. Hade man haft pojkvän å umgås med så hade man iaf haft nått att se fram emot på helgerna. Saknar även vänner. Går till en kurator å pratar som är jätte bra men ensamheten tar snart kål på mig. :( är så ledsen. Vill ju att nån ska bry sig om mig. 

• Svar på tråden Är så ledsen och ensam :(
  • Vanilla ice queen
    Anonym skrev 2012-12-16 02:32:33 följande:
    Jag går tyvärr inte ut så mycket eftersom jag inte har så många vänner och det är svårt att ta insiativet att ta sig ut ensam det känns som en spärr inombords som ja inte kan ta mig över ensam.  Jag är rädd att bli mobbad igen eller nertryckt Har stöttning runt omkring mig och går och pratar med kurator men det känns som det inte hjälper.  Känner ingen mening med någonting förr brukade ja kolla på tv mer än ja gör nu till exempel men oftast ser ja ingen mening i att se ett teve program på teve heller. Jag kan ju inte vara den ända här i världen som inte mår bra. Finns ju människor som inte mått bra innan mig menar jag.  Men människor som ja berättar för tx en bekant som är präst säger att människor kanske inte vet va dom ska säga om man berättar att man mår dåligt. Ändå säger tx präster å andra som vill stötta på riktigt att man ska bry sig om dom som är ensamma men betyder det bara att man ska gå till en kyrka för att nån ska bry sig om en? Jag har brytt mig om andra när dom mådde dåligt men nu bryr sig igen om mig, känns ärligt talat som om dom inte ens skulle fråga om ja va levande eller död, för dom skiter i vilket. :(, är ja borta från facebook så skiter folk i mig kan lika väl sluta å ha facebook för ingen bryr sig. Kanske får två gilla om ja skriver nått på min sida. 

Tar du någon medicin mot depression? Låter i mina öron som du är deprimerad ...

Du verkar ha en otroligt negativ inställning till dig själv! Detta låter kanske hårt men varför målar du upp dig själv som ett offer? Det låter verkligen så i din text! Vad exakt gör du för att bidra till att förändra din situation?
  • Spacefrog
    Vanilla ice queen skrev 2012-12-16 01:44:57 följande:
    Råkade skicka förtidigt...

Det jag ville komma fram till är att det är lättare att få vänner och knyta kontakter om man trivs med sig själv. Sådant märks Så hitta på lite roliga saker att göra på kvällarna och helgerna och gör dem. Låter kanske läskigt men det är även kul och spännande (enligt mig )
    Förlåt, men skit-tips!

TS längtar efter samvaro, gemenskap, ömsesidighet och kontakt med andra människor. Inte efter att "ha kul", och verkligen inte efter att ha kul själv. I alla fall från vad jag kan utläsa av inlägget. Inget ont mot ditt tips, men vill ändå säga det. När någon skriver att den känner sig ensam kommer det inte att hjälpa med tips om hur fortsätta ensamheten.
  • Spacefrog
    Anonym skrev 2012-12-16 01:29:43 följande:
    Jag är så ensam. Är deprimerad men ingen verkar tro på mig. Har inga vänner och aldrig nån som smsar på min mobil försöker vara trevlig mot människor som ja känner men aldrig någon som bryr sig tillbaka. Har ingen pojkvän heller å vill så gärna hitta en kille men hittar ingen, varit singel i ett år nu å känner mig så ensam. Hade man haft pojkvän å umgås med så hade man iaf haft nått att se fram emot på helgerna. Saknar även vänner. Går till en kurator å pratar som är jätte bra men ensamheten tar snart kål på mig. :( är så ledsen. Vill ju att nån ska bry sig om mig. 
    TS!

Tack för att du delar med dig. Läser ditt inlägg. Det låter som att du känner dig ledsen, för att du längtar efter acceptans, gemenskap och mening. Kan det vara så?

Jag har ingen snabb hjälp att ge. Men vill tipsa om en sak jag tänker på. Och det gäller det du skriver, att du försöker vara trevlig mot människor du känner, och att det inte ger någonting. Vet du vad? Om du vågar, och klarar det - skit i att vara trevlig mot folk! Jag har lärt mig en sak i livet, ganska nyligen i alla fall, och det är att ingen tycker om en om man försöker bli omtyckt. Det kan verka paradoxalt, men just desperationen en kan känna i ensamheten, den kan göra att man liksom "säljer ut" delar av sig själv, försöker vara andra till lags för att de kanske kan vilja umgås med en då, och så vidare. Förstår du? Problemet är att den strategin inte funkar. Istället är den en del av problemet. Ja, jag kan ju inte veta säkert, men pratar utifrån egna erfarenheter (jag känner igen mig i vad du skriver i ditt inlägg).

När en försöker vara trevlig mot folk, när en försöker bli accepterad, är risken att en blir ännu mer sårad när de ändå inte verkar lockas av att umgås med en. I förlängningen fräter det lite på självkänslan, för där står man, och försöker bjuda till, försöker vara snäll, men vad får man för det? Inte ett skit. Som om det inte räcker är det inte genom att vara trevlig folk får vänner. Ofta är det snarare genom att vara rak. Genom att vara sig själv. Genom att fokusera på vad du själv gillar hos andra (inte hur de uppfattar dig).

