• Jennnie

Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?

Hjälp mig nu att tänka. Jag står i valet och kvalet. Idag bor vi i en nyproducerad villa. Trivs väl, men det måste ju ändå finnas en anledning till att vi börjar fundera? Vi har 3 mil in till Sthlm city, jag har 3 mil till jobbet, maken har betydligt närmare. Men det kan ju ändra sig när han vill byta jobb, de flesta jobben ligger ju i city. Barnen kommer att vara 10 och 9 år när vi flyttar. Det vi tittar på är nyproducerade lägenheter. Pris då, jo lägenheten är ju betydligt dyrare men det räknar vi med att hämta hem på att vi betalar mindre skatt, kan göra oss av med en bil, bensinkostnader mm. Men vad är fördelarna respektive nackdelar? Det jag ser främst är att vi kan välja mellan alla jobb i Sthlm om man skulle vilja byta... Ingen av är väl särskilt intresserad av trädgårdsarbete, så vår tomt består i princip av plattor, trädäckad altan och häck. Inga blommor här inte... Däremot älskar vi att grilla på sommaren, eller att sola på altanen. Men man kanske kan köpa en elgrill och få nästan samma känsla på balkongen? Det som jag är mest rädd för är grannarna, hur lyhört är det i nyproducerade lägenheter? Och vad är för respektive nackdelarna för barnen? Vi skulle ha en stor mataffär precis utanför (Ica maxi lindhagen) och även gym och restauranger inom gångavstånd (det har vi nu inom bilavstånd) Hjälp mig tänka. Är det någon som har stått i detta val? Hur tänkte ni då?

• Svar på tråden Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?
  • Butterscotch

Vi bor i Stockholms city (ej nyproducerat dock) och vi har också haft mycket beslutsångest vad gäller boendet. Nu har vi nog kommit fram till att stan passar oss bäst. Vi sparar restid och fritid, alla affärer vi kan tänkas behöva i vardagen ligger precis runt knuten. Vi har i och för sig ett fritidshus (vinterbonat) inte alltför långt bort, så vi kan få det lantliga nästan när vi vill. Den största nackdelen med att bo i stan, som jag ser det, är att det i princip alltid är för dåligt med förvaring. Men man vänjer sig vid det också, och blir bra på smarta förvaringslösningar.

• satie

Bo kvar i villan, det är mitt tips. Lugnt och skönt, gott om plats, trädgård, garage, barnvänligt område m.m. Barnfamiljer ska inte bo i lägenhet om man inte absolut måste.

• Butterscotch
    satie skrev 2012-12-16 11:07:23 följande:
    Bo kvar i villan, det är mitt tips. Lugnt och skönt, gott om plats, trädgård, garage, barnvänligt område m.m. Barnfamiljer ska inte bo i lägenhet om man inte absolut måste.  

"ska inte"?
  • Scratt

Nu blev jag nyfiken på varför barnfamiljer inte ska bo i lägenhet, enligt satie

• Jennnie

Butterscotch, hur fungerar det med barnen? Vad tycker dom om att bo i stan?

• Jennnie
    satie skrev 2012-12-16 11:07:23 följande:

Jag blir också nyfiken?
  • JagÄrHärNu

Tänk på alla avgaser 

• SweeneyTodd
    Scratt skrev 2012-12-16 11:51:46 följande:
    Nu blev jag nyfiken på varför barnfamiljer inte ska bo i lägenhet, enligt satie
    LOL, nu kommer PK-maffian. Är det så svårt att lista ut?
  • hallontryffel

Håller med butterscotch, det finns många fördelar med att bo i stan (om man nu inte älskar trädgårdspyssel osv). Nära till affärs- och kulturutbud, bra kommunikationer åt alla håll, bra skolor för barnen osv. Bor själv i sekelskifteshus i city så lyhördhet kan jag inte svara på, däremot är det mysigt att (el-)grilla på balkongen/terassen (i vår fastighet är det i alla fall ok), och att ta med en grill ut i en park är verkligen sommarkänsla för mig! Våra barn är födda och uppvuxna här så de har inte mycket annat att jämföra med, men de säger aldrig att de vill flytta till villa även om många släktingar och vänner bor så, men så är vi nog ganska typiska innerstadsbor också som verkligen nyttjar närheten till museer, teatrar osv.

• Adonis

Har själv bott i villa för att man "ska". För att det är ju så ens barn "måste" växa upp eftersom jag själv gjorde det. Upptäckte ganska snart att det inte var min grej utan bor istället centralt i lägenhet numer. Det passar mig bättre och eftersom det passar mig bättre mår jag bättre och är en bättre pappa. Mer kvalitetstid med barn(en), gångavstånd till jobb/city och umgänget. Det är en klyscha att barnen "ska" bo i villa. Jag är hellre med dem än påtar i trädgård och målar fasad. Helt klart.

Svar på tråden Villa i ett lugnt villaområde eller lägenhet på Kungsholmen?