Anonym (Mjae...) skrev 2012-12-17 19:43:49 följande:
Jag får lov att säga att jag har svårt för vissa delar av pratiprogrammet... och då är det väl ändå "tvättat" en del.
De påstår sig inte vara rasister... och på ytan verkar det ju vara ok. T ex "målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen." Om det verkligen är detta SD förespråkar så borde de ju jubla över svarta lucior? Det är väl om något att låta sig assimileras om en gambisk man klär sig i folkdräkt och dansar hambo? Man har tidigare gjort sig lustig över svenska filmstjärnor som haft svårt med svenskan efter lång tid i annat land men det är ju berömvärt enligt SD. Program som Allt för Sverige måste vara ett rött skynke...
Det är nog rätt att de inte är rasister... alla muslimer oberoende av "ras" verkar ju lika illa. Citat "Islamismens inflytande på det svenska samhället bör därför i största möjliga utsträckning motverkas och invandringen från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism bör vara mycket starkt begränsad." Det är alltså landets religion och fundamentalism som är problemet, inte individens. En stark motståndare till en totalitär muslimsk fundamentalistisk regim är alltså inte heller välkommen.
Jag undrar hur de ser på ett land som t ex Malaysia där det finns personer med malaj, kinesisk och indisk bakgrund; och där muslimer, kristna, hinduer och andra religioner finns representerade. Är det då religionen eller den etniska bakgrunden som ska bestämma om en person är önskvärd? Gäller detta också t ex gästprofessorer från USA med "fel" bakgrund? Kan t ex ett amerikansk medborgarskap motverka en iransk barndom?
Språket verkar viktigt för SD... jag hittar inget om hur de ser på samer och tornedalingar, är de verkligen "riktiga" svenskar om de talar ett annat språk hemma? Hur många generationer måste släkten bott i Sverige för att få tillstånd att tala ett annat språk än svenska?
Jag är också lite nyfiken på hur "svensk" definieras. Är det språket så att finlandsvenskar är "svenskar"? Är det födelseplatsen? Så att barn till utlandssvenskar redan är diskvalificerade såvida mamman inte pallrade sig hem till Sverige för födelsen? Att man enbart har svenskt medborgarskap och inte som t ex vissa hockeyspelare i NHL har dubbelt?
Något om svarta Lucior har jag inte hört något om. Men i den vevan var min dotter sjuk så jag hann inte med särskilt mycket alls. Kan du länka?
Muslimer och Islamism är två helt skilda saker.
Vad Svenskt är - vad är svenskt för dig?