• Tös021

Thailand med små barn tipps tack....

Hej.. Har en fundering på att boka en resa till Thailand med mina 2 & 4 1/2 åriga barn, nu vill jag höra allt om Phuket , och områdena runt dessa.? Hur ser det ut familjevänligt jag har ju förstått att Thailand är ett mycket barnvänligt land men för en två årig är det värt den långa resan med flyg för att ha semester eller bör vi välja nå land närmare Sverige? För att tillägga så är jag sjuuuuk flygrädd men har alltid drömt om Thailand så ska försöka genomföra en resa med familjen.. Vill även ha tipps på vad man är och inte bör göra där, samt så mycket info som möjligt om hur det är att flyga med två Barn så långt..

• Svar på tråden Thailand med små barn tipps tack....
  • Trazzel

Kata är lugnt, allt stänger tio och sen är det dött. Karon är det mer öppet i längre, det är lagom stort och bra restauranger. Patong är ju party party som du kanske vet. Så ska du åka dit så välj karon.
    Vi åkte utan våra barn, och jag tror inte att vi skulle ta med våra tre barn till Phuket. Det var alldeles för mkt party, droger, horor och liknande för vår smak. Vi gillade inte alla Phuket. Vi åkte istället till Phi Phi som enligt oss är himmelriket på jorden. Så harmonisk plats och underbar befolkning. Ena sidan av ön är lugn även kvällstid, den andra sidan har lite mer partyn på stranden. Jättebra mat, massor av utflykter från ön, visst finns inte särskilt mkt att göra just på själva ön, men det var en himla underbart skön stämning. Annars kanske ao nang i krabi kanske kan passa för er. Många som åker dit och det var fint. Koh samui har jag hört ska vara fint.

Det vi blev besvikna på var nog priserna. Vi tyckte inte alls det var så billigt som alla sa. Vi gjorde av med ca 25 000 i mat och fickpengar på två pers två veckor. Och då åkte vi lågsäsong när allt är billigt. Åk inte högsäsong då är det äckligt mkt folk. Lågsäsong tyckte vi va mkt folk men de tyckte vi var tokiga.

Vi kommer inte ta med barnen dit förrän de blir äldre, tonåringar. Dyrt, för varmt, och inte tillräckligt med barnanpassade utflykter. Vi kommer satsa på Mallorca, cypern eller Grekland med barnen närmsta åren.

• Trazzel

Just det, flygningen var ett helvete. Det tyckte även de barn som flög samtidigt. Tyckte synd om de.

• Miiiis
    Det behöver verkligen inte bli så dyrt om man väljer sina ställen. Vi var i Thailand i 5 månader och jag gjorde av med 40 000:- på mat OCH boende för denna tid. Det är sant att städerna inte är så roliga.. speciellt inte om man har småbarn. Ska ni flyga till phuket så låter phi ph (den lugna sidan)i, koh lanta som ett bra val. Ao nang har ju riley beach som är fint. Karon är nog bäst i Phuket precis som de ovanför sa.
  • lia27

Jag älskar Thailand och ska dit med min 1,9 år son i feb. Sist jag var där spendera vi ca15000 för 2 pers massa utflykter, mat, massa skor och massage samt tvätt av här varje dag! :)

• ymmmi

Var där när våran dotter var 2 år. Gick jätte bra, bodde på ett 5 hotell utanför Phuket. Var jätte bra. Bara att ta tuk tuk in till stan.

Vi gjorde av med 4000 på en vuxen och ett barn för 2 veckor
    Vi flög på natten och det gick super bra.

• ymmmi

Vi åt bara på restauranger där thailanderna åt på. Var jätte billigt. Åt på vanlig turist restaurang en gång och tyckte det var jätte dyrt.

• Tös021

Va skönt att höra.. Jag tycker inte det någonsin har varit ett problem att åka med barn.. Men det längsta jag rest är 6timmar på ett super trångt flyg (3+3) med dottern i knät då var min stora tjej bara 1år och 5mån vill nog helst resa på natten så kanske barnen sover ett par extra timmar iaf.. :) har fått tipps på Karon Beach och det verkar låta toppen :)

Svar på tråden Thailand med små barn tipps tack....