• Annelitan

Är åk madrasserna farligare att åka på en pulka/snowracer?

Jag var på väg och skulle köpa en  åkmadrass till min 6 åring i julklapp i går...men hörde att dom kunde vara farligare att åka på ...vet någon här inne om det är så... isåfall hoppar jag över en sån madrass i år till min flicka... men jag vet att hon väldigt gärna skulle vilja ha en sån och har önskat det i julklapp...men kollar lite här inne först innan jag köper en...

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Är åk madrasserna farligare att åka på en pulka/snowracer?
  • Therese7701

Vi har köpt en åkmadrass till vår 6-åring. Vi kommer ju att vara med när han ska åka, så jag tror inte det är ngn fara.
    Vii tänker att det är bra att barnen har kul och kan njuta av snön så länge den får ligga kvar!

• Mrs Green
    Jespis skrev 2012-12-16 18:15:23 följande:
    Ja, de går inte att styra och får en hiskelig fart...
    Precis. Man får ju vara mer noga med att kolla backen så att det är något hinder (eller människor) i vägen och tänka på att man kan fara iväg mycket längre än med en snowracer. Men det är kul
  • Naquadria

Om det inte är trångt i backen ser jag bara fördelar med madrass. Bra glid i många fören och inga hårda kanter att landa på vid en crash. :)

• mikroE

Jag skulle säga att det finns för och nackdelar med alla alternativen. Snowracer/bob kan styras och bromsas lätt men är tung och ger ofta hög fart och man kan om man har otur fastna med foten under den och göra illa foten rejält. Pulka är lättare att styra än madrass men har ändå dålig styrsel jämfört med en bob. Man kan dock lättare kasta sig från en pulka om man får för hög fart och man skadar sig sällan om man gör så. Madrassen får hög fart och är svår att styra men man skadar sig inte på själva redskapet. Madrass kan ha uselt glid i vissa fören och vissa backar där pulka och bob funkar bra vilket man bör vara förberedd på. Man slår sig också lätt i bakhuvudet om man kastas från en madrass och man bör ha hjälm om man åker sådan. Man kan dock ganska lätt slänga sig av en madrass om man håller på att köra in i något så är man uppmärksam så brukar man inte skada sig på en sådan heller.

• Annelitan

Tack för era svar...

Nu har jag köpt en åkmadrass en sån som var lite tunnare en dom vanliga tjocka...hoppas allt kommer gå bra med åkande och att min flicka blir glad för den och kommer ha kul såklart...och hon kommer få ha hjälmen på sig när hon åker på den , det brukar hon ha när hon åker snowrace med...

Och jag kommer vara med när hon åker med...finns inga träd i våran backe...

Svar på tråden Är åk madrasserna farligare att åka på en pulka/snowracer?