• Anonym (äggfabriken)

Många befruktade ägg vid IVF, men inga bra embryon

Vad beror detta på:
    Jag har gjort två ivf-behandlingar och har fått ut många ägg båda gångerna. Strax under 30 första gången och 13 nästa gång.
    Befruktningsprocenten första gången var 60% och över 80% andra gången. 
    Men sedan händer det något. Första gången utvecklades bara ett embryon tillfredsställande och vid långtidsodling av de övriga kunde ett embryo till frysas. Blev gravid vid ET, fick supertidigt missfall. Blev gravid vid FET fick missfall/MA igen.
    Andra gågnen blev inget av de befruktade embryona "toppägg". Två av sämre kvalitet stoppades tillbaka (ruvar nu) och de andra odlas vidare.
    Jag verkar ha lätt för att få ägg, lätt för att de ska bli befruktade, lätt för att bli gravid men sedan?

Vad kan detta bero på???

Självklart kommer detta diskuteras med läkaren om det inte skulle gå vägen med denna ruvning, men jag vill höra om någon har några vettiga teorier.

• Svar på tråden Många befruktade ägg vid IVF, men inga bra embryon
  • Anonym (äggfabriken)

Har för övrigt blivit testad för osynligt kromosomfel som kan leda till många missfall (har haft missfall tidigare 1 g) och det testet visade inget.

• Anonym

Det är nog ingen som säkert kan svara på det.
    Man vet fortfarande väldigt lite om hur embryoutveckling och implantation i livmodern styrs. Jag har hört IVF-läkare som säger att detta är "nästa steg" i IVF-forskningen, att kunna förstå  varför vissa får massa missfall och/eller att embryon inte fortsätter utvecklas.

Själv har jag haft ett lite annorlunda problem: väldigt få ägg blir befruktade. Jag fick ut 19 fina ägg första gången, inget befruktat! (Man har inte hittat nåt fel på varken mig eller min man.) Andra gången fick man ut 12 ägg och gjorde då ICSI (spermieinjektion) på alla, men ändå blev bara ett befruktat. Härligt nog fäste detta och blev en liten bebis!
    Jag har frågat läkarna och försökt läsa själv varför det kan bero på och det finns teorier om "hårda äggskal", spermier som saknar vissa ämnen som krävs för komplett befruktning etc, men allt är egentligen spekulationer och ingen vet riktigt, och därmed inte heller hur man skall behandla!

Hoppas nåt av äggen tar sig denna gång för dig!

• Anonym (äggfabriken)

Tack för svaret. Jag söker inte säkra svar, det känns kanske inte som att familjeliv är rätt ställe för det, däremot för spekulationer.

• Anonym (Lisa)

Hej, jag blev överstimulerad vid IVF och fick ut 32 ägg, 50% befruktades och 5 st var tillräckligt bra för att frysas. Blev inget dock, så vi ska börja om från början. Äggkvaliteten kan tydligen bli låg när äggen växer till för snabbt och mycket som vid överstimulering.

Har du samma mediciner nu som första gången? Jag fick Puregon första gången men nästa gång ska vi testa med Menopur, det kan tydligen ge färre ägg av bättre kvalitet.

• Anonym (Lisa)

Om man vill ha spekulationer med viss förankring i vetenskapen så finns denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

I slutet av trådstarten finns adress till en sida som en här på FL har gjort, finns ganska mycket läsning där för den som vill leta sig vidare till olika studier och så.

• Anonym (äggfabriken)

Tack Lisa, jag fick menopur den här gången. Färre ägg men inget toppägg och sedan vet jag inte om något av de andra har tagit sig så det blev nåt till frysen trots allt. I värsta fall får vi börja om men då vill man ju kanske ha någon slags plan. Vi betalar privat så det drar ju iväg. I bästa fall är jag gravid. Får veta om en vecka. Ska kolla på tråden du rekommenderar. :)

• Oliwetti

Hej alla,

jag och en vän till mig var ofrivilligt barnlösa under samma tid i livet. Vi var inne här på familjeliv som dårar och letade svar på alla våra frågor. Nu, efter flera ivf-behandlingar, har vi båda fått barn och har nu startat en podd om just barnlängtan, ofrivillig barnlöshet och ivf. Vi pratar om allt från ruvardagar till spökstreck.

Vårt mål är att vi ska vara den där vännen som stöttar i er resa mot ett barn.

Vi finns på iTunes o iCloud under Ruvarpodden. Ni hittar oss även på #ruvarpodden på insta och fb.

Svar på tråden Många befruktade ägg vid IVF, men inga bra embryon