Vad har du för yrke? Behöver tips på yrken!
Jag är 24 år och vet inte riktigt alls vad jag vill ha för yrke.
Jag har jobbat som fotograf i två år, men har börjat fundera på om fotografering skulle passa bättre endast som en hobby för mig. Anledningen är att fotobranchen är väldigt hård och det är i princip omöjligt att få en anställning som fotograf, utan det är eget företag som gäller. Det hade varit skönt med en fast lön, kollegor, och ett par veckors semester på sommeren istället för extra mycket jobb just då (fotar bröllop).
Nog klagat. Jag har alltså börjat fundera på att utbilda mig till något helt annat, men har ingen aning om vad. Det finns ju så oändligt många yrken. Kanske finns det ett yrke som passar perfekt till mig men som jag inte har tänkt på eller ens vet att det existerar. Jag tycker dessutom att det är svårt att få en uppfattning om hur ett yrke är att ha, utan att ha pratat med någon som har det yrket.
Så, svara gärna på de här frågorna:
1. Vad har du för yrke?
2. Vad har du för arbetsuppgifter? Hur ser en vanlig dag ut?
3. Vad är det som gör att du trivs eller inte trivs med ditt yrke? För- och nackdelar?
Om någon har en idé om ett yrke som skulle passa till mig så får ni såklart gärna skriva det också! :)
Lite mer info om mig:
Gillar att vara kreativ, väldigt bra på matematik under hela skolgången, ganska bra på kemi och fysik också, gillar att organisera och kategorisera, gillar möten med kunder. Vill gärna ha ett yrke som är omväxlande, inte allt för ensamt, och helst inte kräver en utbildning på längre än tre år. Kanske någon slags forskare? Om någon som läser är det så får ni gärna svara! Eller Kanske ett yrke inom miljö?
Såna här yrken vill jag inte ha:
Något som innebär att tala inför grupp, chaufför, mäklare, vetrinär (gillar djur men vill inte ge djur sprutor osv), läkare, sjuksköterska.
Okej, berätta alltså gärna om era yrken, behöver lite inspiration :)