En annan sak som jag vet hjälpt många är nonviolent communication. Som, till skillnad från vad namnet antyder, inte är en "metod för att kommuncera", utan mycket mer; en filosofi, ett sätt att tänka på.

Nu är det lite för sent för att jag ska orka utveckla. Dags att sova. Men en början. Lycka till och kram.
  • Vanilla ice queen
    Spacefrog skrev 2012-12-16 03:01:18 följande:
    Förlåt, men skit-tips!

TS längtar efter samvaro, gemenskap, ömsesidighet och kontakt med andra människor. Inte efter att "ha kul", och verkligen inte efter att ha kul själv. I alla fall från vad jag kan utläsa av inlägget. Inget ont mot ditt tips, men vill ändå säga det. När någon skriver att den känner sig ensam kommer det inte att hjälpa med tips om hur fortsätta ensamheten.

Och hur vet du att jag kanske inte suttit i TS situation och faktikst gjort precis det jag tipsade TS om att göra och att det faktikst visade sig fungera riktigt bra?
  • Anonym

Precis samma för mig TS. ingen sms i mobil inga vänner. Hade nyligen en kille som gjorde slut med mig. Jag är 21 år o sjukskriven. Hur gammal är du TS?

• Anonym (deppo)

Vad man kan göra för att själv ta sig ur ett dåligt måeende eller en svacka beror kanske på hur långt ner man hunnit falla. Är man bara lite nedstämd och det inte varat alltför lång tid så tror jag att det kan hjälpa att ta sig ut och hitta på saker, skaffa en hobby, våga lite mer helt enkelt. Det blir en trigger och en boost.

Men om man som jag uppfattar TS har fallit en bit längre, när meningen helt försvunnit och har varit borta ett tag så tror jag inte man klarar att bara ge sig ut själv och plocka upp sig själv.

TS. bra att du har fått tag i bra vårdkontakter. Se till att utnyttja dem nu! Det är ett jättebra första steg och det har du ju redan fixat, nu är det "bara" att fortsätta! Blir lite förvånad över mitt peppiga pia svar faktiskt eftersom jag själv också känner lite som du gör även om min situation är annorlunda. Ska kanske kika lite i din tråd och se vad som tipsas om. lycka till TS.

• jessie01
    Anonym skrev 2012-12-16 02:32:33 följande:
    Jag går tyvärr inte ut så mycket eftersom jag inte har så många vänner och det är svårt att ta insiativet att ta sig ut ensam det känns som en spärr inombords som ja inte kan ta mig över ensam.  Jag är rädd att bli mobbad igen eller nertryckt Har stöttning runt omkring mig och går och pratar med kurator men det känns som det inte hjälper.  Känner ingen mening med någonting förr brukade ja kolla på tv mer än ja gör nu till exempel men oftast ser ja ingen mening i att se ett teve program på teve heller. Jag kan ju inte vara den ända här i världen som inte mår bra. Finns ju människor som inte mått bra innan mig menar jag.  Men människor som ja berättar för tx en bekant som är präst säger att människor kanske inte vet va dom ska säga om man berättar att man mår dåligt. Ändå säger tx präster å andra som vill stötta på riktigt att man ska bry sig om dom som är ensamma men betyder det bara att man ska gå till en kyrka för att nån ska bry sig om en? Jag har brytt mig om andra när dom mådde dåligt men nu bryr sig igen om mig, känns ärligt talat som om dom inte ens skulle fråga om ja va levande eller död, för dom skiter i vilket. :(, är ja borta från facebook så skiter folk i mig kan lika väl sluta å ha facebook för ingen bryr sig. Kanske får två gilla om ja skriver nått på min sida. 
    känner så väl igen det du pratar om.
    särskilt när man vart en för empatisk människa och hjälpt andra hela tiden, och då märker alla försvinner när man själv kanske mår dåligt. sånt biter riktigt hårt!
    vill du snacka kan du väl pma mig? 
  • Anonym
    jessie01 skrev 2012-12-16 11:13:51 följande:
    känner så väl igen det du pratar om.
    särskilt när man vart en för empatisk människa och hjälpt andra hela tiden, och då märker alla försvinner när man själv kanske mår dåligt. sånt biter riktigt hårt!
    vill du snacka kan du väl pma mig? 
    Precis man är snäll men ändå duger man inte :( vet ej vad jag ska heller göra..
  • Spacefrog
    Vanilla ice queen skrev 2012-12-16 03:35:16 följande:
    Och hur vet du att jag kanske inte suttit i TS situation och faktikst gjort precis det jag tipsade TS om att göra och att det faktikst visade sig fungera riktigt bra?
    OK, förlåt. Det kan jag inte veta.
Svar på tråden Är så ledsen och ensam :(